Wachten

Psychologen en procedures
LiliFee

Re: Wachten

Bericht door LiliFee »

NaomiClareNL schreef:Hmmm, dat komt vrijwel uit op de volgens mij ideale doorlooptijd als je een informed consent model zou hanteren. Een beetje wachttijd tussen bijvoorbeeld huisarts en endo is onvermijdelijk. En een jaar lang HRT voor een operatie als je hormonen wilt lijkt me ook nuttig.

ALLE andere wachttijden die niet door een patiënt(e) zelf ingebouwd zijn zijn naar mijn mening overbodig en kunnen zeer schadelijk zijn.

Ze zijn vaak ingegeven door angst en incompetentie in het medisch systeem danwel gierigheid van overheid en zorgverzekeringen.
Een informed consent model zal er ook toe leiden dat mensen die helemaal niet klaar zijn voor een transitie of er überhaupt niet de juiste persoon voor zijn maar zich wel zo voor kunnen doen, het traject ingaan. Sorry, maar ik ben daarop tegen. Het liefste een gedegen diagnostische fase, en daarna een groen licht (of niet), waarna je wat mij betreft door kan naar de endo.

Maar wachttijden hoeven niet schadelijk te zijn. Ik heb al zo veel trans* mensen gezien die veel te snel zijn gegaan, en door de bomen het bos niet meer zagen. Die uiteindelijk geen tijd namen om tussendoor te wennen aan de veranderingen, want die zijn er wel! Uiteindelijk is het niet alleen een medische transitie, je hele persoon en je omgeving moeten mee. En je persoonlijkheid bestaat uit veel meer dan alleen het 'willen', daar hoort nog een enorm stuk oude trauma's, onverwerkte ervaringen en gemiste kansen bij (die je als cis-vrouw/man wel had gehad). Het beste is om dat eerst te doen voordat je aan de HRT gaat, want anders verlies je weer een kans om je eerst met jezelf in het reine te brengen.

Of: om het met een andere benadering te zeggen: het meisje in je (als trans* vrouw) is door alle gemiste kansen en trauma's vaak niet verder gekomen dan het stadium van een kleuter / klein kind. Dat is niet genant ofzo, het betekent gewoon dat je ontwikkelingsstappen gemist heb die cisvrouwen wel hadden. Daardoor ben je niet aan je volledige emotionele ontwikkeling toegekomen. Dit is, denk ik, iets wat voor iedere transgender meespeelt, alleen in meer of mindere mate. In mijn geval was het best heftig want ik heb een vrij restrictieve jeugd gehad.

Waar het om gaat is dat je inziet dat je innerlijke, ware ik die stappen van groei nodig heeft, en dat een passend lichaam maar één aspect daarvan is. Veel belangrijker is dat je uit je slachtofferrol kruipt (als je die hebt), leert om je emoties niet weg te drukken, en dat je al je aangeleerde gedrag om als je geboortegeslacht niet door de mand te vallen langzaam los leert laten, en in leert te zien voor wat het is. Transitie is een heftig proces wat op ALLE vlakken van je persoonlijkheid invloed heeft. Dus eigenlijk is het geen wachten, het is gewoon de tijd die je nodig hebt om langzaam te groeien in je ware ik, en je verleden een plekje te geven.

Daardoor kan je dan wel het lichaam hebben waar je al die tijd op heb zitten 'wachten', maar als je niet weet wat je drmee aanmoet heb je er ook niks aan. Wachten is een prima zaak, als je het mij vraagt. Niet te lang, maar wel lang genoeg om tussen elke stap door je rust weer te vinden, je te aarden en naar je hart te luisteren.
Nate_0

Bericht door Nate_0 »

Ik wilde alleen even gezegd dat ik Eline-q's stukje erg mooi verwoord vind & het daar ook mee eens ben.

En ja, ik snap waarom mensen alles zo snel mogelijk willen doormaken, maar only fools rush in. Gun je hoofd de tijd om te wennen aan je lichaam & wees ook lief voor jezelf terwijl je nog niet bent waar je wilt zijn.
meerdere zakken met zaagsel
Anon20210626

Bericht door Anon20210626 »

En hoe veel extra tijd vind jij dan noodzakelijk voor een transitie ? en moet dat voor iedereen gelden ? Moet iedereen daar dan maar onder lijden ? ook degenen die echt al zeker weten wat er aan het handje is ?

Diagnostiek blijft altijd een omstreden deel van het traject . Mensen die de boel moedwillig omzeilen, zul je altijd blijven houden .Maar wie houdt je dan voor de gek ? Je bewijst jezelf een slechte dienst maar dat doe je wel helemaal zelf.........
Eigenlijk ben ik van mening dat je best van te voren bij jezelf te rade mag gaan of dit jouw ding is Eigen verantwoording is iets wat ik niet verkeerd vind .

Diagnostiek in de huidige vorm ......... een intake en daarna 4 a 5 gesprekken . Vanaf een aanmelding kan je dan 1,5 jaar of langer mee bezig zijn . Je komt in die tijd niets verder maar waarom duurt dat zo lang ? En daarbij, wordt je daar een beter mens van? ik ben van mening van niet. Iemand die de boel voor de gek wil houden , no prob, die komt hier lachend doorheen . Iemand die twijfelt is met zo weinig begeleiding ook niet geholpen. Wachten gaat echt niet helpen om jezelf te vinden .

Dan iemand die al zo leeft , de valkuilen al heeft gehad , er ingetrapt maar er ook eruit gekomen is . Die moet die zelfde 1,5 jaar of langer in . Komt die daar sterker uit? Ik denk ook van niet .

Ik denk dat wachttijd niet in een traject thuishoort . Relativeringstijd ja ok maar dan buiten het traject en eventueel met hulp .

Als iemand zich aanmeldt , mag je er vanuitgaan dat die persoon weet waar hij of zij mee bezig is .Wachten voegt dan niets meer toe, integendeel .

ik zie dat als nutteloos .
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Nate_0

Bericht door Nate_0 »

Ik weet het niet Renée... Ik heb afgelopen jaar ruim een half jaar gewacht voordat ik kon beginnen met revalideren (na een herstelperiode die 3 maanden in beslag nam waarbij ik volledige bedrust had). In die tijd kon ik dus daar de supermarkt en terug, en voor de rest niets, en dat alles op twee krukken. Vrij hulpeloos, niet vergelijkbaar maar ontzettend naar. Maar daar op terug kijkend, heeft het me wel veel gebracht in termen van hoe ik over mezelf denk en met mezelf om ga?

Je kunt je er ontzettend over gaan lopen opwinden, maar wat houdt je tijdens dat wachten tegen om je vast te gaan presenteren als het geslacht waarmee je je identificeert? Je nieuwe ik vast leren kennen... En goed, ja, ik spreek wel vanuit de jonge generatie transgenders waarbij de neiging inderdaad wel is om zich halsoverkop op het traject (of in dit geval wordt het soms meer gezien als "project") te storten terwijl oudere transgenders vaak al een langere tijd hebben gehad om zichzelf te leren kennen...

Het punt is natuurlijk dat het zorgsysteem niet ideaal is, en dat veel mensen die wat voor operatie/traject dan ook moeten ondergaan dat niet wordt gezien als direct medisch levensbedreigend tijden moeten wachten. Ook in het ziekenhuis zit je veel te wachten, het is een kwestie van... de lange adem, ja.

Maar goed, wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je je alleen maar rotter gaat voelen als je de focus legt op het wachten in plaats van het vooruit kijken naar wat er gaat komen. En goed, misschien ben ik dan te optimistisch, of nog niet ver genoeg in mijn eigen transitie om de druk te voelen, of misschien is het gewoon omdat mijn eigen ervaringen mij hier wat meer relaxed in maken want het komt wel goed, maar als je daadwerkelijk gaat "zitten wachten" tijdens dat jaar, die anderhalf jaar, maak je het voor jezelf een heleboel moeilijker omdat er een constant soort van stress ontstaat. Het is nou eenmaal zo dat het ZH niet sneller gaat omdat je een nummertje bent... Maar je hebt wel een keuze in wat je in de tussentijd doet.

Ik snap absoluut wat Renée bedoelt, en ik denk eerlijk gezegd ook dat mensen die wat ouder zijn (zeg... 35+? 40+?) in principe een korter traject door zouden moeten kunnen want dan ben je immers minder up-and-down dan iemand jonger dan 25 (want de puberteit doet ook zoveel met iemand en niet iedereen is 100% transgender en er zijn mensen die de diagnostiek doorgaan en dan alsnog spijt krijgen van de HRT e.d.) en absoluut 10 gesprekken zijn behoorlijk veel--afwachtend beleid, wellicht, van de Nederlandse maatschappij... maar het gaat hier om de grote gemiddelden, het voor-de-zekerheid, en het misschien, wat allen denk ik wel goed aansluit bij de vaagheid van Nederland (open zijn maar toch discrimineren/racistisch zijn; not-in-my-backyard idealisme, de polderpolitiek) .

Maar goed, ik spreek dan ook vanuit een positie waarin ik mezelf niet absoluut haat als ik in de spiegel kijk, en met een ongeluk achter de rug waarbij ik op het nippertje aan de dood ben ontsnapt (een gevalletje "mijn leven flitste voor mijn ogen voorbij" en vervolgens een "mijn leven is in één moment gigantisch veranderd")... Dat heeft een boel dingen met betrekking tot mijn leven, hoe ik het leven zie en ook mijn gevoel over het wachten op wat dan ook veranderd. Ik denk niet dat mijn 'breaking point' mbt het transgender zijn anders zo vroeg was gekomen, en misschien had ik het wel de rest van mijn leven kunnen verhullen... (Niet dat ik daar blijer van was geworden, maar dat is een totaal andere zaak).
meerdere zakken met zaagsel
LiliFee

Bericht door LiliFee »

Lezen!! Het gaat me niet om het 'weten wat er aan het handje is'. Dat weten de meeste van ons al op 4 jarige leeftijd. Het gaat me erom, dat mensen er goed aan zouden doen om niet te snel te willen.

Voor de duidelijkheid, ik vind de procedures van het VU ook verwerpelijk. 4 of 5 gesprekken in 1,5 jaar duidt op een zware overbelasting, daar zouden ze best een structurele oplossing voor mogen vinden. Ik had het NIET over het VU, noch over de persoonlijke ervaringen van één specifiek iemand.

Het enige wat ik aan wil kaarten is dat trans* zijn voor sommige mensen (misschien wel niet voor jou!) al in de kindertijd een heftige ervaring is, met een dubbel gezicht: aan de ene kant het uitblijven van belangrijke stappen in de emotionele en/of psychosociale ontwikkeling, en aan de andere kant en mogelijke kans op traumatiserende ervaringen die cis* mensen misschien niet hebben.

Daarbij heb ik zelf vroeger veel te gemakkelijk over deze dingen nagedacht, waar ik uiteindelijk hard op mn snufferd gegaan ben. Andere mensen kunnen andere ervaringen hebben!

Verder gaf ik aan dat ik deze dynamiek en het stelselmatige onderbelichten van de noodzaak (voor sommigen) van een gedegen therapie VOOR men met HRT begint zorgelijk vind.

Ik wil niemand persoonlijk de les lezen maar ik wil wel graag een inhoudelijke discussie over informed consent, therapie en de uitwerkingen daarvan.

O, en ja: voor de 100 mensen die zich bij de genderteams aanmelden zitten er altijd een paar tussen die er misschien wel helemaal niet horen, al dan niet vanwege comorbide stoornissen zoals een dissociatieve of schitzotypische persoonlijkheidsstoornis. Exact om die reden MOET elke persoon die zich aanmeldt door de diagnostiek heen! Iedereen doolaten zonder onderzoek betekent dat je elk jaar een paar mensen gaat behandelen met HRT en OPs, waarvoor dat helemaal verkeerd is. Dat is ethisch onjuist, en gevaarlijk. Ieder leven is even waardevol. Alleen al om die reden moet iedereen getest worden.
Dieuwertje

Bericht door Dieuwertje »

Wachten kan dan misschien goed zijn voor sommigen, voor anderen is het verloren tijd. Op het moment dat je naar de huisarts stapt voor een verwijzing is het voor velen al duidelijk waar ze heen willen. Het naar de huisarts gaan is vermoedelijk al heel lang uitgesteld tot het moment dat je het zeker wist. Er zullen er heel weinig zijn die vragen om een verwijzing, omdat er misschien iets aan de hand is of voor de aandacht. En als je dan vervolgens 12 weken moet wachten op een intake (en dat kan erger) en na de intake weer 20 weken voor de diagnostische fase begint is dat alleen maar vervelend. En voor degene die zich al presenteren als het gewenste geslacht betekend het een lange RLT zonder hormonen en zonder (vergoede) baard-ontharing (MtF) etc.
Anon20210626

Bericht door Anon20210626 »

Wachten .........

als je 12/14 bent en je weet wie je bent , dodelijk , puberteitsremmers kunnen maar 1 keer

18, puberteit met alle verwoestende verandereringen achter de rug , gemiste kans?????? , neem alle tijd .........je hebt het ook .

30, tijd begint een issue te worden .relativeringstijd is er wel geweest, D day.......

45, wachttijd eufemistisch gezegd 'begint erg vervelend te worden , je biologische klok heeft ook niet stil gestaan ........

en dat gaat alleen maar erger worden .
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
82c65d4a

Bericht door 82c65d4a »

eline-q schreef:
NaomiClareNL schreef:Hmmm, dat komt vrijwel uit op de volgens mij ideale doorlooptijd als je een informed consent model zou hanteren. Een beetje wachttijd tussen bijvoorbeeld huisarts en endo is onvermijdelijk. En een jaar lang HRT voor een operatie als je hormonen wilt lijkt me ook nuttig.

ALLE andere wachttijden die niet door een patiënt(e) zelf ingebouwd zijn zijn naar mijn mening overbodig en kunnen zeer schadelijk zijn.

Ze zijn vaak ingegeven door angst en incompetentie in het medisch systeem danwel gierigheid van overheid en zorgverzekeringen.
Een informed consent model zal er ook toe leiden dat mensen die helemaal niet klaar zijn voor een transitie of er überhaupt niet de juiste persoon voor zijn maar zich wel zo voor kunnen doen, het traject ingaan. Sorry, maar ik ben daarop tegen. Het liefste een gedegen diagnostische fase, en daarna een groen licht (of niet), waarna je wat mij betreft door kan naar de endo.

Maar wachttijden hoeven niet schadelijk te zijn. Ik heb al zo veel trans* mensen gezien die veel te snel zijn gegaan, en door de bomen het bos niet meer zagen. Die uiteindelijk geen tijd namen om tussendoor te wennen aan de veranderingen, want die zijn er wel! Uiteindelijk is het niet alleen een medische transitie, je hele persoon en je omgeving moeten mee. En je persoonlijkheid bestaat uit veel meer dan alleen het 'willen', daar hoort nog een enorm stuk oude trauma's, onverwerkte ervaringen en gemiste kansen bij (die je als cis-vrouw/man wel had gehad). Het beste is om dat eerst te doen voordat je aan de HRT gaat, want anders verlies je weer een kans om je eerst met jezelf in het reine te brengen.
Nee, wachttijden zijn niet nuttig. Een gedegen diagnose is prima te stellen zonder wachttijden, die voegen helemaal niets toe. Als iemand meer tijd nodig heeft, of de transitie in een rustiger tempo wil volbrengen, of meer tijd nodig heeft om met zichzelf 'in het reine te komen', dan kan die tijd altijd nog genomen worden, gedurende de behandeling. Daar hoeven geen wachttijden voor ingebouwd te worden.

Juist die (extreem) lange wachttijden brengen het risico met zich mee dat iemand juist geen extra tijd neemt waar die nodig mocht zijn om te voorkomen dat men weer opnieuw ergens in een lange wachtlijst terug gezet wordt.
Of: om het met een andere benadering te zeggen: het meisje in je (als trans* vrouw) is door alle gemiste kansen en trauma's vaak niet verder gekomen dan het stadium van een kleuter / klein kind.
Leuk bedacht maar wachttijden helpen zelfs daar niet vanzelf bij, behandeling wel. Let wel, behandeling omvat meer dan een paar doosjes pillen en een (of meer) operatie(s). Juist voor dat extra stukje is een TG behandeling belangrijk, of zou dat moeten zijn. Wachten op een volgende stuk brengt je daarin niet verder.
Daardoor ben je niet aan je volledige emotionele ontwikkeling toegekomen. Dit is, denk ik, iets wat voor iedere transgender meespeelt, alleen in meer of mindere mate. In mijn geval was het best heftig want ik heb een vrij restrictieve jeugd gehad.
Ik geloof je, maar misschien heeft iemand anders dergelijke bagage al lang achter zich gelaten? Het zou zo maar kunnen, je kunt er nooit van uit gaan dat jouw ervaringen bij iedereen spelen. Daarbij komt dat de verwerking van dergelijke (en andere) ervaring prima vanuit de GD behandeling geïnitialiseerd zou kunnen worden.
Dus eigenlijk is het geen wachten, het is gewoon de tijd die je nodig hebt om langzaam te groeien in je ware ik, en je verleden een plekje te geven.
En voor anderen is het wel gewoon wachten, want die weten op hun manier hun verleden een plekje te geven, of hebben dat al gedaan.

Veel van wat men volgens jouw in de wachttijd zou moeten doen hoort eigenlijk bij de behandeling en zou, indien echt nodig, daar gestructureerd onderdeel van moeten zijn.

Wachttijden horen niet binnen het traject thuis, bij een gegeven instroom naar de intake is gewoon uit te rekenen hoeveel capaciteit er nodig is voor de rest van het traject, daar kunnen resources op gepland worden. Dan zal er vast wat speling / ruis over blijven, maar momenteel is (bij vumc) de wachttijd tussen intake en diagnose 50% langer dan de wachttijd voor de intake (12 en 18 weken), bij elkaar is dat al bijna een jaar.
Renée schreef: Diagnostiek in de huidige vorm ......... een intake en daarna 4 a 5 gesprekken . Vanaf een aanmelding kan je dan 1,5 jaar of langer mee bezig zijn . Je komt in die tijd niets verder maar waarom duurt dat zo lang ? En daarbij, wordt je daar een beter mens van? ik ben van mening van niet. Iemand die de boel voor de gek wil houden , no prob, die komt hier lachend doorheen . Iemand die twijfelt is met zo weinig begeleiding ook niet geholpen. Wachten gaat echt niet helpen om jezelf te vinden .

Dan iemand die al zo leeft , de valkuilen al heeft gehad , er ingetrapt maar er ook eruit gekomen is . Die moet die zelfde 1,5 jaar of langer in . Komt die daar sterker uit? Ik denk ook van niet .

Ik denk dat wachttijd niet in een traject thuishoort . Relativeringstijd ja ok maar dan buiten het traject en eventueel met hulp .

Als iemand zich aanmeldt , mag je er vanuitgaan dat die persoon weet waar hij of zij mee bezig is .Wachten voegt dan niets meer toe, integendeel .

ik zie dat als nutteloos .
Ik ben het hier helemaal mee eens.
Amy

Bericht door Amy »

Eline, ik ga het maar voor de derde keer of zo zeggen, niet iedereen is hetzelfde en niet iedereen heeft baat bij die wachttijden en ook zoals anderen hier ook al aangeven kunnen die zelfs dodelijk zijn.
Je moet je echt eens verder zetten dan alleen jouw ervaringen en gewoon accepteren dat niet iedereen het zelfde nodig heeft.
LunaWeisse

Bericht door LunaWeisse »

Ik kan je zeggen dat 1,5 jaar na mijn realisatiepunt (dus niet toen ik 4 was, voor de duidelijkheid...) dat het wachten me behoorlijk mijn neus uit komt. Sterker nog, het is behoorlijk dodelijk en ik heb het gevoel dat mijn leven en jeugd aan me voorbij trekt zonder dat ik er enige controle over heb. Het enige wat ik nu doe is wachten op groen licht. Transitie voelt inmiddels als een vage droom die steeds verder van me wegdrijft waardoor ik een bijna constante depressie zit. Ik denk ook niet dat het nog heel lang uit houd, eigenlijk.
Om nog maar te zwijgen over de lichamelijke veranderingen die gewoon doorgaan... zoals een haar uitdunnen en receding hairline.
Dus nee, ik denk dat de huidige wachttijden heel nuttig zijn. Misschien wel voor iemand anders, maar absoluut niet voor mij en vele anderen hier.
Horizons that host no scenery
Starless, unending skies
Then wakes the beastly void
...Starless unending skies
The dance of stardust stills
Drapes the mountains...

Winter Thrice!