Transseparatisme: Wil de echte transseksueel opstaan?
-
Irene_de_Vreede
- Moderator
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Re: Transseparatisme: Wil de echte transseksueel opstaan?
Ik heb op zich niet zoveel moeite met het bipolaire systeem, daar pas ik op een gegeven moment prima in, waar ik wel problemen mee heb is dat de separatisten categorisch andermans gevoelens menen te mogen bagatelliseren cq te ontkennen.
Irene
-
Anon20180501
Hai Aafke,Aafke schreef...
Als iemand zegt ik voel mij een aap, prima maar kom niet aanzetten met die onzin bij mij want je blijft voor mij een man of vrouw.
Ten eerste een aap is geen primaat
Of iemand vrouw of man is of voelt zit niet zoveel verschil in maar dat voor buitenstaanders alleen uiterlijke kenmerken en gedrag bepalend zijn begrijp ik. We worden dan wel geaccepteerd en getolereerd* maar ons innerlijke echt begrijpen kunnen ze natuurlijk niet, laat staan transgenders die zich nergens of bij beide primaire geslachten thuis voelen of er een beetje tussenin, ongeacht of dit de eigen keuze is of men daartoe gedwongen is om wat voor reden dan ook waar ook angst voor de risico's van een srs er 1 van is.
Maar ik dacht dat wij als ingewijden beter moesten weten. Ik ben een vrouw, da's mijn hokje en ik heb er duidelijk geen problemen mee als ik daarin wordt gestopt want daarin hoor ik gewoon thuis, echter, ik ben dus ook een primaat, mens, biseksueel, best wel romantisch aangelegd maar ik houd als vrouw ook van voetballen.
Je identiteit bestaat dus niet enkel uit je afkomst en geslacht a of b maar je hele wezen cq identiteit wordt gevormd door je geschiedenis vanaf de geboorte.
Ik geloof niet dat er een ingewikkelder schepsel hier op aard rondloopt maar we zijn dus allemaal bijzondere unieke aardlingen en sommige komen van Mars...
(* Ik zeg het maar eigenlijk heb ik een hekel aan de 'termen' accepteren en tolereren want dat houdt in wezen in dat je niet als 'normaal' wordt beschouwd maar desondanks toch mag mee doen. Denigrerender kan men niet neerkijken op anderen)
Liefs Daniéla
-
Veronica
Er zijn natuurlijk ook mensen die graag een SRS willen maar die niet kunnen doen om bv. gezondheidsredenen, maar voor de rest zou dat een waanzin zijn als je iemand daarop gaat beoordelen.Raisa schreef:Helaas gaan ze toch vaak hand in hand zoals Laura eerder al demonstreerde. Ze vond bijvoorbeeld dat mensen die om welke reden dan ook geen SRS ondergaan geen man of vrouw zijn maar transgenderisten en twijfelaars waarvan ze zich wilt afscheiden.Aafke schreef:En transseparatisme is heel wat anders dan de term trannier than thou (of hoe je het ook schrijft) transseperatisme is meer dat een transvrouw/man niet onder de gender paraplu wil zijn en dat wij in wezen heel wat anders zijn dan een travestiet,transgenderist en ga maar door.Dat trannier gedoe is veel meer dat mensen vinden dat zij veel meer vrouw/transseksueel zijn dan iemand anders om welke reden dan ook en is complete waanzin en onzin omdat je als je daar aan mee doet je een oordeel velt over iemand anders ten opzichte van jouw.
-
Barbarella
Hoi Aafke
Ik heb onlangs een tamelijk lang betoog aan je geschreven waarin ik argumenten aandraag, die de stelling dat er niet meer dan twee geslachten zijn, tegenspreken. Dit betoog dat aan jou gericht was, heb je volkomen genegeerd. Dat is best wel irritant gedrag.
Vervolgend beschuldig je mij er van dat ik jou woorden in de mond leg. Ik ben er aan de hand van het volgende citaat vanuit gegaan dat je man en vrouw als tegenstelling ziet.
Tot slot
Je hebt laatst mijn woorden behoorlijk uit hun verband getrokken in een ander topic en toen is er door het beheer ingegrepen voor ik kon reageren. Maar beschuldig mij er niet van dat ik je woorden in de mond leg als je zelf niet weet wat schrijft.
Barbarella
Ik heb onlangs een tamelijk lang betoog aan je geschreven waarin ik argumenten aandraag, die de stelling dat er niet meer dan twee geslachten zijn, tegenspreken. Dit betoog dat aan jou gericht was, heb je volkomen genegeerd. Dat is best wel irritant gedrag.
Vervolgend beschuldig je mij er van dat ik jou woorden in de mond leg. Ik ben er aan de hand van het volgende citaat vanuit gegaan dat je man en vrouw als tegenstelling ziet.
Je negeert mensen die wat tegen je zeggen. en je gaat niet in op tegenargumenten. Je blijft je stelling herhalen. Een stelling die herhaald wordt is geen mening maar een mantra.Aafke schreef: Wat travestieten betreft en deeltijd vrouwen/mannen nee daar geloof ik niet in.Ik heb wel eens docu,s gezien met travestieten en hen werd ook gevraagd of zij zich vrouw voelen en het antwoord is nee.Hun identiteit is gewoon man en vaak een homoseksuele man en dat zij zich extravagant willen uiten als vrouw wil niet zeggen dat je ook vrouw bent of je als vrouw identificeert. Dit geld ook voor deeltijd vrouwen/mannen en in mijn ogen zijn zij niet meer dan crossdressers en dus niet bij het tegenovergestelde van hun geboorte geslacht.Ik begin er niet aan dat iemand de ene keer Wim is en de andere keer Marie dan is die persoon gewoon Wim en zal ik hem nooit met Marie aanspreken tenzij hij/zij aan een transitie begint en zich identificeert als bij het tegenovergestelde geslacht te horen.
Jij hebt geen enkel recht om dit voor iemand anders te bepalen dat ze niet tot hun gekozen derde geslacht behoren, net zo min als dat iemand anders voor jou kan bepalen dat je tot geboorte geboortegeslacht behoort.Aafke schreef: Voor de duidelijkheid nog een keer hoe ik het zie.Voor mij bestaat er enkel man of vrouw en er doet er niet toe hoe je geboren bent.Voor mij is er geen 3e geslacht want dat bestaat simpel weg niet.Mensen die dat wel stellen die kunnen net zo goed in Doornroosje of zo gaan geloven want dat komt op hetzelfde neer.Mensen die zeggen ik ben/voel mij androgyn die zijn in mijn ogen zoekende naar hun mannelijkheid of vrouwelijkheid en is dus geen 3e geslacht maar meer een tussen vorm tussen man/vrouw en de een doet er langer over dan de ander om zijn/haar identiteit te vinden.
Ik kan bovenstaande alinea niet anders lezen dan dat je eerst zegt dat iets bestaat en vervolgens zegt dat het onzin is. Met andere woorden: Je spreekt jezelf voledig tegen in bovenstaande alinea.Aafke schreef: Ik ben niet zwart/wit en voor mij is er zeker een grijs gebied alleen vind ik dat er te veel naampjes word gegeven aan dat grijze gebied en ik ben niet zo tolerant om met al die vormen in genderland mee te gaan.Als iemand zegt ik voel mij een aap,prima maar kom niet aanzetten met die onzin bij mij want je blijft voor mij een man of vrouw.Voor mij is deze discussie ten einde,ik geloof dat ik dat al eerder heb gezegd,maar spreek iemand over mijn woorden dan wel graag zoals ik ze heb geschreven en niet zoals jullie ze interpreteren want daar kan ik heel slecht tegen.
Tot slot
Je hebt laatst mijn woorden behoorlijk uit hun verband getrokken in een ander topic en toen is er door het beheer ingegrepen voor ik kon reageren. Maar beschuldig mij er niet van dat ik je woorden in de mond leg als je zelf niet weet wat schrijft.
Barbarella
Na mij de zondvloed!
-
Anon20180730
het punt is dat ik na de SRS MtF nog steeds 'transgender' ben en mij min of meer ook zo voel. Dat vermoed ik tenminste.
Steeds vrouwelijker in mijn gevoelsleven dat wel en gelukkiger in het spiegelbeeld en de sociale omgang, maar transgender
Steeds vrouwelijker in mijn gevoelsleven dat wel en gelukkiger in het spiegelbeeld en de sociale omgang, maar transgender
-
Anon20180501
Ik ben en voel me vrouw Irene, met een (lichamelijk) vlekje weliswaar maar dat hoef ik er niet bij te vertellen.
Wegdenken kan je gd natuurlijk niet maar me hier dagelijks bewust mee bezig houden is niet de bedoeling.
x Daniéla.
Wegdenken kan je gd natuurlijk niet maar me hier dagelijks bewust mee bezig houden is niet de bedoeling.
x Daniéla.
-
Anon20180730
gisteren had ik een telefoongesprek. Ik heb mijn uiterste best gedaan met mijn aangeleerde logopedie stem zo vrouwelijk mogelijk te spreken en werd ondanks correcties tot 4-5 maal toe "meneer" genoemd. Ik maak me geen illusies dat ik een (cis) vrouw ben, noch wordt. Als transgender ben ik niet zo veel minder af dan als transvrouw na een srs. Behalve dan in het zwembad en de sauna. Maar de kans dat de srs schade aanricht door complicaties is ook aanwezig en moet ik op de koop toenemen (Info van het VU zelf; de srs techniek verbetert maar is zeker nog niet volmaakt en uitstel is in die zin verstandig). "Als ik geen srs doe, ben ik minder vrouwDaniéla schreef:Ik ben en voel me vrouw Irene, met een (lichamelijk) vlekje weliswaar maar dat hoef ik er niet bij te vertellen.
x Daniéla.
-
Anon20180501
Hai Irene,
Ik geloof niet dat ik er in mijn laatste reactie over gehad heb maar voor de zekerheid, een srs maakt je geen vrouw, dat zit tussen de oren.
Ik ben me zeer bewust van het feit dat 'de stem' misschien wel het moeilijkste aan te passen is. Als je als ik nooit een lage stem hebt gehad heb je het relatief makkelijk en kan ik mensen makkelijker in het ongewisse laten over mijn verleden maar - ik ken jou stem niet - er lopen zat cis-vrouwen rond met een zwaardere stem dan de gemiddelde vrouw, een aantal heeft zelfs een succesvolle zangcarrière kunnen opbouwen.
En ja, die vrouwen vallen daardoor op maar worden niet geassocieerd met transgenders. Ik geloof dat men daar wel moed uit mag/kan putten maar het blijft natuurlijk wel iets wat je persoonlijk blijft aantrekken, wat een ander ook zegt. Net als je bij jezelf gelaatstrekken blijft zien die anderen niet opvallen of niet specifiek als mannelijk cq vrouwelijk gezien worden.
x Daniéla
Ik geloof niet dat ik er in mijn laatste reactie over gehad heb maar voor de zekerheid, een srs maakt je geen vrouw, dat zit tussen de oren.
Ik ben me zeer bewust van het feit dat 'de stem' misschien wel het moeilijkste aan te passen is. Als je als ik nooit een lage stem hebt gehad heb je het relatief makkelijk en kan ik mensen makkelijker in het ongewisse laten over mijn verleden maar - ik ken jou stem niet - er lopen zat cis-vrouwen rond met een zwaardere stem dan de gemiddelde vrouw, een aantal heeft zelfs een succesvolle zangcarrière kunnen opbouwen.
En ja, die vrouwen vallen daardoor op maar worden niet geassocieerd met transgenders. Ik geloof dat men daar wel moed uit mag/kan putten maar het blijft natuurlijk wel iets wat je persoonlijk blijft aantrekken, wat een ander ook zegt. Net als je bij jezelf gelaatstrekken blijft zien die anderen niet opvallen of niet specifiek als mannelijk cq vrouwelijk gezien worden.
x Daniéla
-
Anon20180730
Ja, leven met een 'mythe' tussen de oren kan veel verwarring en pijn verlichten
Oeps.. Merci, ik moet snel naar de logopedie les toe.. laters...
Oeps.. Merci, ik moet snel naar de logopedie les toe.. laters...
-
Danielle
Even een beetje teruggelezen. Mijn mening in het kort: laat de separatisten ophoepelen. Er zijn fora waar je met die instelling wél welkom bent.
Het forum hier heb ik altijd ervaren als open voor transgenders in de ruime zin van het woord. Ook al is de hoofdmoot wel transseksueel in die zin dat ze een volledige transitie (met of zonder SRS) nastreven. In minder mate kan ik mij herinneren dat er genderqueers aanwezig zijn en het kan me niet heugen dat er pure travestieten (in beide richtingen) heb gezien. In elk geval vind ik genderqueers en genderbenders wat toevoegen aan het spectrum en ik vind dat ze hier op het forum gewoon thuishoren en ik deel graag met hen de transgenderparaplu.
Waar ik niet graag mee geassocieerd mee wordt zijn de trannier-than-thou types die zich in dit topic laten gzien. Ik kan duizend en één reden bedenken waarom een SRS niet het hoogst mogelijk haalbare is, waarom je het niet zou willen en waarom het niet zou kunnen. Ik heb daar zelf ook heel erg lang in getwijfeld en ondanks dat ik het wel wil, is het nog steeds niet het belangrijkste. Het sociale deel van de transitie is voor mij altijd het belangrijkste geweest. Die srs zelf is voor mij de kers op de slagroom, iets wat voor mijzelf het proces afmaakt. Maar waar ik als het niet anders kan ook zonder zou kunnen. Daardoor voel ik me niet minder transseksueel of transgender. Die laatste aanduiding draag ik met gepaste trots en zal ik blijven dragen en deel ik graag met iedereen die zich onder de transgenderparaplu thuisvoelt. Of ze nu transseksueel zijn, of dragking, of genderqueer, of gewoon rotzooien met de grenzen tussen genderuitingen. Maar de seperatisten mogen van mij in de regen blijven staan.
Het forum hier heb ik altijd ervaren als open voor transgenders in de ruime zin van het woord. Ook al is de hoofdmoot wel transseksueel in die zin dat ze een volledige transitie (met of zonder SRS) nastreven. In minder mate kan ik mij herinneren dat er genderqueers aanwezig zijn en het kan me niet heugen dat er pure travestieten (in beide richtingen) heb gezien. In elk geval vind ik genderqueers en genderbenders wat toevoegen aan het spectrum en ik vind dat ze hier op het forum gewoon thuishoren en ik deel graag met hen de transgenderparaplu.
Waar ik niet graag mee geassocieerd mee wordt zijn de trannier-than-thou types die zich in dit topic laten gzien. Ik kan duizend en één reden bedenken waarom een SRS niet het hoogst mogelijk haalbare is, waarom je het niet zou willen en waarom het niet zou kunnen. Ik heb daar zelf ook heel erg lang in getwijfeld en ondanks dat ik het wel wil, is het nog steeds niet het belangrijkste. Het sociale deel van de transitie is voor mij altijd het belangrijkste geweest. Die srs zelf is voor mij de kers op de slagroom, iets wat voor mijzelf het proces afmaakt. Maar waar ik als het niet anders kan ook zonder zou kunnen. Daardoor voel ik me niet minder transseksueel of transgender. Die laatste aanduiding draag ik met gepaste trots en zal ik blijven dragen en deel ik graag met iedereen die zich onder de transgenderparaplu thuisvoelt. Of ze nu transseksueel zijn, of dragking, of genderqueer, of gewoon rotzooien met de grenzen tussen genderuitingen. Maar de seperatisten mogen van mij in de regen blijven staan.
Mijn transitieblog: Fading Gender