Emotionele veranderingen transvrouwen

FabianGZ

Re: Emotionele veranderingen transvrouwen

Bericht door FabianGZ »

Goedemorgen,

Wat een reacties allemaal.
En zeer herkenbaar, helaas.
Een aantal dagen in deze periode ben ik dan heel erg emotioneel, het enige moment dat ik nog een beetje kan huilen (want
verder lijkt het niet meer te lukken sinds de start met Testosteron) en inderdaad, zoals hier ook geschreven wordt, een hele woestijn tussen denken en handelen (mooi verwoord trouwens :-)).
Meer behoefte aan bevestiging, erkenning.....begrip voor gevoelens, etc.
Wil gewoon kunnen zeuren en zaniken over mijn ingewikkelde en door-elkaar-heen-lopende gevoelens.
Voel me ook altijd ontzettend boos, alsof ik zo tegen alle meubels aan kan schoppen.
Dat gevoel verdwijnt zodra de ongesteldheid inzet, maar dat laatste gebeurt dus niet meer....gevoel is dan ineens weg zonder dat er verder een duidelijk teken is van 'hehe, het is weer zover'.
Vanmorgen werd mijn vriendin het wel............bizar om te merken dat zoiets nog steeds gelijk loopt.
In deze dagen is het met name de Progesteron die de pms veroorzaakt, want die is dan heel erg hoog (heb ik inmiddels geleerd).
En daarna wordt alles weer helder, meer georganiseerd in mijn hoofd. Kan weer een beetje logisch nadenken i.p.v. alleen maar heel erg veel emoties voelen.

Waarschijnlijk gewoon een kwestie van uitzitten en wachten tot ik de binnenboel eruit mag laten halen :-(
Tot die tijd is het toch nog niet helemaal mogelijk om altijd mezelf te zijn, want dat fabriekje bepaalt toch nog erg veel.
Blijkt nu wel weer.

Hebben jullie dat ook zolang de srs nog niet geweest is? Als je daar al voor kiest natuurlijk, want dat verschilt per persoon.
Want ik neem aan dat jullie dan ook twee volle groepen hormonen hebben eigenlijk?
Toegediende vrouwelijke hormonen en eigengemaakte testosteron op volle toeren...?
Nu heb ik wel begrepen dat ook dat per persoon verschilt, want sommigen transmannen gebruiken vòòr de operatie oestrogeenblockers bijvoorbeeld terwijl anderen zich prima voelen.

Ja, de overgang van vrouwen naar mannen is nog een heel ding merk ik. Zeker als ik zo sterk voel dat ik mijn eigen hormonen nog heb, want dan vooooelt (lekker vrouwelijke remark ;-)) het gewoon alsof ik er niet bij hoor. Alsof ik niet met ze connect. Zo idioot eigenlijk hoe anders ik dan ben. Gisterenavond was ik in onze Hare Krishna tempel (in Amsterdam) en dan merk ik gewoon dat ik me minder mannelijk voel dan vorige week :S Ik praat dan wel met de jongens, zit er gewoon bij...maar er loopt iets niet synchroon. Heel maf en lastig om echt goed in woorden om te zetten.
Als dit zo sterk blijft, moet ik het maar eens gaan aankaarten bij de endo. Misschien dat die blockers ook iets voor mij zijn.. hoewel ik dat liever niet doe eigenlijk, maar ja, ik moet nog zeker 8 maanden voordat ik de operatie mag ondergaan...en dat is dan toch nog een flinke tijd.

Wel heel erg interessant om te lezen hoe jullie het verschil ervaren in de omgang met vrouwen en met mannen.
Meer verbondenheid met wat vrouwen meemaken, meehuilen met hun gevoelens en ervaringen....als man het meer met grapjes af doen.

Ik moet toch even melden dat ik dit forum heel erg gezellig vind ;-) Mannen en vrouwen bij elkaar, ik leer altijd veel van de verschillende topics hier :mrgreen:

Gr. Fabian
KarenTS

Bericht door KarenTS »

Ik kan zelf voornamelijk onderschrijven wat de andere dames al verwoord hebben.
Jannet V

Bericht door Jannet V »

Voor mij is er niet zozeer een verandering geweest in de emoties maar meer een bevestiging. Ik ben nu 16 maanden aan de hormonen en de testosteron doet helemaal niets meer, zelf niet in het verkeer!
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
frencis

Bericht door frencis »

hoi hoi

-"Hebben jullie dat ook zolang de srs nog niet geweest is? Als je daar al voor kiest natuurlijk, want dat verschilt per persoon.
Want ik neem aan dat jullie dan ook twee volle groepen hormonen hebben eigenlijk?"-

ik neem aan dat je bedoelt of wij nog last hebben van onze testosteron, ik denk dat de meeste androcur krijgen ,een blokker
ik heb best veel problemen gehad met mijn emotionele en fysieke toestand, niet de eerste 3 maanden naar begin van de hormonen
maar vooral daarna, ik 3 keer op het punt gestaan om de ziektewet in tegaan omdat ik fysiek en emotioneel er totaal doorheen
zat maar heb het vol gehouden, het lijkt nu wat te stabiliseren voor al op fysiek vlak, emotioneel gaat het regelmatig alle kanten
op

ik moest laatst bij een bedrijf laden (ik ben vrachtwagenchauffeuse) en ik stond in de trailer en 2 mensen van het bedrijf die zouden
helpen stonden met elkaar te bekvechten en ik begon in de trailer te huilen, het had totaal niks met mij te maken, en ik maar in ge-
dachten waarom nu toch weer, waarom begin ik nu weer te janken maar het iets wat niet tegen te houden is

en vaak huilbuien waar geen eind aankomt denk je dat het ongeveer klaar is dan komt het weer terug, heb ooit in bed gelegen
om te gaan slapen begin te huilen en heb zo'n beetje 1.5 uur achter mekaar gehuild het wou niet stoppen

ik ben nu ook veel opener geworden dan voorheen, meer socialer kun je zeggen, ik heb nog nooit zoveel gepraat als nu

ik ben wel tegen een ander iets aan gelopen, voorheen had ik geen zin in mijn leven , geen zin in een relatie, geen zin om uit tegaan,
of uit huis tegaan, speelde ontzettend veel wow (world of warcraft) om de realiteit te ontlopen
nu wil ik eruit loop vaak in het weekeinde te verzinnen waar heen te gaan, uit tegaan of naar vrienden, breng ook ontzettend veel
tijd bij mijn moeder door ben behoorlijk close geworden met haar wat voorheen niet zo was, en een relatie dat klapt er nu toch
wel ontzettend in nu ik wil graag weer een relatie, iemand die me bijstaat die me troost, knuffeld , naar me luisterd, iemand waarbij
je je geborgen bij voelt, maar die ook die dingen kunt bieden die je aan hem/haar vraagt
ik had met veel dingen rekening gehouden maar niet met het feit dat ik weer wou leven weer deel van de samenleving wou zijn,
weer liefde wou voelen in wat voor vorm dan ook, en het geven daarvan :hbeat:

nu zal ik wel het een en ander vergeten maar dat is wat hormonen op dit moment voor medoen, en ik ben blij weer vreugde
in mijn leven te hebben gevonden, iets om weer voor te leven, hoewel sommige dingen wel wat minder mogen zijn zoals shoppen :lol:
god nog nooit zoveel geshopt als de laatste tijd, niet goed voor de financien :roll:

ik hoop dat je hier iets aan hebt

groetjes

Frencis
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

Het stomme is dat ik dit allemaal herken maar nog niet aan de HRT ben... Help?

Ook mijn oudste dochter waarschuwde me, zij heeft de prikpil en kon redelijk uittekenen wat dat met haar doet, ze kon zich in de verte iets van een voorstelling maken van wat een HRT gaat doen. Vroeg me dus om vooral voorzichtig te zijn.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
jacqueline

Bericht door jacqueline »

ik zit nu een week in de HRT. Ik kan niet zeggen dat er op dit moment ook maar enige emotionele verandering merkbaar is. Afgezien van wat subtiele lichamelijke veranderingen. Het zal wel komen na ongeveer 3 maanden denk ik zo
Fay

Bericht door Fay »

Denk wel sneller, een week is kort, al voelde ik vanaf dag 1 al veel veranderen in gevoel

Fay
LauraB

Bericht door LauraB »

Het overgrote deel van de veranderingen die ik hier lees hebben eigenlijk helemaal niets met de chemische en psychische werking te maken, maar alles met je mindset. Je hebt niet een mannelijk of vrouwelijk functionerend brein door hormonen, maar door de mate van ontwikkeling van de verschillende delen en de onderlinge verbindingen. Echter als je je inhoud, en dit ook lang gewent bent, heb je iets nodig om niet een andere werking te forceren. Zo gek is het dus niet Emma, jij hebt er gewoon genoeg aan om je als jezelf te presenteren om de (ingesleten) gedragspatronen zoals je opgevoed bent, wat van je verlangt word door de maatschappij, los te laten. Het werkt ook de andere kant op. Als je stopt, kun je weer tegendraads gedrag bij jezelf opwekken als bevestiging van de angst.

Volledig door de hormonen veroorzaakte dingen die veranderen zijn de groei van je lichaam (productie sperma/eicellen, skeletbouw, lichaamsbeharing, spiermassa, borstgroei, enz). De meeste in de psyche veroorzaakte dingen (depressie, stemmingswisselingen, opvliegers, evenwichtsstoornissen, hoofdpijn, veel minder energie, enz) zijn meer bijwerkingen veroorzaakt door de synthetische/chemische opbouw van de hormonen/blockers, onregelmatigheden in inname/opname en verkeerde (te hoge / te lage) doseringen.

één van de grote psychologische veranderingen, die het niet aanwezig zijn meer van een grote hoeveelheid testosteron wel volledig voor eigenrekening neemt, is de aanmaak van een aantal andere hormonen, waardoor je veel minder bewijs-, vecht- en (spontane) voortplantingsdrang hebt. Iets wat MTfs heel erg kan helpen met het vinden, gevoelsmatig en sociaal realiseren, van zichzelf.
Jeste
Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens

Bericht door Jeste »

Wat heb je een goed topic aangemaakt, Fabian.
Het is wel een beetje laat, dat mijn reactie komt, maar ik was even een tijdje weg.

Nou, ik merk voor wat betreft emoties geen veranderingen sinds de start van HRT. Mijn verstand gaat boven emoties. Dat was zo en dat is onveranderd.
Dat viel me heel erg op. Toen ik begon met HRT dacht ik dat dat misschien zou gaan veranderen, maar er gebeurde niets.
Daarom vind ik het juist wel leuk om in dit topic te lezen hoe anderen dat ervaren.

Wel merk ik dat ik sinds de start van HRT veel lekkerder in m'n vel zit, om het zo te zeggen. Ik ben veel meer positief en ik heb meer energie. Heel fijn. Evenals de uiterlijke lichamelijke veranderingen natuurlijk.
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Freetouch

Bericht door Freetouch »

Sinds ik aan de hormonen vielen mijn snelle lichamelijke veranderingen mij eigenlijk alleen maar op,
emotioneel eigenlijk niets, Maar ooohh wat heb ik me daarin vergist, Ik ben in mijn 2e pubertijd terecht gekomen, en omdat ik mijn 1e pubertijd heb overgeslagen is het heel zwaar dat kan ik je wel zeggen.
Mijn verleden dat ik zo goed dacht te hebben kunnen wegstoppen, komen er met stortvloed er tegelijk uit.
Ik vecht er tegen als een leeuwin die haar jonkies beschermt, maar tjee, dat is me wat.
Daarbij komt ook nog eens dat alles nu tegelijk komt maar het gewone leven gaat ook nog eens door.
Vreugde en verdriet volgen elkaar in sneltreinvaart op. weer verliefd worden, en eenzaamheid, terwijl er zoveel mensen om je heen je steunen...
Dat ik het enorm ervaar is omdat ik een Andere mix en dosis hormonen krijg van mijn Amerikaanse Endocrinoloog dan dat je bij het VUmc krijgt...
Zat het al in me, Ja natuurlijk, maar door de HRT verlies je alle controle er over en ben je blij dat je lieve mensen om je heen hebt...
Ik hoop dat deze emotionele rollercoaster snel wat rustiger word...

X
“good enough”