Hormonen hype

Psychologen en procedures
Suikerklontje

Hormonen hype

Bericht door Suikerklontje »

Niet echt een hype, maar wel iets waatr iedereen enorm naar uit kijkt. Ik toentertijd ook! Maar precies waarom eigenlijk?

Weet iemand wat hormonen precies horen te doen? Beetje laat dit te vragen natuurlijk. Ik heb mij al een hoop ingelezen maar je ziet een hoop 'maybe's' en verwachtingen. En nu een jaar later (anderen hebben mijn pre-HRT foto's gezien en zeggen hetzelfde) is er fysiek niks veranderd. Mentaal ben ik onzekerder en huil ik makkelijker :P.

Ik heb geen spijt van de transitie/operatie. Not at all. Maar ik heb soms wel twijfels in hoeverre de hormonen eigenlijk helpen, of juist tegenwerken :/.
Anon20180311

Re: Hormonen hype

Bericht door Anon20180311 »

Hoi Suikerklontje,

Wat hormonen precies horen te doen, weet ik ook niet. Wel wat ze reeds deden sinds 1996, bij mij persoonlijk als trans-man weliswaar. Bij jullie zal dat, eerder de andere richting kennen. Een andere vetverdeling, vermindering van de borsten( voor de operatie, kent persoonlijk financieel aandeel in België), stil vallen van de maandstonden( voor de operatie, kent persoonlijk financieel aandeel in België), groei van de clitoris ( belangrijk bij de Meta/fallo operatie, kent persoonlijk financieel aandeel in België), baard en snor groei, algemene lichaamsbeharing, diepere stem, meer spiermassa, beter zelfbeeld, hoger libido, ruwere huid, minder derpi, meer levenslust, minder gevoelig, enz,..........meer mezelf/man zijnde. O.a. daarom en eveneens om mogelijke botontkalking tegen te gaan door gebrek aan,.........Maar ik ben geen Dr. hé.

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Jessy

Bericht door Jessy »

Als je een kind bent, ben je nog niet echt ontwikkeld als vrouw of als man. In de puberteit beginnen jouw vrouwelijke of mannelijke hormonen te werken waardoor die ontwikkeling over een aantal jaren plaatsvindt.
HRT staat voor Hormone Replacement Therapy, oftewel een behandeling waarbij jouw hormonen "vervangen" worden. In geval van m2f wordt de mannelijke testosteron geblokkeerd, en de vrouwelijke estrogeen toegediend. Dat is voor het leven, want een m2f zal zonder de interne vrouwelijke voortplantingsorganen nooit zelf dit hormoon aanmaken.
Hierdoor ga je feitelijk nogmaals door een puberteit, ditmaal om je te ontwikkelen als het andere geslacht, zowel psychisch als lichamelijk. Helaas zijn de veranderingen die je in je eerste puberteit doormaakte niet meer terug te draaien, en slechts beperkt te verwijderen. Waarom de veranderingen naar het gewenste geslacht vaak beperkter zijn dan gewenst, weet ik ook niet. Misschien heeft het te maken met de eerdere ontwikkelingen van je lichaam, of misschien gewoon met de oudere leeftijd.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Elise

Bericht door Elise »

Suikerklontje schreef:Niet echt een hype, maar wel iets waatr iedereen enorm naar uit kijkt. Ik toentertijd ook! Maar precies waarom eigenlijk?
Weet iemand wat hormonen precies horen te doen? Beetje laat dit te vragen natuurlijk. Ik heb mij al een hoop ingelezen maar je ziet een hoop 'maybe's' en verwachtingen. En nu een jaar later (anderen hebben mijn pre-HRT foto's gezien en zeggen hetzelfde) is er fysiek niks veranderd. Mentaal ben ik onzekerder en huil ik makkelijker :P.
Ik heb geen spijt van de transitie/operatie. Not at all. Maar ik heb soms wel twijfels in hoeverre de hormonen eigenlijk helpen, of juist tegenwerken :/.
Dit is dus precies de vraag waar ik de laatste tijd veel over nadenk maar tot nog toe eigenlijk nog geen vraag over durfde te stellen.

Ik heb geloof ik op dit forum alle topics over HRT wel gelezen geloof ik. En ik krijg toch een beetje het gevoel dat HRT een soort "Gender surprise" is. (maar dan zonder chocola) :lol:

Ik dacht altijd dat de voordelen van HRT bij MTF waren dat je minder snel kaal wordt, Geen lichaams beharing op de verkeerde plekken, een zachtere huid, andere vet verdeling in je lichaam, en iets vrouwelijker gezicht. Maar ik lees net zoveel reacties van mensen die juist last hadden van haar uitval, en de uiterlijke veranderingen eigenlijk minimaal waren. Omdat er ook behoorlijk wat nadelen en risico's aan zitten, zat ik te denken: waarom eigenlijk HRT, en kun je dit ook overslaan?

Voor minder lichaams beharing zijn er laser behandelingen, voor kaal worden haar transplantaties en, voor een vrouwelijker gezicht zijn er ook de nodige ingrepen te bedenken. etc... (Even los van het kostenplaatje natuurlijk) Ik weet dat ik het vrij kort door de bocht stel maat ik doe dit even voor "The sake of argument" Als ik alles zo tegenover elkaar zet, weet ik eigenlijk niet waarom de hormonen zo'n essentieel onderdeel zijn van het traject (vooral als je je puberteit al gehad hebt). Of mis ik nu iets? Of zie ik iets ontzettend belangrijk over het hoofd? Ik ben zelf de 30 gepasseerd dus ik verwacht zelf niet dat HRT nog veel veranderd. En vrouw voelen? Dat deed ik al vantevoren. That's what started the whole thing. En nog emotioneler. Ik weet niet of ik dat aankan lol :oops:

Dus ik zou hier stiekem ook graag meer over weten :text-feedback:
Claire

Bericht door Claire »

Is het niet juist de spanning wat de hormonen gaan doen 1 van de dingen die je transitie als je er uiteindelijk in gaat zo mooi maakt?
(Tenminste dat vind ik.)
Ik ben 50 plus en die hormonen doen mooie dingen hoor ook bij zo'n oudje als ik :D
Er komt een ogenblik in het leven
dat de pijn
om altijd een knop te blijven
groter is
dan de angst
een bloem te worden.

:hug: :hug2:
Cait

Bericht door Cait »

Alles wat je hebt opgeschreven wat het moet veranderen is bij mij gebeurd met hrt. Ik ben vrij stevig , dus vet verdeling valt heel erg op bij mij ook ivm striae . Verder heb je ook oestrogeen NODIG.na srs omdat je lichaam geen groeihormoon San maakt , heb je nodig voor functioneren van je lichaam , iig 1 groei hormoon
Anon20180311

Bericht door Anon20180311 »

Geboren in 1964, start hormonen 1996 = of was 32jaar, de hormonen werkten toen en werken :D nog steeds als 50+jaar prima :hug: hormonen.

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Suikerklontje

Bericht door Suikerklontje »

Hoe erg je het nodig hebt is 1 ding. Daar heb ik niet enorm veel verstand van.. maar Pre-SRS? Waarom dan? De spanning dat het mogelijk iets doet is voor mij geen reden en tbh heb ik weinig goeds ervaren van HRT. Echt minimaal iig.
Amy

Bericht door Amy »

Suikerklontje schreef:Hoe erg je het nodig hebt is 1 ding. Daar heb ik niet enorm veel verstand van.. maar Pre-SRS? Waarom dan? De spanning dat het mogelijk iets doet is voor mij geen reden en tbh heb ik weinig goeds ervaren van HRT. Echt minimaal iig.
Had je voorheen geen last van de grote hoeveelheid testosteron in je bloed? Zoals een vette huid, lichaamsbeharing waar je het niet wil, je dinges die een eigen leven heeft, mannelijke lichaamsgeur en vast nog wel meer dingen waar ik nu niet op kan komen. Ik zelf ergerde me er rot aan en ik vond het geweldig toen dat allemaal weg ging.

Dat is dan vooral door de testosteron blokkers, oestrogeen doet ook nog vanalles zoals zorgen voor een zachte huid, borstgroei, vrouwelijke vetverdeling, andere lichaamsgeur en mijn stemming is ook beter op de emotionele momenten na dan.

Voor mij was dat echt wel een belangrijk moment toen ik daar mee mocht beginnen, daarna was ik veel rustiger en de haast was er uit. Vanaf dan stopt ook het vermannelijken van je lichaam wat ik zelf ook zo snel mogelijk wilde stoppen.
Anon20190122

Bericht door Anon20190122 »

Ik was 18 toen ik aan de hrt ging en dat is eigenlijk nooit goed gegaan bij mij vervrouwelijking was er juist heel erg maar vanaf een paar weken later zat ik al met de eerste overgangsklachten. Ik heb steen en been geklaagd bij het VU en zo'n beetje elk hormoon gehad wat er te krijgen was maar niks hielp ik bleef met 20 heftige opvliegers per uur zitten!

Na 7 jaren was ik ik de overgangsklachten meer dan zat en ben ik kompleet gestopt met hormonen ik had nog 6 jaar nodig om geheel van de opvliegers af te komen en heb mij daarna voor het eerst in jaren weer goed gevoeld.
Dat goed voelen was echter maar een paar jaren ik begon mij langzaam aan steeds ouder te voelen en was altijd dood en dood moe.

Uiteindelijk had 13 jaar totaal zonder hrt gedaan en als resultaat voelde ik mij een oude vrouw van 70 jaar! :fpalm:

Gelukkig is er tegenwoordig veel meer te vinden over hormonen en ik was er vrij snel achter dat opvliegers veroorzaakt worden door te wijnig oestrogeen.
Het VU was het hier echter niet mee eens en zette mij doodleuk weer op dezelfde probleem dosiring! :fpalm:
De oplossing lag er ook in om de VU dosiring met de helft te verhogen.

Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt ik kan je verzekeren dat je niet meer zonder de hormonen kan! zonder ga je jezelf namelijk heel oud voelen ik heb namelijk ook nog eens heel erg mazzel gehad dat ik er enkel lichte botontkalking aan over gehouden heb.