Verduidelijking (probeerseltje) hoe en waardoor die protocollen zijn ontstaan bij de VUA
Een kletsje historie, samengeraapt uit gedeeltelijk wat ik weet, gedeeltelijk van ‘horen zeggen’.
Op een gegeven ogenblik is het Genderteam opgericht voor behandeling geslachtsaanpassing.
Een, vrij groot, gedeelte van de NL bevolking –politiek- was daar zeer tegen. Die groep bestond voornamelijk uit diverse religieuze groeperingen en mensen met de kreet dat die behandeling ‘niet van mijn geld, die gekken’ moest gaan.
De politiek, volksvertegenwoordigers, zaten er bovenop en alles wat maar enigszins negatief naar voren kwam in relatie met het Genderteam te gebruiken om het Genderteam de nek om te draaien.
Enige berichten uit die tijd (er is natuurlijk meer).
http://www.nrc.nl/nieuws/1995/05/11/gee ... 99-a962990
http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... jfsongeval
Door die berichtgeving leek het er op dat, veel, asielzoekers zich van geslacht lieten veranderen om een verblijfsvergunning te verkrijgen en de VUA werkte daar aan mee.
Ik vermoed dat door het laatste ‘geval’ er een missive is uitgegaan richting Genderteam met als inhoud, dat ze, zeer, zorgvuldig de protocollen moeten aanpassen/toepassen anders is het ‘over en uit’.
De doorlooptijd was ongeveer 4–6 maanden.
Er waren voor MtV ongeveer 3-4 en voor VtM 2–3 diagnostische gesprekken nodig.
SRS operaties werden uitgevoerd in ziekenhuizen op diverse locaties in NL.
Alleen de diagnostiek werd uitgevoerd in Amsterdam (Groningen, Utrecht).
Daarna ( rond 1998 ?) is alles aangescherpt. Aandringen door de gezondheidsraad? Eigen initiatief?
Diagnostische gesprekken werden voor MtV 5-6-veel, VtM 2-4-veel, en een real-live test van 18 maanden.
De tijd RLT werd voor VtM soms verkort vernam ik.
Wachttijden, die direct verholpen worden,
Posting uit de NST nieuwsgroep,
https://groups.google.com/forum/?nomobi ... nsseksueel
tot eind 2002 informatief daarna minder en later geheel overgenomen door trollen.
08 – ‘97
Gisteren dus bij het VU geweest Ik kreeg van haar het idee dat het een vrij duidelijk traject zal worden: 3 gesprekken evaluatie, dan in de team.
Nadeel is dat zij nu met zwangerschapsverlof gaat, en dus ga ik over naar xxx voor de volgende gesprekken. Die zijn pas in Oktober vanwege dat de genderteam allemaal
3 weken naar canada gaan. Ik vroeg nog of ik meemocht maar helaas
06-‘99
> ...bijna 5 maand in totaal w a c h t e n
> WAAROM TOCH ?...
Tsja... Ik kan nu natuurlijk gaan vertellen over uitgelopen zwangerschapsverlof en weggaan en nieuw aangenomen worden, maar pas in juli beginnen. En 40 man op de wachtlijst. Maar daar heb je allemaal niks aan. Ondertussen zit je er mooi mee en is het allemaal ronduit klote.
07-‘99
Hoi,
Mij werd verteld vorige week dat de wachttijden na intake voordat je met de psych kunt kletsen is terug gelopen zijn tot 2.5 - 3 maand (was 4-5 maand)!
-->Voor wie het nog niet wist, de wachtlijst bij de VU voor SRS is
-->momenteel 4-6 maanden door een tekort aan verplegend personeel.
-->Dit werd me gisteren voorzichtig door de psych meegedeeld.
-->
-->Heel heel erg niet leuk
09-‘99
Vanmorgen de VU gebeld. In juli hadden ze gezegt, "bel begin sept voor een
afspraak met de psych", maar ik moet nu nog drie tot vier maanden extra wachten,
want er is meer ziekte onder de psychjes! Leuk!!!!!
(12-’99)
Ik heb net Jos Megens gebeld en ik mag 10 of 17 januari beginnen bij
de psycholoog! EINDELIJK! (is geworden17 jan.)
09-‘99
Hi,
Heeft iemand een verklaring waarom in Nederland een periode van minimaal
18 maanden RLE vereist is, terwijl de SOC 12 maanden voorschrijft ?
Hoi,
Je was er toch bij, toen Jos Megens vertelde over de geschiedenis van de team.
De reden ligt in de gezondheidsraad, en het vereiste protecol.
Enz. enz. enz.........