Werk
-
Jessy
Re: Werk
Ik heb er zelfs zo'n afkeer van dat ik het verdom te solliciteren als ze dat vragen... 
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
-
Jeste
- Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens
Dat ik een foto op m'm CV zet doe ik juist om een soort filter te creëren. Dan weten ze alvast iets meer. Als dat niet bevalt wordt ik ook niet uitgenodigd en hoef ik dus niet zinloos naar een sollicitatiegesprek.Jessy schreef:ik ben zelf echt een tegenstander van een foto bij een sollicitatie bijvoegen. Teveel risico dat ze je gaan bevooroordelen op je uiterlijk. Als ze me willen zien moeten ze me uitnodigen, simpel toch
Voor wie het niet weet: Ongeveer een jaar geleden ben ik op een sollicitatiegesprek geweest waar er aan mij gevraagd werd waarom ik niet als een man overkwam.
Was wel een goed gesprek, want het was voor mij het signaal dat aangaf dat het totaal geen zin had om te proberen om als passabel man door te blijven leven.
Neemt niet weg dat het wel zo is dat het eigenlijk belachelijk is dat een foto op een CV toch wel gewenst is. En niet alleen een foto, maar een profiel op social media, waar je hele privéleven op is te zien, willen ze het liefst ook nog. Om direct te kijken of je wel in het team past
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
-
Hedwich
Hier is wel commotie over. Schijnt in Amerika populair te zijn onder HRM-managers om te vragen aan sollicitanten. Kan ook makkelijk nu overal de arbeidsmarkt zo slap is... dan doen gegadigden heel veel om maar aan het werk te komen, zeker in een land als Amerika, waar succes een keuze is. O.a. FB zelf heeft zich hier echter negatief over uitgelaten. Ik vind het zelf ook ongehoord; Social media is een privéaangelegenheid. Het is net zoiets als naar iemands seksleven vragen.Jeste schreef:En niet alleen een foto, maar een profiel op social media, waar je hele privéleven op is te zien, willen ze het liefst ook nog. Om direct te kijken of je wel in het team past.
-
Jessy
Nochtans wordt het hier ook veel gebruikt. Misschien minder ter sprake, maar veel werkgevers zoeken een sollicitant wel degelijk op!
En zo gaat dat ook wel eens mis. Stond (ik denk vorig jaar) ooit in de krant, dat een werknemer was aangeklaagd door de werkgever, omdat hij negatieve uitspraken over hem had gedaan op zijn persoonlijke FB pagina. De precieze omstandigheden ken ik niet dus ik ga er verder geen uitspraak over doen.
Ik wens ze veel succes om mijn FB pagina te vinden. Gaan ze nodig hebben hihi
En zo gaat dat ook wel eens mis. Stond (ik denk vorig jaar) ooit in de krant, dat een werknemer was aangeklaagd door de werkgever, omdat hij negatieve uitspraken over hem had gedaan op zijn persoonlijke FB pagina. De precieze omstandigheden ken ik niet dus ik ga er verder geen uitspraak over doen.
Ik wens ze veel succes om mijn FB pagina te vinden. Gaan ze nodig hebben hihi
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
-
Arike
Niet echt (meer)...Hedwich schreef:Social media is een privéaangelegenheid.
Steeds meer werkgevers hebben richtlijnen voor werknemers hoe zij met FB en andere social media moeten omgaan (met name uiteraard wanneer werk of werkgever te sprake komt in postings
Wellicht dat hier heel wat tegen in te brengen is, bijvoorbeeld met een beroep op het EVRM, maar zo goed zit ik niet meer in die jurisprudentie....
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
-
Jeste
- Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens
Bij een aantal uitzendbureaus waar ik in het verleden voor heb gewerkt of op een gesprek ben geweest staan mijn gegevens in hun systeem zoals die op mijn identiteitskaart staan. Dat kan ik niet wijzigen. Nogal lastig, want solliciteren gaat tegenwoordig vaak via een formulier op de website. Dan staat er onder de sollicitatie, die ik dan via de website moet sturen, dus een andere naam dan in mijn NAW-gegevens.
Vandaag kreeg ik een afwijzing. Die begon met "Beste ....." en dus niet met "Beste Jeste".
Vandaag kreeg ik een afwijzing. Die begon met "Beste ....." en dus niet met "Beste Jeste".
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
-
Hedwich
Dat kan ik me dan wel weer voorstellen. Maar wat ik hier bijvoorbeeld met jou zit te bekokstoven (en dat is publiekelijk te bezichtigen) vind ik op zich privé. Maar ja, als ik straat met iemand praat, dan is dat ook ergens privé en toch voor iedereen te horen. Ik denk dus echt specifiek aan besloten internetcommunities, zoals een deel van ons forum (maar dan is het voor eigen risico) of FB, waarop je zelf je zichtbaarheid kunt bepalen. En verder roest ik mijn kaas.Arike schreef:Steeds meer werkgevers hebben richtlijnen voor werknemers hoe zij met FB en andere social media moeten omgaan (met name uiteraard wanneer werk of werkgever te sprake komt in postings)....
-
Heleen
Ik denk dat je bij FB toch heel erg moet oppassen als je informatie in een besloten kring wilt houden. Ik heb reacties van mijzelf in Google teruggezien (dus 'world readable') terwijl mijn standaardinstellingen op 'alleen vrienden' staat. Ik heb het niet nageplozen maar ik denk dat dat komt omdat degene waar ik op reageer zijn FB op 'iedereen' heeft staan. Dus met FB ben je snel ongewild vaker te zien dat je zou denken, of je moet heel erg scherp en alert zijn met je bijdragen aan de social media.
-
NaomiClareNL
Tja, in een aantal staten van de VS is men bezig wetgeving in te voeren waarbij een werkgever, op religieuze gronden, mag vragen of een werkneemster anti-conceptie gebruikt. Zijn toevallig ook staten waar je als werknemer/ster "recht op werk" hebt maar geen rechtsbescherming (zoals een vakbond in andere staten soms nog wel kan afdwingen). Eén keer raden wat er gebeurd als je als vrouw ja zegt.....Hedwich schreef: Het is net zoiets als naar iemands seksleven vragen.
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF