Als je het goed doet op Progynova....? Zou ik lekker terug gaan naar de apotheek en vragen naar Progynova! Progynova is Estradiol valeraat en estradiol van Sandoz en Mylan estradiol hemihydraat.
Is een ander monecuul wat per persoon kan verschillen qua werking en bijwerkingen...
Apothekers willen meer geld verdienen met het verstrekken van zogenaamde merkloze medicijnen.
Sandoz en Mylan brengen Estradiol op de makrt maar dat valt onder de merkloze medicatie.
Dus mijn advies heb je goede ervaringen met Progynova blijf daar dan bij.... Apotheek verdiend iets meer met medicijnen van Sandoz en Mylan omdat die goedkoper zijn.
Maar als patiënt, klant heb je ook iets te zeggen...
En aangezien progynova iets anders in elkaar zit dan estradiol van Sandoz en Mylan kunnen en mogen ze er niet moeilijk over doen om dat jou te verstrekken. Doen ze dat wel laat de arts die het voorschrijft een recept voorschrijven met de woorden merknaam Progynova medische indicatie! Dan zijn ze verplicht om je het mee te geven zonder discussie!
Gebruik zelf progynova al meer dan 15 jaar met sprongen naar pleisters enzo maar zweer zelf bij Progynova!
Groetjes Cher.
Hormoon pleister
-
Anon20190209
-
Anon20190209
Re: Hormoon pleister
Heeft wel degelijk zin om onder de tong te laten smelten...! Estradiol (progynova ) wordt gelijk opgenomen in de bloedbaan door de slijmvliezen. Omdat het niet eerst de lever passeert is de estradiol waarde in het bloed echt een stuk hoger... eerst passeren via de lever betekent dat er al veel wekzame stof verloren is gegaan door de afstand die de tablet heeft afgelegd!!fenke schreef:Als ik het goed begrijp bevat Progynova een estrogen-ester, Estradiol valerate.
Het heeft zover ik het begrijp dus geen zin om deze onder je tong te leggen.Upon ingestion, regardless of the route of administration, estradiol valerate behaves as a prodrug, being cleaved by esterases in blood plasma and the liver into 17β-estradiol and valeric acid.[5][6] However, compared to estradiol itself, estradiol valerate is absorbed more slowly and possesses a longer duration, especially when given in an oil solution via intramuscular injection (in which it acts as a depot). As a result, it can be administered less frequently.[7][8]
-
Janice
Ja maar kan ik het ook met de sandoz tabletten? op de bijsluiter staat er niks over anders dan orale inname.
-
Anon20190209
Over orale inname wordt ook alleen gesproken in de bijsluiter van Progynova.....!Janice schreef:Ja maar kan ik het ook met de sandoz tabletten? op de bijsluiter staat er niks over anders dan orale inname.
Dus daar zit geen verschil in.... maar nogmaals als je goede ervaringen hebt met Progynova waarom dan wisselen naar Sandoz....?
Wat ik heb gemerkt en wat op Amerikaanse sites ook wordt beschreven blijft de Estradiol spiegel met Progynova stabieler...
Als voorbeeld of ik nu in de ochtend of eind van de middag bloed laat prikken met beide is mijn estradiol waarde rond de 600. En dat met 2x 2mg laten smelten onder de tong vs rond de 400 bij gewoon orale inname!
-
Amy
Kan ook met die maar weet niet of het nodig is. Die van Sandoz hadden een veel sterker effect bij mij. Ik heb nu na overleg met de endo bij het VU die met medische noodzaak op recept omdat Progynova niet voldeed.Janice schreef:Ja maar kan ik het ook met de sandoz tabletten? op de bijsluiter staat er niks over anders dan orale inname.
Die nieuwe endo bij het VU is geweldig trouwens, dr. Groen heet hij meen ik? Hij luisterde naar mijn problemen en hielp me goed. Ik was erg verbaasd, ik verwachte een niet zo makkelijk gesprek.
-
82c65d4a
Cher schreef:Heeft wel degelijk zin om onder de tong te laten smelten...! Estradiol (progynova ) wordt gelijk opgenomen in de bloedbaan door de slijmvliezen. Omdat het niet eerst de lever passeert is de estradiol waarde in het bloed echt een stuk hoger... eerst passeren via de lever betekent dat er al veel wekzame stof verloren is gegaan door de afstand die de tablet heeft afgelegd!!fenke schreef:Als ik het goed begrijp bevat Progynova een estrogen-ester, Estradiol valerate.
Het heeft zover ik het begrijp dus geen zin om deze onder je tong te leggen.Upon ingestion, regardless of the route of administration, estradiol valerate behaves as a prodrug, being cleaved by esterases in blood plasma and the liver into 17β-estradiol and valeric acid.[5][6] However, compared to estradiol itself, estradiol valerate is absorbed more slowly and possesses a longer duration, especially when given in an oil solution via intramuscular injection (in which it acts as a depot). As a result, it can be administered less frequently.[7][8]
enUpon ingestion, regardless of the route of administration, estradiol valerate behaves as a prodrug, being cleaved by esterases in blood plasma and the liver into 17β-estradiol and valeric acid.[5][6] However, compared to estradiol itself, estradiol valerate is absorbed more slowly and possesses a longer duration, especially when given in an oil solution via intramuscular injection (in which it acts as a depot). As a result, it can be administered less frequently.[7][8]
An estrogen ester is an ester of an endogenous, steroidal estrogen, generally estradiol but also estrone or estriol.[1] Esterification renders these drugs into metabolically-resistant prohormones of their respective parent estrogen, improving oral bioavailability, increasing lipophilicity, and extending half-life (which necessitates less frequent administration).[2]
-
Janice
Wat apart Amy, dus jij bent eigenlijk meer te spreken over sandoz. Ik neem aan dat jij deze gewoon 2x2 mg per dag neemt (sublingual).
Ik denk dat ik het gewoon probeer Cher deze pillen van Sandoz, en mocht ik nare bijwerkingen krijgen dan kijk ik of ik weer Proygynova kan krijgen. Een beetje experimenteren kan geen kwaad denk ik...
Ik denk dat ik het gewoon probeer Cher deze pillen van Sandoz, en mocht ik nare bijwerkingen krijgen dan kijk ik of ik weer Proygynova kan krijgen. Een beetje experimenteren kan geen kwaad denk ik...
-
Janice
En wat betreft de hormoon spiegel. Ik neem 12 uur in de middag een tablet, na het eten om 6 uur en rond 12 uur in de avond voor het slapen gaan. Dus in feite blijft dat denk ik wel stabiel...
-
Amy
Nee die van Sandoz slikte ik altijd gewoon door. Ik ben pas begonnen met onder mijn tong laten smelten toen ik ineens Progynova kreeg en problemen ervaarde als ik die gewoon doorslikte.Janice schreef:Wat apart Amy, dus jij bent eigenlijk meer te spreken over sandoz. Ik neem aan dat jij deze gewoon 2x2 mg per dag neemt (sublingual).
@Fenke, ik kan uit niets van die stukjes die je postte halen dat estradiol valerate niet onder je tong in genomen kan worden. Er staat zelfs in dat naast je lever ook je bloed plasma de estradiol van het valeriaanzuur scheid. Al wat nodig is is dus het in je bloed krijgen van het spul en als je het onder je tong doet gebeurt dat sneller omdat het niet eerst door je lever moet maar direct in je bloed komt.
Zoals Cher ook al aangeeft is dat ook meetbaar. Ik zelf merk het verschil ook goed.
-
82c65d4a
Er staat ook niet dat het niet kan, er staat in dat estradiol-valeraat, net als andere estradiol-esters, in het bloed en de lever wordt omgezet naar 17β-estradiol. Er is dus geen verschil in effect op je hormoonspiegel tussen slikken of 'smelten'. Hoe snel de ester wordt opgenomen is niet interessant, het gaat om hoeveel 17β-estradiol in je bloed komt - overigens zou die omzetting in je lever nog wel eens een stuk sneller kunnen gaan dan in je bloed.Amy schreef: @Fenke, ik kan uit niets van die stukjes die je postte halen dat estradiol valerate niet onder je tong in genomen kan worden. Er staat zelfs in dat naast je lever ook je bloed plasma de estradiol van het valeriaanzuur scheid. Al wat nodig is is dus het in je bloed krijgen van het spul en als je het onder je tong doet gebeurt dat sneller omdat het niet eerst door je lever moet maar direct in je bloed komt.
Er zijn vele soorten op de markt, de gegeven grafiek meldt niet welke, maar het lijkt niet om een estradiol-ester te gaan. Wat je zelf merkt, of denkt te merken, is weinig relevant in een discussie over medicijnen, iedereen reageert anders op een medicijn en als we geneeskunde op persoonlijke ervaringen baseerden zat je nu zonder HRT te experimenteren met kruiden. Er is een reden dat de effectiviteit van medicijnen dubbel-blinde getest wordt.Zoals Cher ook al aangeeft is dat ook meetbaar. Ik zelf merk het verschil ook goed.