Hormoon pleister
-
doll89
Re: Hormoon pleister
Ik doe het altijd op mijn onderrug aan de zijkant. Als ik Sandoz goed aandruk 15 seconden lang blijft die perfect zitten zonder irritaties. Systen krijg ik een heel gevoelige huid van.
-
Cait
Ik merk dat ik ook beter reageer op sandoz , en naar mijn idee blijft sandoz beter zitten dan systen. Ik heb idee dat rest van lichaam teveel beweegt dus ik die altijd op bovenarm
-
Ylse
- Voornaamwoorden: zij/haar
Ik heb helemaal geen problemen met het blijven zitten van die pleisters, sterker nog ik heb vaak moeite om ze er af te peuteren.
De pleisters die ik gebruik lijken merkloos te zijn en doen voor mij meer dan goed genoeg hun werk. Al weet ik niet wat de andere merken / typen voor uitwerking op mij hebben omdat ik ze nog nooit gebruikt heb.
De pleisters die ik gebruik lijken merkloos te zijn en doen voor mij meer dan goed genoeg hun werk. Al weet ik niet wat de andere merken / typen voor uitwerking op mij hebben omdat ik ze nog nooit gebruikt heb.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.
Anatole France
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.
Anatole France
-
Hana
Ik krijg altijd pleisters van Systen en Ik plak ze altijd op de bovenbil, of rondom de heupen.
Zo heb ik ongeveer 6 plekken waar ik plak (3 aan beide kanten), maar ik merk dat ik toch erg veel bulten krijg met irritatie, soms haal ik de pleister eraf en zijn de buitjes open.
Ik heb het vorige keer bij de VU aangegeven maar ze zeggen dat het normaal is...
Klinkt dit ook bekend? Misschien hebben jullie anders wat tips om het te voorkomen?
Zo heb ik ongeveer 6 plekken waar ik plak (3 aan beide kanten), maar ik merk dat ik toch erg veel bulten krijg met irritatie, soms haal ik de pleister eraf en zijn de buitjes open.
Ik heb het vorige keer bij de VU aangegeven maar ze zeggen dat het normaal is...
Klinkt dit ook bekend? Misschien hebben jullie anders wat tips om het te voorkomen?

-
Suikerklontje
Kan iemand mij uitleggen wat een voordeel zou zijn van de pleisters vergeleken met de pil? Een pleister lijkt mij best vervelend maar ik snap niet waarom ik de enige lijk te zijn de pilletjes slikt hier
.
-
Anouk
Het risico op trombose is kleiner bij gebruik van pleisters, volgens de endocrinologen van VUmc.
Omdat de oestradiol dan direct in het bloed wordt opgenomen zonder de lever te passeren.
Vandaar dat het VUmc binnen haar "better safe than sorry"-beleid meer aanstuurt op het gebruik van pleisters dan tabletten.
Het risico op trombose is echter van meer factoren afhankelijk, zoals erfelijkheid, hoeveelheid beweging, wel of niet roken enz enz
beiden middelen hebben dus hun voor- en nadelen.
Omdat de oestradiol dan direct in het bloed wordt opgenomen zonder de lever te passeren.
Vandaar dat het VUmc binnen haar "better safe than sorry"-beleid meer aanstuurt op het gebruik van pleisters dan tabletten.
Het risico op trombose is echter van meer factoren afhankelijk, zoals erfelijkheid, hoeveelheid beweging, wel of niet roken enz enz
beiden middelen hebben dus hun voor- en nadelen.
Nothing changes as everything changes
-
Amy
Ik heb ook pillen, Progynova op het moment. Voorheen had ik ze van Sandoz die naar mijn idee veel beter werkten. De Progynova pillen laat ik nu onder mijn tong smelten en absorberen, dat lijkt wat beter te gaan, dan komt het ook direct in je bloedsomloop.Suikerklontje schreef:Kan iemand mij uitleggen wat een voordeel zou zijn van de pleisters vergeleken met de pil? Een pleister lijkt mij best vervelend maar ik snap niet waarom ik de enige lijk te zijn de pilletjes slikt hier.
Met pillen krijg je ook zoiets als resultaat voor je hormoon spiegel na het innemen: http://transascity.org/wp-content/uploa ... radiol.jpg
"Sublingual" doelt trouwens op onder je tong laten absorberen.
Met pleisters zou het veel constanter moeten zijn in plaats van een piek iedere keer. Of dat wat uitmaakt weet ik niet.
Ik baseer mijn idee of de pillen bij mijzelf beter of niet werken op de klachten die ik er zelf van ondervind of juist niet.
-
Suikerklontje
Eh.. ik slik ze gewoon.. have I been doing it wrong all along o.O?Amy schreef:Ik heb ook pillen, Progynova op het moment. Voorheen had ik ze van Sandoz die naar mijn idee veel beter werkten. De Progynova pillen laat ik nu onder mijn tong smelten en absorberen, dat lijkt wat beter te gaan, dan komt het ook direct in je bloedsomloop.Suikerklontje schreef:Kan iemand mij uitleggen wat een voordeel zou zijn van de pleisters vergeleken met de pil? Een pleister lijkt mij best vervelend maar ik snap niet waarom ik de enige lijk te zijn de pilletjes slikt hier.
Met pillen krijg je ook zoiets als resultaat voor je hormoon spiegel na het innemen: http://transascity.org/wp-content/uploa ... radiol.jpg
Met pleisters zou het veel constanter moeten zijn in plaats van een piek iedere keer. Of dat wat uitmaakt weet ik niet.
Ik baseer mijn idee of de pillen bij mijzelf beter of niet werken op de klachten die ik er zelf van ondervind of juist niet.
-
Eva
- Beheerder
- Voornaamwoorden: zij/haar
In pilvorm wordt de lever iets meer belast. Gewoonlijk geen enkel probleem, maar als je rond de veertig bent wordt voor de veiligheid meestal overgeschakeld op pleisters. De werkzame stof passeert dan goeddeels de lever. Bij de meeste mensen die ik ken werken pleisters goed maar soms veroorzaken ze wat huidirritatie. Bij pleisters van een ander merk dan Systen zijn er soms klachten over slecht kleven.
Maak je niet teveel zorgen over je lever. Persoonlijk heb ik een beetje een levercrisis gehad in 2014. Hij was ermee gestopt. De hormoonpleisters waren zeker niet de oorzaak maar ik heb de therapie wel enkele maanden moeten onderbreken. Ongeveer een jaar geleden mocht ik weer starten met de pleisters en mijn lever wordt nu extra in de gaten gehouden. De invloed van de Systen100 die ik nu weer plak is te verwaarlozen.
Maak je niet teveel zorgen over je lever. Persoonlijk heb ik een beetje een levercrisis gehad in 2014. Hij was ermee gestopt. De hormoonpleisters waren zeker niet de oorzaak maar ik heb de therapie wel enkele maanden moeten onderbreken. Ongeveer een jaar geleden mocht ik weer starten met de pleisters en mijn lever wordt nu extra in de gaten gehouden. De invloed van de Systen100 die ik nu weer plak is te verwaarlozen.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
-
Amy
Nee hoor, het is gewoon een maniertje om het in te nemen zonder dat het eerst door de lever gaat wat iets meer oestrogeen in je bloed zou moeten krijgen. Ze zeggen bij het VU dat je ze moet slikken dus ik doe het eigenlijk verkeerd.Suikerklontje schreef:Eh.. ik slik ze gewoon.. have I been doing it wrong all along o.O?Amy schreef:Ik heb ook pillen, Progynova op het moment. Voorheen had ik ze van Sandoz die naar mijn idee veel beter werkten. De Progynova pillen laat ik nu onder mijn tong smelten en absorberen, dat lijkt wat beter te gaan, dan komt het ook direct in je bloedsomloop.Suikerklontje schreef:Kan iemand mij uitleggen wat een voordeel zou zijn van de pleisters vergeleken met de pil? Een pleister lijkt mij best vervelend maar ik snap niet waarom ik de enige lijk te zijn de pilletjes slikt hier.
Ik moet het ze ook nog vertellen dat ik het zo doe en heb geen idee hoe ze daar op gaan reageren.