Verwachting vs Realiteit

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Anon20190712

Verwachting vs Realiteit

Bericht door Anon20190712 »

''Het is toch altijd anders dan jij je nu voor kunt stellen''
Dat zei m'n psycholoog aan het begin van de diagnostiek over de transitie.
In bepaalde opzichten had ze daar gelijk in, in andere opzichten is het precies zoals ik had verwacht.
Hoe zit dat bij jullie?

Wat in mijn geval heel anders liep dan ik verwacht had en waar ik tevoren niet bij stil had gestaan, is de andere rol die je in sociaal opzicht krijgt in groepen zodra je op een punt komt dat je (weer) opgaat in de menigte. Natuurlijk leefde ik al 'als man', wist men van mijn naam en hoe ik mij identificeer, maar er is qua sociale interactie een verschil tussen uit de kast zijn en opgaan in de menigte als het geslacht/gender waarmee je je identificeert.
Mijn verwachting was dat wanneer ik passabel zou zijn, ik gewoon mezelf kon zijn en er vanaf dat punt sociaal gezien ook weinig meer verandert.
De realiteit ervan is dat ik nu pas kan ontdekken wie ik werkelijk ben. Ik had een beeld in m'n hoofd van wat voor type man ik zou zijn, maar dat komt totaal niet overeen met wat voor type man ik werkelijk ben :lol: Het is in dat opzicht, niet alleen lichamelijk, maar ook sociaal gezien een puberteit.
Welke rol ik heb in groepen, hoe ik overkom op anderen, wat ik uitstraal...dat zijn dingen die ik compleet aan het herontdekken ben.

Wat waren jullie verwachtingen tevoren het starten met hormonen, komen die overeen met de realiteit?
Maria_G

Re: Verwachting vs Realiteit

Bericht door Maria_G »

I started HRT just to see what could happen. Seeing doctors was not necessary I just went to pharmacy and asked what I needed.
After couple of years customers at work started to call me "a girl" and I had conflict with other female workmates which started to demand that I start present myself as female.
I was really happy: "Wow! It works". However I showed him my ID card where was male mark on it. I do not trust people around...

Then I started to think about my future possibilities.
After 15 years. I am a bit disappointed in results, I would like something better, but HRT is not a magic tool.

I had no expectations then now there is nothing to be sorry about. I still have no ideas nor expectations for the future.
Misha

Bericht door Misha »

Dit vind ik een heel interessant topic! Het is precies wat ik me de laatste tijd veel afvraag. Ik ben benieuwd naar verdere reacties.
doll89

Bericht door doll89 »

kwam best wel overeen met hoe ik mezelf al voelde en als vrouw zag.. beter dan ik voor mijn transitie had durven bedenken soms zelfs!
wat voor persoon dacht jij dan dat je zou zijn en wat blijkt er anders te zijn?
Anon20190712

Ik ben dezelfde persoon en altijd gebleven, maar niet het type man wat ik verwacht had. Wat voor type man of vrouw je bent hangt erg samen met hoe men bepaalde eigenschappen beoordeelt. Ik werd altijd als sterk, recht voor z'n raap, helder en 'stoer' gezien voor m'n transitie. Toen ik uit de kast kwam maar nog geen testo had en mij mannelijk begon te kleden werd dat beeld wat men van mij had nog meer versterkt. (Ik was voor de buitenwereld op dat moment het type lompe mannelijke vrouw) Die eigenschappen springen er als man totaal niet uit. Men verwacht dat mannen recht voor z'n raap zijn en sterk. Nu (sinds ik passabel ben)vallen in sociale context andere eigenschappen op. Waar ik als sterk, nuchter en mannelijk overkwam als 'vrouw', ben ik nu toch best wel de typische verzorgde -jawel- vrouwelijke homo. En het type verwijfde homo's of het type mannelijke wijven worden echt heel anders behandelt in deze maatschappij haha. Dat is wennen... in dat opzicht ben ik niet het 'type' man wat ik had verwacht, omdat ik niet had verwacht dat het type mens dat je bent voor een groot deel gevormd wordt door hoe men je ziet- en dus verandert in een transitie
Anon20190122

Bericht door Anon20190122 »

Ik weet niet waar je op valt lucas maar voor dames is een man met een wat zachter karakter juist heel aantrekkelijk! ;)
Beardelady

Bericht door Beardelady »

Inderdaad zeer interessant topic. Ik zou ook graag horen van anderen hoe zij dit ervaren.
Fay

Bericht door Fay »

Verwachting na al die jaren overhoop liggen met jezelf en altijd slecht in je vel verwachtte ik ergens een soort jubelstemming maar in werkelijkheid begon ik me heel normaal te voelen, niets bijzonders, geen euforie, het is geen feest en ballonnen, het leven gaat gewoon door en het kost tijd daaraan te wennen met vaak als gedachte, is het dit nou

Dat is het dan, en je leven begint eigenlijk pas met starten met hrt en eindelijk kun je langzaamaan je leven gaan vullen met ervaringen in het juiste jasje

Er valt nog enorm veel te ontdekken de komende 60 jaar,terug wil ik nooit meer

Soms is het goed terug te denken aan hoe het ooit was

Ik kan daar wel delen in missen, van mezelf, die persoonlijkheid, maar ik sta nu zoveel dichter bij mezelf, ben zoveel meer mezelf, ben nu veel meer in staat voor mezelf te leven dan ooit

Heel basic kom ik ook vaak uit bij de gedachte, dit is simpelweg iets wat ik moet doen, niet omheen kan, geen keus dus

Tis, gewoon.... en ook weer totaal niet gewoon, het wennen is nog steeds de hrt, ook al is dat inmiddels stabiel bij mij, in die zin, er blijft iets in mij enorm knokken, terwijl dat niet meer zo hoeft, ipv gewoon te zijn, het zal de komende jaren nog wel slijten, dat je gewoon kunt 'zijn'

Fay
Hana

Bericht door Hana »

Ik ben ruim voor de HRT begonnen met de RLF.
Sterker nog, ik zal naar verwachting pas volgende maand beginnen met hormonen, maar door gewoon mijn leven te leiden zoals ik het wil ben ik al in bepaalde mate al tevreden.

Ik zie HRT dan als de lichamelijke ondersteuning van het traject dat ik al lang geleden ben gestart, alle veranderingen zijn echt meegenomen. Uiteraard vind ik het fijn om borsten en bredere heupen te krijgen, maar het is geen do or die situatie. Mijn leven leef ik dus, zoals gezegd, op mijn manier en ik maak mijzelf niet afhankelijk van de werking van de hormonen.
Dat hebben gezegd, ik zou het wel prettig vinden om het gevoel van dysforie elke avond na het douchen en 's ochtends voordat ik mijn makeup op doen, willen verminderen.

Het zal voor iedereen anders zijn, maar door ermee naar buiten te komen heb ik zo ontzettend veel geleerd en dor de acceptatie van mijn omgeving voel ik me al ontzettend sterk.
Afbeelding
Anon20190712

Fay schreef:
Tis, gewoon.... en ook weer totaal niet gewoon, het wennen is nog steeds de hrt, ook al is dat inmiddels stabiel bij mij, in die zin, er blijft iets in mij enorm knokken, terwijl dat niet meer zo hoeft, ipv gewoon te zijn, het zal de komende jaren nog wel slijten, dat je gewoon kunt 'zijn'
Heel erg herkenbaar!!