Zonder dat ik het zelf in de gaten had creërde ik een alter ego. Het viel me eerst niet op en al helemaal niet dat ze vrouwelijk was. Ze eigende zich een naam toe, Naomi Clare en die beviel zeer goed. Naomi naar mijn toenmalige 7jarig buurmeisje. Haar vader schreeuwde rond etenstijd door de straat: Naomi thuiskomen eten. Clare was de naam van een hoofdpersoon in een BBc tvserie, iets met een scheepswerf aan de zuidkust, ze had zwart haar en blauwe ogen (nog steeds mijn zwakte
Nu weet ik dat ik toen al heel erg met genderproblemen worstelde en dat het gewoon een poging van mezelf was om aan dat mannelijk keurslijf te ontkomen.
Toen ik er eindelijk uit was en het een en ander voor het eerst vertelde aan iemand anders, een collega, vroeg ze me of ik al een nieuwe naam had. Ik floepte er Naomi Clare uit en het was alsof mijn wereldbeeld verschoof en ik een ander perspectief op de wereld kreeg. Later heb ik er nog de naam Sigrid aan toegevoegd.
Mijn mannelijke voornaam laat zich niet vervrouwelijken, de tweede wel maar levert een naam op die ik met iemand associeer die ik niet mag. Mijn ouders hebben mij, mijn zusje en mijn broertje heel bewust geen naam gegeven die in de familie voor komt maar voor de tijd (1967, 1971, 1973) redelijk moderne voornamen.
Heb wel het idee dat mijn moeder een beetje teleurgesteld was dat ze me geen nieuwe naam heeft mogen geven. Ben echter bang dat het dan wel een traditionele familienaam (de hare, Gezina Hinderika) geworden zou zijn. Bovendien was de keus al definief, er kon alleen nog een naam bij, niet een geheel nieuwe.
De betekenis van de nieuwe voornamen bevalt me ook wel (zie ook: http://www.behindthename.com/" target="_blank)
Naomi: Hebreeuws en Japans: Engels: "pleasantness" en Japans: "honest, straight (nao)" en "beautiful (mi)"
Clare: middeleeuws Engelse vorm van Clara: "clear, bright, famous"
Sigrid: Scandinavisch, Fins: Sigr "victory" en fríðr "beautiful, fair"
Nu zegt de Nederlandse wikipedia dit over Sigrid: Oudnoorse sig, "overwinning, zege" en rid, "rijden" of frid wat "mooi" betekent. De naam betekent dus waarschijnlijk "zij die naar de overwinning rijdt" of "mooie zege". Daar kan ik wel mee leven
Die betekenissen heb ik pas later opgezocht, geloof het of niet.....
edit: klein foutje verbeterd.