gender-neutral-prefix-mx-

Nieuwsberichten
Claire

Re: gender-neutral-prefix-mx-

Bericht door Claire »

Geachte Mx J (achternaam) Prima lijkt mij
Er komt een ogenblik in het leven
dat de pijn
om altijd een knop te blijven
groter is
dan de angst
een bloem te worden.

:hug: :hug2:
Veronica

Bericht door Veronica »

Jeste schreef:
Veronica schreef:"Geachte, achternaam" lijkt mij dan beter, een naam zegt vaak genoeg al wat voor geslacht iemand heeft (gehad).
Alleen de achternaam vind ik niet goed klinken. In plaats van een voornaam kan alleen een voorletter natuurlijk ook.
Het gaat mij er hierbij om, om die woorden mevrouw of mijnheer weg te laten.
Voorletter alleen kan ook, daar geef ik je gelijk in.
Afbeelding
Anon20190712

Bericht door Anon20190712 »

Wat leuk! Ik ken het nog van de tijd dat ik veel in Brighton rondhing (heb 5 jaar in de UK gewoond). Er is (of was iig) daar een grote beweging van niet-binaire mensen en een kleurrijke gay-scene waar veel drag-acts te zien waren. Voor transgenders ook een heel veilige plek door het gevoel van 'community'. Daardoor was Mx. daar toch wel de meest veilige optie om iemand mee aan te spreken. Buiten die stad om begreep men er overigens niks van. Leuk om te zien dat het gebruik dus toch zo verspreid is dat het nu erkend is.

Of het hier zou werken...misschien, maar dan wel iets wat beter bekt in het Nederlands...
De meeste van dit soort nieuwe woorden, zoals ook de voornaamwoorden zhaar of xir, klinken stiekem voor geen meter en ik denk dat dat veel weerstand biedt bij mensen om het te gebruiken.
Mx. (Mix/Mux) klinkt ook niet echt lekker.
Jacquie

Bericht door Jacquie »

Ik moet zeggen dat ik ook nog geen passende gender-neutrale aanspreekvorm heb gevormen in het Nederlands, en eigenlijk behalve Mx. de andere vormen ook niet echt bij mijzelf vind passen. Ze hebben ook tegenwoordig vaak dat They/Them in enkelvoud worden gebruikt en heb ik ook niets mee. Maar als anderen zo willen aangesproken worden, prima, doe het graag. Sommige mensen vragen tegenwoordig ook al wat iemanda voorkeur is op het internet dan, en dit vind ik eigenlijk wel een fijn idee dat dat gebeurt. Dat is echte acceptatie.
The feeling sometimes, wishing you were someone else
Feeling as though you never belong
This feeling is not sadness, this feeling is not joy
I truly understand. Please, don't cry now