Wat is je motief om mannelijk / vrouwelijk te willen zijn?

Pas ik nou in een hokje of niet?
finesse
Berichten: 180
Lid geworden op: 02 jun 2012, 08:01
Gender: Transgender

Re: Wat is je motief om mannelijk / vrouwelijk te willen zij

Bericht door finesse »

intéressante dit...

mijn motieven (en sommige daarvan zullen anderen als 'fout' of 'cliché' zien) maar dat zij zo

ik voel me veel prettiger, rustiger en zelfbewuster als vrouw
mijn laatste keer sex met een mooie vrouw dacht ik van 'shit, ik wil jou zijn, zo'n lekker ding' (en het lukte al niet met de vrouwen)
winkelen, winkelen , winkelen, musea. er is veel meer keuze in kleding en kleuren.
vrouw zijn brengt meer structuur in mijn leven (want vrouwen zijn gestructureerde)
het schept me enorm veel genoegen als ik door een leuke vent wordtbewonderd of die mee mij uit neemt of adere dingen...mag een vrijgezel ook wat?

o ja...een hele praktische : een vrouw kan gerust in haar eentje uit gaan of uit eten gaan (tijdschrift lezen)..bij een man staat dat zo zielig en alsof 'ie' op jacht is.

kortom: beter functioneren als mens en je eigen keuzes maken
Cisca1953
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: Wat is je motief om mannelijk / vrouwelijk te willen zij

Bericht door Cisca1953 »

Eén van mijn suggesties aan het Hoofd Zorgeenheid Genderdysforie ter verbetering van de gang van zaken bij het Genderteam was; stel als er een vacature ontstaat nou eens een transgender aan! Er werkt niet één transgender bij het Genderteam, wel met zekerheid één homoseksueel die zegt zich niets voor te kunnen stellen bij mensen die de wens hebben van geslacht te veranderen. Hoe kan het bestaan!

Psychologen zijn hier echter sterk op tegen omdat een transgender "de eigen gevoelens op een patiënt zou kunnen projecteren waardoor een diagnosestelling zou kunnen worden beïnvloed". Ook Els Ditvoorst van Transvisie Rotterdam is hier sterk op tegen. Ik vind dit lariekoek. Heteroseksuele en lesbische professionals die zelf geen transgender zijn gaan even bepalen wat wij zullen gaan doen. Ze weten verdomme niet eens wat wij voelen en ervaren!

Argument van mijn psychologe was, dat een arts zelf geen Parkinson hoeft te hebben om Parkinsonpatiënten te kunnen behandelen. Ik vind transseksualiteit toch even net iets anders. Als een gastvrouw bij het Genderteam een (liefst niet al te bloedmooie) transvrouw zou zijn, heb je als patiënt eerder het gevoel dat je welkom bent en dat je begrepen wordt. Bij Transvisie werkt dat prima; daar werken hoofdzakelijk transgenders in de hulpverlening en dat schept wel een band en boezemt vertrouwen in.

Als Jos met pensioen gaat mag er wat mij betreft een aardige begripvolle transvrouw of transman voor in de plaats komen.
Heleen
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 apr 2012, 11:24
Gender: Vrouw

Re: Wat is je motief om mannelijk / vrouwelijk te willen zij

Bericht door Heleen »

Cisca, ik mag je graag dus mijn reactie heeft niets persoonlijks. Op het gevaar af dat dit (weer eens) een discussie wordt waarin ik als egoïst en ongevoelige trut bestempeld zal worden, reageer ik toch maar weer eens hoewel ik mijzelf beloofd had mij buiten dit soort discussies te houden.

Ik heb niet het gevoel dat ik bij Laura in Amsterdam beter begrepen wordt of meer geaccepteerd wordt dan bij Els/Jos. In tegendeel, ik bemerk bij Laura soms meer weerstand tegen uitspraken in de groep dan bij Jos/Els. Ik denk dat Jos en Els soms wel wat meer afstand mogen nemen van wat ter tafel komt, maar dat is in een zelfhulpgroep wat lastig, want het uiten van gevoelens is nu eenmaal een belangrijk onderdeel daarvan.

Ik zie eerlijk gezegd ook niet dat het VU ineens stukken beter gaat draaien als daar een trans koffie rondbrengt. De meeste frustraties waarvan ik hoor hebben betrekking op lange wachttijden en ongevoelige psychs. Het eerste is een management/politiek probleem (wellicht dat een sympathisant in het hoger management van het VU iets kan bereiken) en tweede een mismatch tussen psych en cliënt. Als de trans een andere psych krijgt, gaat het vaak stukken beter.
Heteroseksuele en lesbische professionals die zelf geen transgender zijn gaan even bepalen wat wij zullen gaan doen. Ze weten verdomme niet eens wat wij voelen en ervaren!
Het enige wat zij doen is jouw gevoelens in een diagnose passen. Ik vind het Parkinson voorbeeld niet zo sterk, maar denk aan andere aandoeningen waar geen of weinig meetpunten zijn en gedrag en gevoelens de doorslag geven. Laten wij eerlijk zijn, het VU bepaalt niet wat je doet, zij besluiten alleen of je toegang krijgt tot het medisch traject. Zeker niet onbelangrijk (in tegendeel) maar je leven thuis moet toch zonder psych verder gaan.

En wat transen voelen, verschilt nog al. Ik ken genoeg transen die heel andere gevoelens hebben dan ik en als 1 van hen mijn psych was geweest, had hij/zij mij op basis van zijn/haar gevoelens uit het traject gewipt. Dus misschien is het maar beter als de psych er zelf geen gevoel bij heeft.

Natuurlijk zijn er heel veel dingen die beter kunnen en daar moeten wij om blijven 'zeuren'. Maar een trans in het team zal dat echt niet oplossen.

My € 0,02.
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Wat is je motief om mannelijk / vrouwelijk te willen zij

Bericht door Arike »

ik zou vooral graag een transseksuele chirurg hebben... zeker voor probleempjes in het natraject ;)
een chirurg die EN zelf heeft gevoeld wat een SRS doet met je gevoel in je kruis EN ook nog dat gevoel weet te vertalen in herstel-ingrepen ....
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Heleen
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 apr 2012, 11:24
Gender: Vrouw

Re: Wat is je motief om mannelijk / vrouwelijk te willen zij

Bericht door Heleen »

Weet eerlijk gezegd niet of Marci Bowers nog opereert....
NaomiClareNL
Berichten: 657
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:49
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: Wat is je motief om mannelijk / vrouwelijk te willen zij

Bericht door NaomiClareNL »

Marci Bowers zit opereert tegenwoordig in de buurt van San Fransisco heb ik begrepen. Daarnaast is er ook nog Christine McGinn in de buurt van Philadelphia.
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
NaomiClareNL
Berichten: 657
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:49
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: Wat is je motief om mannelijk / vrouwelijk te willen zij

Bericht door NaomiClareNL »

@Heleen

Ik ken Laura alleen van de groepsgesprekken van Transvisie in Rotterdam en heb persoonlijke gesprekken gevoerd met zowel Els als Jos. Vind het alle drie lieve en begripvolle mensen en heb veel aan ze (gehad).
Ik moet zeggen, van alle gesprekken die ik over transzijn gevoerd heb met mensen, waar ook, de beste die waren die ik met Jos gevoerd heb. Hij is zelf transman en zonder al te diep op zijn geschiedenis in te gaan, hij begreep het beste wat het betekend als er met je gesold wordt en wat die (geestelijke) pijn met je doet.
In die zin heeft zijn ervaring denk ik mij wel degelijk geholpen.
Heleen schreef: knip

De meeste frustraties waarvan ik hoor hebben betrekking op lange wachttijden en ongevoelige psychs.

knip

Laten wij eerlijk zijn, het VU bepaalt niet wat je doet, zij besluiten alleen of je toegang krijgt tot het medisch traject.

knip

Maar een trans in het team zal dat echt niet oplossen.
Voeg daar maar een ongevoelige endocrinoloog aan toe. Persoonlijk zou ik een endocrinoloog die trans is graag willen hebben.

Het VUmc bepaalt niet wat je doet maar maakt het praktisch onmogelijk om een goed alternatief te hebben. Het is ronduit stuitend hoe transfoob de medische wereld is. Niet transfoob in de zin van haten maar transfoob in de zin van eng, durf ik niet, kan ik ze niet afschuiven zodat ik er niets mee hoef te doen .

Naar mijn mening zal een trans in het team, die ook in het besluitvormingsproces zit (en dus veto heeft), een zegen zijn. Zo iemand zal ongetwijfeld strenger kunnen zijn maar heeft aan den lijve ondervonden wat het allemaal met je doet en dat is precies wat ik mis bij de organisatie en een hoop mensen.
De een heeft een slechte relatie met een psych en de ander met een endo en allemaal balen we van de administratieve organisatie en wachtlijsten maar dat zijn dingen die je op de een of andere manier kunt veranderen.

Dat ultieme begrip, dat gevoel trans te zijn? Nee dat zal VUmc op deze manier nooit hebben ondanks alle sympathie die er wel is voor ons. En daarom roept Jos Megens altijd dat wij de lastigste klanten van het ziekenhuis zijn. Hij begrijpt die drang gewoon niet. Dat alles of niets.

Gelukkig gaat het in de meeste gevallen goed maar de kwaliteit van de organisatie moet je niet alleen meten aan hoeveel er goed gaat maar ook hoe je reageert en vervolgens handelt als het onverhoopt misgaat. Naar mijn gevoel is daar nog een hoop voor verbetering vatbaar.

En met mijn €0,02 is dit draadje nu wel ontspoord denk ik...
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: Wat is je motief om mannelijk / vrouwelijk te willen zij

Bericht door Raisa »

En daarom roept Jos Megens altijd dat wij de lastigste klanten van het ziekenhuis zijn. Hij begrijpt die drang gewoon niet. Dat alles of niets.
Ik denk dat dat opzich wel meevalt en dat er veel transen zijn die bij receptie K komen met klachten waar Jos helemaal niets mee kan. Het genderteam is een makkelijk aanspreekpunt waardoor ze veel klachten krijgen over de sterilisatie-eis, het tekort aan sustanon, het uit de handel genomen implantaat, onwelwillige verzekeringen en wachtlijsten.
Heleen
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 apr 2012, 11:24
Gender: Vrouw

Re: Wat is je motief om mannelijk / vrouwelijk te willen zij

Bericht door Heleen »

NaomiClareNL schreef:@Heleen

Ik ken Laura alleen van de groepsgesprekken van Transvisie in Rotterdam en heb persoonlijke gesprekken gevoerd met zowel Els als Jos. Vind het alle drie lieve en begripvolle mensen en heb veel aan ze (gehad).
Ik moet zeggen, van alle gesprekken die ik over transzijn gevoerd heb met mensen, waar ook, de beste die waren die ik met Jos gevoerd heb. Hij is zelf transman en zonder al te diep op zijn geschiedenis in te gaan, hij begreep het beste wat het betekend als er met je gesold wordt en wat die (geestelijke) pijn met je doet.
In die zin heeft zijn ervaring denk ik mij wel degelijk geholpen.

<knip>

Voeg daar maar een ongevoelige endocrinoloog aan toe. Persoonlijk zou ik een endocrinoloog die trans is graag willen hebben.

Het VUmc bepaalt niet wat je doet maar maakt het praktisch onmogelijk om een goed alternatief te hebben. Het is ronduit stuitend hoe transfoob de medische wereld is. Niet transfoob in de zin van haten maar transfoob in de zin van eng, durf ik niet, kan ik ze niet afschuiven zodat ik er niets mee hoef te doen .

Naar mijn mening zal een trans in het team, die ook in het besluitvormingsproces zit (en dus veto heeft), een zegen zijn. Zo iemand zal ongetwijfeld strenger kunnen zijn maar heeft aan den lijve ondervonden wat het allemaal met je doet en dat is precies wat ik mis bij de organisatie en een hoop mensen.
De een heeft een slechte relatie met een psych en de ander met een endo en allemaal balen we van de administratieve organisatie en wachtlijsten maar dat zijn dingen die je op de een of andere manier kunt veranderen.

Dat ultieme begrip, dat gevoel trans te zijn? Nee dat zal VUmc op deze manier nooit hebben ondanks alle sympathie die er wel is voor ons. En daarom roept Jos Megens altijd dat wij de lastigste klanten van het ziekenhuis zijn. Hij begrijpt die drang gewoon niet. Dat alles of niets.

Gelukkig gaat het in de meeste gevallen goed maar de kwaliteit van de organisatie moet je niet alleen meten aan hoeveel er goed gaat maar ook hoe je reageert en vervolgens handelt als het onverhoopt misgaat. Naar mijn gevoel is daar nog een hoop voor verbetering vatbaar.

En met mijn €0,02 is dit draadje nu wel ontspoord denk ik...
Het zal ongetwijfeld ook iets te maken hebben met de manier waarop je zelf er in gaat (laten wij het 'de hulpvraag' noemen ;) ).

In het algemeen verwacht ik niet dat ik begrip krijg. Ik verwacht ook niet dat mensen zich in mij kunnen verplaatsen. Misschien begrijp ik mijzelf niet eens, maar heb mij simpelweg overgegeven aan wat naar boven borrelt. Het enige dat ik hoop is dat de mensen die voor mij belangrijk zijn, mij accepteren voor wie ik ben. Ik maak mij ook niet zo druk over wat nou mannelijk of vrouwelijk is. Alleen of ik kan leven met wat ik in de spiegel zie. Dat wil niet zeggen dat ik geen wensenlijstje heb waar ik hard aan moet werken. In tegendeel, ik heb behoefte aan veel 'verbetering' zoals ik dat zie.

Ik heb destijds besloten om zelf aan de hrt te beginnen. Dat was een risico, maar voor mij onvermijdelijk omdat ik wilde voelen of dit het waard was mijn leven overhoop te gooien. Dat voelde ik niet door eenvoudigweg een jurk aan te trekken. Wat dat was een verkleedpartij en daar wilde ik juist vanaf. Ik wilde gewoon als mijzelf opstaan, aankleden en weer naar bed gaan (aan het einde van de dag natuurlijk ;) ). Ik weet ook niet of ik mij vrouw voel, want ik ben nooit een cis vrouw geweest. Ik weet alleen dat ik graag dingen doe die vrouwen ook doen en dat ik het prettig vind als mensen in mij een vrouw zien.

Het VU is voor mij een garage waar ik ooit eens op de brug hoop te liggen. Hoeft niet persé morgen, maar wel een keertje. Misschien mis ik wel een hoop aan kracht door juist niet om bevestiging en begrip te vragen, maar het heeft voor mij geen toegevoegde waarde. Als iemand tegen mij zegt dat ik niet goed bezig ben, kan ik daar niets mee. De beslissing om in transitie te gaan was nu juist dat ik niet meer zou gaan doen wat anderen van mij verlangen.

Misschien oppervlakkig of zelfs dom. Maar ik denk dat ik zo in elkaar zit.
Paul
Berichten: 1198
Lid geworden op: 25 jul 2012, 19:42
Gender: Man
Locatie: Zuid Holland

Re: Wat is je motief om mannelijk / vrouwelijk te willen zij

Bericht door Paul »

Om nog even op de originele vraag in te gaan: is dat by the wa een vraag die ook bij een genderteam wordt gesteld? Ik heb volgende week een eerste intake, en ik zou niet 1,2,3, weten wat de motivatie is...
Als ik iets dieper na ga denken, dan kom ik eigenlijk alleen maar op een reactie zoals meerdere hier voor mij hebben geantwoord: ik voel me een man, weet dat ik er ook een ben, al is dat niet te zien aan mijn looks of gedrag. Mogelijk zit ik er tussen in, maar daar heb ik zelf geen vrede mee.
Als ik eerlijk ben, heb ik die 'vrouwelijke vormen' van mezelf altijd gehaat en me er intens voor geschaamd, omdat het niet matcht met hoe ik me voel.
(Ik vind overigens vrouwelijke vormen prachtig hoor, niet persoonlijk bedoeld,maar niet bij mezelf)

Ik hoop dat ik met een antwoord als deze weg kom bij die intake :)

Ennnn.... terug naar de voorgaande discussie!!!
Plaats reactie