Ervaring UZ Gent

vhBxl

Re: Ervaring UZ Gent

Bericht door vhBxl »

Irene schreef:even los van prof.T'Sjoeng, vraag ik me af of de hormoon behandeling en medicatie bij het UZ Gent anders is dan de behandeling bij het VUmc
Ik ben bij T'Sjoen in behandeling (ik zie hem dinsdag voor mijn 2e checkup na 6 maanden hormonen). Standaard schrijven ze daar pillen voor: 1 maal 50mg androcur per dag en 2 maal 2mg progynova per dag.

Mijn ervaring met T'Sjoen is zeer positief, hij luistert goed en geeft veel info. Eerste keer dat je gaat neemt hij de tijd voor je. Tweede keer dat ik ging had ik assistente eerst die de basiszaken regelde (bloeddruk meten, gewicht meten, ...) en daarna kwam hij nog eens langs. Hij maakt er punt van om iedere trans eens te bezoeken heb ik al gehoord, ook al is het maar om gewoon dezelfde voorschriften te krijgen als de keren ervoor. Hij is wel iemand die niet snel van de standaardkuur wil afwijken tenzij het medisch echt nodig is (door bv. slechte hormoonlevels). De 2 keer dat ik hem nu heb gezien was hij altijd vrolijk :p
Baukje

Bericht door Baukje »

Irene schreef:even los van prof.T'Sjoeng, vraag ik me af of de hormoon behandeling en medicatie bij het UZ Gent anders is dan de behandeling bij het VUmc
In Gent hanteren ze ook het gevaarlijke androcur als standaard en zijn ze wegens gebrekkig onderzoek huiverig om daar vanaf te stappen. Althans, dat is wat ik begrijp uit deze enquete met T'Sjoen: http://www.zizo-online.be/interview-pro ... ansgenders" target="_blank. Wat ik van enkelen van zijn patiënten begrepen heb is hij begaan met zijn patiënten en zal hij bij problemen ook zijn best doen te zoeken naar een oplossing. Heel anders dan wat je bij het vumc kunt verwachten dus. Toch heb ik wat mijn twijfels of hij je wel serieus neemt als je zegt dat je zo allergisch bent voor androcur dat je er aan doodgaat, terwijl dat helemaal niet meetbaar is. (Overigens heb ik zelf geen ervaring met Gent, ik loop bij het vumc.)
vhBxl

Bericht door vhBxl »

Het is waar dat ze daar huiverig zijn om van die androcur af te stappen maar ik betwijfel het sterk dat T'Sjoen niet naar je zal luisteren als je een goede medische reden hebt om het niet te nemen... Zo komt hij me echt niet over :s
kimberley

Bericht door kimberley »

Ik ben onder behandeling van het UZ Gent , als nederlandse (zeeuws vlaanderen).

Ik heb bij Dokter T' sjoen aangegeven afgelopen mei dat ik veel last had van de androcur en zo heeft hij dmv bloed-testen gemeten of ik niet naar een lagere dosis kon dan 50 mg per dag. We zijn gestart met 25 mg (dit na een jaar 50 mg, waar ik mee ben begonnen) en dit bleek nog te veel. Ik zit nu op 12 mg androcur per dag. Ik breek de tabletten van 50 mg in 4'en en slik deze 12 mg 1x per dag.

Ik zit na 1 jaar hrt en met 12 mg per dag op een 0-waarde van testo.

Dr. Tsjoen heeft dit geadviseerd omdat collega's in duitsland dit al vaker hadden geprobeerd bij transvrouwen die langer dan een jaar testo hadden onderdrukt !

mvg, kimberley.
Daphne

Bericht door Daphne »

Ik ben zelf ook in behandeling bij het UZ Gent en kan niets dan positieve zaken erover zeggen. Moest ik een nadeel zeggen is dat je lang moet wachten om alles in gang te krijgen zoals je eerste afspraak enzo maar daarna zit alles wel goed.

Prof. T'Sjoen is zeer vriendelijke persoon en wil inderdaad iedereen persoonlijk ontmoeten. Soms kan het zijn dat je een assistente krijgt maar dan passeert die wel eens om te kijken om alles goed zit. Mijn behandeling is zoals standaard denk ik 2 soorten pilletjes, 2 x 2mg progynova en 1 x 50mg androcur per dag.

De volledige behandeling bij het Genderteam is mij tot nu toe zeer goed bevallen. Zeer persoonlijk en je wordt er enorm geholpen.
Be who you truly are it will set you free.
Afbeelding