Trans en verkiezingen
-
marlies
- Gast
Re: Trans en verkiezingen
Zelf hoop ik eigenlijk stiekem gewoon op Paars 3. Maar met de huidige VVD (blegh) is de kans daarop niet heel groot.
-
La-Clau
Ik denk (en als ik ga denken wordt het altijd moeilijk) dat transgenders in Nederland een te kleine groep vormen om daadwerkelijk in partijprogramma's van politieke partijen te verschijnen.
Als we het over wachtlijsten hebben, zal er niemand aandringen op terugdringen van de wachtlijsten in de transgenderzorg alleen, hooguit op het terugdringen van de wachttijden in het algemeen. Ik ga er ook niet vanuit dat de verfoeide monopoliepositie van beide UMC's het zal halen, eerder vermoed ik dat politici over het algemeen niet weten wie wat doet in de transgenderzorg.
Aan de andere kant schat ik ook niet in dat er juist voor beperkingen uitsluitend in de transgenderzorg zal worden gegaan, simpelweg omdat het bedrag wat daarmee gemoeid is geen hout snijdt in een totale begroting.
Dat een beleid ten aanzien van transgenders niet gevoerd wordt door de grote versplintering van onze (wan)belangenorganisaties, waardoor er nooit namens een grotere groep kan worden opgetreden, heb ik geloof ik al eens in een paar topics genoemd.
Maar wat zeur ik eigenlijk, in Nederland is best e.e.a. goed geregeld, zoals wet gelijke behandeling en kansen (waar niemand zich aan houdt0, en anti-discriminatie (die niet kan worden gehandhaafd). Punten waar geen enkele partij aan zal willen tornen.
Wat betreft mijn eigen stemgedrag: Naast transgender ben ik ook consument, kostwinner, huizenbezitter, verkeersdeelnemer, belastingbetaler, aanstaand senior en nog een heleboel andere dingen. Die neem ik ook allemaal mee alvorens ik een vakje kleur op 12 september. En dan wordt het waarschijnlijk net als altijd weer niet kiezen voor de beste, maar voor de minst slechte.
Claudia
Als we het over wachtlijsten hebben, zal er niemand aandringen op terugdringen van de wachtlijsten in de transgenderzorg alleen, hooguit op het terugdringen van de wachttijden in het algemeen. Ik ga er ook niet vanuit dat de verfoeide monopoliepositie van beide UMC's het zal halen, eerder vermoed ik dat politici over het algemeen niet weten wie wat doet in de transgenderzorg.
Aan de andere kant schat ik ook niet in dat er juist voor beperkingen uitsluitend in de transgenderzorg zal worden gegaan, simpelweg omdat het bedrag wat daarmee gemoeid is geen hout snijdt in een totale begroting.
Dat een beleid ten aanzien van transgenders niet gevoerd wordt door de grote versplintering van onze (wan)belangenorganisaties, waardoor er nooit namens een grotere groep kan worden opgetreden, heb ik geloof ik al eens in een paar topics genoemd.
Maar wat zeur ik eigenlijk, in Nederland is best e.e.a. goed geregeld, zoals wet gelijke behandeling en kansen (waar niemand zich aan houdt0, en anti-discriminatie (die niet kan worden gehandhaafd). Punten waar geen enkele partij aan zal willen tornen.
Wat betreft mijn eigen stemgedrag: Naast transgender ben ik ook consument, kostwinner, huizenbezitter, verkeersdeelnemer, belastingbetaler, aanstaand senior en nog een heleboel andere dingen. Die neem ik ook allemaal mee alvorens ik een vakje kleur op 12 september. En dan wordt het waarschijnlijk net als altijd weer niet kiezen voor de beste, maar voor de minst slechte.
Claudia
If only I could find a way, I'd feel like I'm the one you believe I am
But it gets harder every day for me, to hide behind this dream you see: Someone I'll never be
But it gets harder every day for me, to hide behind this dream you see: Someone I'll never be
-
marlies
- Gast
OneensLa-Clau schreef:Ik denk (en als ik ga denken wordt het altijd moeilijk) dat transgenders in Nederland een te kleine groep vormen om daadwerkelijk in partijprogramma's van politieke partijen te verschijnen.
-
Kitty
Denk dat je als partij geen goede sier maakt om op dit moment vergoedingen van borstvergrotingen voor transen door te voeren.marlies schreef:OneensLa-Clau schreef:Ik denk (en als ik ga denken wordt het altijd moeilijk) dat transgenders in Nederland een te kleine groep vormen om daadwerkelijk in partijprogramma's van politieke partijen te verschijnen.Als partij kun je daar ook mee scoren bij een breder publiek doordat het laat zien dat je opkomt voor bepaalde minderheden. Het kan onderdeel zijn van een totaalplaatje.
-
Merle
Precies! De komende periode willen veel partijen natuurlijk laten zien hoe goed ze eigenlijk wel niet zijn. Daar kun je, als minderheid met een eerlijk verhaal, gebruik van maken... en met succes (zie ook: 2012 editie).marlies schreef:OneensLa-Clau schreef:Ik denk (en als ik ga denken wordt het altijd moeilijk) dat transgenders in Nederland een te kleine groep vormen om daadwerkelijk in partijprogramma's van politieke partijen te verschijnen.Als partij kun je daar ook mee scoren bij een breder publiek doordat het laat zien dat je opkomt voor bepaalde minderheden. Het kan onderdeel zijn van een totaalplaatje.
Met veel liefs,
Merle
Merle
-
marlies
- Gast
Er speelt voor ons natuurlijk ook meer dan alleen vergoedingen voor borstvergrotingen. Het doorzetten van het GBA-wetsvoorstel, het verkorten van de wachtlijsten, subsidies voor organisaties als transvisie, het monopolie van de UMCs doorbreken, het niet afbreken van verworven rechten, voorlichting op scholen, etc.Kitty schreef:Denk dat je als partij geen goede sier maakt om op dit moment vergoedingen van borstvergrotingen voor transen door te voeren.marlies schreef:OneensLa-Clau schreef:Ik denk (en als ik ga denken wordt het altijd moeilijk) dat transgenders in Nederland een te kleine groep vormen om daadwerkelijk in partijprogramma's van politieke partijen te verschijnen.Als partij kun je daar ook mee scoren bij een breder publiek doordat het laat zien dat je opkomt voor bepaalde minderheden. Het kan onderdeel zijn van een totaalplaatje.
-
Merel77
Kweenie hoor, als een partij gaat roepen 'we gaan tieten vergoeden' dat het niet erg emancipatorisch overkomt. Dus om dat mee te nemen in je partij programma... Ik denk ook dat je dit soort dingen beter kunt veralgemeniseren. Dus de gezondheidszorg moet weer beter, minder bezuinigen, meer opkomen voor minderheden.... dat soort dingen. Misschien dat ze transgenders nog kunnen noemen als voorbeeldje ofzo... een voorbeeld van een groep mensen die behalve dat ze te maken hebben met discriminatie ook afhankelijk zijn van medische zorg.
-
marlies
- Gast
Maar dat stelde toch ook niemand voor? Ik snap niet helemaal waar het idee dat deze draad alleen over borstvergrotingen (of uberhaubt vergoedingen) gaat ineens vandaan komt want dat was absoluut niet m'n bedoeling. Als je alleen daar op aanstuurt zal je inderdaad niet snel iets bereiken.Merel77 schreef:Kweenie hoor, als een partij gaat roepen 'we gaan tieten vergoeden' dat het niet erg emancipatorisch overkomt. Dus om dat mee te nemen in je partij programma...
-
La-Clau
En dan staat er in het programma: Wij willen ons inzetten voor betere rechten, meer acceptatie, en betere zorg voor onderbelichte minderheden zoals blabla, blablabla, blabla, transgenders, blablablabla en blabla. Waarmee ze uiteindelijk dus niets zeggen.OneensAls partij kun je daar ook mee scoren bij een breder publiek doordat het laat zien dat je opkomt voor bepaalde minderheden. Het kan onderdeel zijn van een totaalplaatje.
Hoor je het commentaar al van de grote onwetende massa: Als ze dan zo graag vrouw willen worden, laat ze het dan zelf maar betalen. Hoewel net als extra bezuinigingen, ook extra uitgaven in deze op een totale begroting totaal niet ter zake doen.
Uiteindelijk denk ik dat er grotere groeperingen zijn in de samenleving, waar de gemiddelde mens zich meer mee verbonden voelt dan de "onderbelichte minderheden". Door die meer nadruk te geven in je programma trek je dus meer kiezers. Politiek en reclame lijken soms op elkaar.
En als er een regering moet worden gevormd en er voor de coalitie punten moeten vervallen ik het alweer: "Read my lips..........no new taxes."
Claudia
If only I could find a way, I'd feel like I'm the one you believe I am
-
Madeleine
Partijprogramma's zeggen bar weinig, hoe men in het verleden heeft gehandeld als partij des te meer:
http://www.transman.nl/index.php?c=Poli ... egelgeving" target="_blank
http://www.transman.nl/index.php?c=Poli ... egelgeving" target="_blank
Vroeger voelde ik mijzelf een "vreemde eend in de bijt", maar sinds ik het ben voel ik mijzelf heel normaal..