Wachten

Psychologen en procedures
Isabelle
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Wachten

Bericht door Isabelle »

Een informed consent model zal er ook toe leiden dat mensen die helemaal niet klaar zijn voor een transitie of er überhaupt niet de juiste persoon voor zijn maar zich wel zo voor kunnen doen, het traject ingaan. Sorry, maar ik ben daarop tegen. Het liefste een gedegen diagnostische fase, en daarna een groen licht (of niet), waarna je wat mij betreft door kan naar de endo.

Oke...het model is anders uiterst succesvol in Amerika. Daar is het getest, maarja jouw hypothese die berust is op mening is ook leuk hoor ;)
Lees je eens in hoe het daar gaat zou ik zeggen.

Informed consent heeft ook een diagnostische fase, maar deze is vooral gericht op het vaststellen of iemand niet geestelijk ziek is of dat het een opwelling om een uitweg te zoeken uit een depressieve levenssituatie,etc etc. Oftewel heb je het mentaal allemaal op een rijtje. Niet ben je echt trans.
Ze respecteren daarmee ook veel beter de patient en zijn zelfbeschikkingsrecht in het leven. Geen groen licht ,je bent wie je bent en jij weet dat vaak toch beter dan een of andere psycholoog die even een paar gesprekjes met je inpland.

Als je het moeilijk hebt met dingen in je leven, ga je naar een psycholoog, klaar en basta.
Het is niet de bedoeling dat wanneer je transgender bent, je hele jeugd doorspit wordt voor mogelijke dingen die je dwars hebben kunnen zitten en totaal niks te maken hebben met waar je meer bezig bent.

Ben het eens met reneé en fenke. baas in eigen lijf, eigen gevolgen kennen en voor in staan.

Daarnaast informed consent hoeft niet. Je kan als je wil nog steeds bij een normaal traject aanmelden en de tijd nemen, het is niet voor iedereen.
Het gaat er ook om dat mensen die sterker in hun schoenen staan en al goed hebben nagedacht niet hoeven te lijden onder mensen die het er moeilijker mee hebben en twijfelen.
Wachten kan dan misschien goed zijn voor sommigen, voor anderen is het verloren tijd. Op het moment dat je naar de huisarts stapt voor een verwijzing is het voor velen al duidelijk waar ze heen willen. Het naar de huisarts gaan is vermoedelijk al heel lang uitgesteld tot het moment dat je het zeker wist. Er zullen er heel weinig zijn die vragen om een verwijzing, omdat er misschien iets aan de hand is of voor de aandacht. En als je dan vervolgens 12 weken moet wachten op een intake (en dat kan erger) en na de intake weer 20 weken voor de diagnostische fase begint is dat alleen maar vervelend. En voor degene die zich al presenteren als het gewenste geslacht betekend het een lange RLT zonder hormonen en zonder (vergoede) baard-ontharing (MtF) etc.
Precies dit en daarnaast komt ook nog eens het ding : In hoeverre presenteer je jezelf als vrouw zonder hormonen ?
Als ik vrouwen kleren en make-up draag op straat presenteer ik mezelf dan als vrouw ? of als man die gewoon draagt wat hij leuk vind ?
Dat gevoel heb ik vaak als ik over straat ga namelijk, er mist iets.
Ik ben namelijk niet een man die houd van het dragen van vrouwen kleren en make-up, dan was ik wel man gebleven, nee ik ben een man die een vrouw wil zijn/ er echt wil uitzien als een vrouw.
Wat weer grote vragen stelt bij de het hele idee van de verplichte RLE zonder hormonen.
Op het moment dat ik hormonen zou slikken zou ik nog het idee hebben dat ik er als het ware naar onderweg was en zou het meer juist voelen. Nu draag ik dingen die ik leuk vind maar voelt het gewoon incompleet en wordt je vooral lekker aangekeken(Amsterdam west)
Denk ik : is dit het waard om te dragen wat je leuk vind zonder hormonen ? minder sociaal contact met iedereen die je wil en nagekeken worden voor maanden lang nog ? Ik geef niet veel om wat mensen over me denken maar alsnog is het een vervelende gedachte.
Dat is wat wachten met mij doet, me tegenhouden.

Sidenote.
Een psycholoog is geen godheid. Een psycholoog bekijkt alles vanuit zijn eigen idee van wat transgender of vrouwelijk/mannelijk is.
Dit heeft grote invloed van wat het algemeen beeld van transgender is. Dit algemeen beeld is onvolledig en vanuit nature kritisch naar deviantie van de normaal.
Zeer schadelijk wanneer iedereen alles anders ervaart en ieder mens zijn eigen mening/ideeën heeft.

We moeten acceptatie promoten en keuzes beschikbaar stellen, niet het anders zijn bevestigen door standaard een psychologisch traject voor te schrijven en ieder te onderwerpen uiteindelijk aan het oordeel van een ander en de maatschappij of je door mag.
Groen licht: mag wat mijn part helemaal weg. Als de psycholoog het goed doet en je problemen als je die hebtof had, verwerkt met je, dan kan je een helder oordeel vellen toch ? of weer niet ?
Uiteindelijk weet iedereen het beste wat hij/zij zelf wil. Je moet niet uitgaan met de incompetentie van de mens, is een slechte eigenschap. Laat vaak zien dat je denkt dat je het waarschijnlijk zelf allemaal beter weet.
De vraag is wie er blind is. De patient of de psycholoog.

groetjes,
Isabelle
LiliFee

Bericht door LiliFee »

Isabelle schreef: Oke...het model is anders uiterst succesvol in Amerika. Daar is het getest, maarja jouw hypothese die berust is op mening is ook leuk hoor ;)
Lees je eens in hoe het daar gaat zou ik zeggen.

Informed consent heeft ook een diagnostische fase, maar deze is vooral gericht op het vaststellen of iemand niet geestelijk ziek is of dat het een opwelling om een uitweg te zoeken uit een depressieve levenssituatie,etc etc. Oftewel heb je het mentaal allemaal op een rijtje. Niet ben je echt trans.
Ze respecteren daarmee ook veel beter de patient en zijn zelfbeschikkingsrecht in het leven. Geen groen licht ,je bent wie je bent en jij weet dat vaak toch beter dan een of andere psycholoog die even een paar gesprekjes met je inpland.

Als je het moeilijk hebt met dingen in je leven, ga je naar een psycholoog, klaar en basta.
Het is niet de bedoeling dat wanneer je transgender bent, je hele jeugd doorspit wordt voor mogelijke dingen die je dwars hebben kunnen zitten en totaal niks te maken hebben met waar je meer bezig bent.

Ben het eens met reneé en fenke. baas in eigen lijf, eigen gevolgen kennen en voor in staan.
Mag het alsjeblieft ook zonder persoonlijke aanvallen? Ok...

Voor de helderheid: ik ken het informed consent model en ben het in grote lijnen met de groepsdiscussie hier eens, dat het model van de VU hopeloos achterhaald is. 4 of 5 gesprekken voor een diagnostische fase in 1,5 jaar is gewoonweg te gek voor woorden, in mijn optiek is dat medisch en ethisch niet verandwoord. Waar ik denk dat deze discussie langzaam in een flamewar ontaardt is het volgende:

1: ik en een paar andere mensen proberen een inhoudelijke discussie over de behandelmodellen te voeren. Zoals jullie inmiddels weten ben ik er niet voor, een informed consent model in te voeren. Maarja. daarover later meer.

2: andere mensen reageren met commentaren over het VUmc en de wachttijden die optreden in de loop van hun proces. Zoals ik boven aan heb gegeven ben ik het met deze mensen eens: het VUmc zal zich grondig moeten herstructureren want een diagnostische fase zou eigenlijk in een paar maanden afgerond moeten kunnen zijn. Testen uitvoeren kost 2 sessies en de overige 8 sessies die de Psycho Informa daarvoor inplant kunnen ook met afstanden van 3 weken doorgevoerd worden. dan ben je er in totaal een halfjaar vanaf. Dat scheelt dus alweer een jaar.

Waar het mij om gaat is het gemak waarmee hier door sommige mensen geoordeeld wordt. 'Baas in eigen lijf, eigen gevolgen kennen en ervoor in kunnen staan' is een hele harde manier van redeneren, als je die in procesmodellen toe gaat passen gebeurt er precies wat in Amerika al jaren gebeurt: je ontwikkelt een 'recht van de sterkste'. Het is genadeloos naar mensen die misschien wel niet de energie of steun hebben (of het geld!) die ervoor nodig is.

Kortweg: het huidige model is dringend toe aan een frisse wind, en vooral meer geld en dus capaciteiten. Maar het model wat door velen van jullie als alternatief voorgesteld wordt is misschien goed voor het gros, alleen het kent wel grote mazen. Dat vind ik ethisch onverantwoord. Dus ja: dan heb ik het liever dat wij als groep allemaal maar wat langer wachten, om die paar mensen die niet in het systeem thuis horen eruit te vissen en ergens anders een kans te geven. Het gaat niet om ons als personen, het gaat erom dat we als maatschappij een oplossing vinden die voor iedereen een kans biedt. Ook voor de zwakkeren.
Dieuwertje

Bericht door Dieuwertje »

Eline,
Persoonlijk aanvallen, ik denk dat het wel meevalt. Net als jouw post van 5 augustus. Dat kwam op mij over als een soort verheerlijking van de wachttijden. Ook vast niet zo bedoeld. Maar ik was vast niet de enige die het zo opvatte. Maar dan gaan er soms meer haren overeind staan dan je lief is en komt een antwoord er iets harder uit dan eigenlijk bedoeld.
Het levert wel een mooie discussie op. Is ook wat waard.
Anon20180501

Bericht door Anon20180501 »

-Persoonlijk aanvallen, ik denk dat het wel meevalt.
-Het levert wel een mooie discussie op. Is ook wat waard.
Helemaal mee eens Dieuwertje, fijn leesvoer tijdens vakantie, kan geen bouquet-reeks tegen op... :)
Wel oppassen dat men elkaar geen woorden in de mond blijft leggen svp.. ;)
LiliFee

Bericht door LiliFee »

Dieuwertje schreef:Eline,
Persoonlijk aanvallen, ik denk dat het wel meevalt. Net als jouw post van 5 augustus. Dat kwam op mij over als een soort verheerlijking van de wachttijden. Ook vast niet zo bedoeld. Maar ik was vast niet de enige die het zo opvatte. Maar dan gaan er soms meer haren overeind staan dan je lief is en komt een antwoord er iets harder uit dan eigenlijk bedoeld.
Het levert wel een mooie discussie op. Is ook wat waard.
Nee, ik heb nooit de wachttijden willen verheerlijken. Uiteindelijk heb zelfs ik een aardig genuanceerd beeld ervan :). Datgeen wat ik aan wilde kaarten heb ik in mijn vorige post al gezegd: ik vind de ontwikkeling om alles alleen maar sneller en ongecontroleerder te laten gaan deels zorgelijk. Daarover wil ik graag een inhoudelijke discussie voeren.

Mocht men nog een topic willen over de bezopen protocollen en wachttijden van het VUmc specifiek, dan open ik die graag voor jullie ;)
Anon20210626

Bericht door Anon20210626 »

Een systeem met meer geld en meer capaciteiten ....... Utopia , Ja dat willen we allemaal maar dat gaat er gewoon niet in zitten .
Je mag tegenwoordig al blij zijn als het niet minder wordt .

Omdat er wel eens een iemand tussen zou kunnen zitten die er nog niet klaar voor is, moet iedereen door dezelfde molen . In het huidige systeem zorgt dit nu al voor grote vertragingen . Een systeem met meer tijd voor zelfreflectie voor iedereen , een uitgebreidere diagnostiek voor een ieder , om die zwakkere eruit te vissen , om 'de zwakkere te beschermen' , gaat averrechts werken. Bovendien is nog meer wachttijd dan onvermijdelijk . Dit is zeer ongewenst . Op een voorlichtingsavond van het VU , een paar jaar geleden inmiddels , dat wel , kwam er een vraag hoeveel procent van hun clienten aan DIY doet . Er is nooit onderzoek naar gedaan maar degene die die vraag namens het VU beantwoordde , schatte in dat het op dat moment rond de 25 % lag . Dat zal dan zeker gaan toenemen .

Dus waarom iedereen opzadelen met het zelfde? Niemand in deze discussie heeft gepleit voor een systeem zonder diagnostiek maar velen gaan voor een uitsplitsing en dat is inderdaad op basis van eigen verantwoording . Ben je in staat om een beslissing te nemen , weet je wie je bent en hoe je verder wil met je leven , waarom dan nog 10 sessies? Geef die aan een ander die dat wel nodig heeft .
Spelen er nog andere problemen , los die op in de reguliere psychische gezondheidszorg . Psychische problemen oplossen is geen onderdeel van een traject en mag dat ook niet worden .
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Anon20190501

Bericht door Anon20190501 »

Ik denk dat men in dit topic spreekt over twee uitersten, enerzijds het informed consent model en anders de in mijn Vlaamse ogen bizarre manier van werken in Amsterdam met de totaal over the top wachttijden. Er is meer dan zwart en wit in de wereld. Zeker op dit forum zouden mensen dat moeten begrijpen. Tussen mijn aanmelding bij het genderteam en de "go" om een afspraak te maken met de endocrinoloog lag iets meer dan een half jaar. In die periode heb ik 6 gesprekken gehad. Dat lijkt me uiterst redelijk. Zo kan het dus ook.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
LiliFee

Bericht door LiliFee »

Renée schreef:Omdat er wel eens een iemand tussen zou kunnen zitten die er nog niet klaar voor is, moet iedereen door dezelfde molen . In het huidige systeem zorgt dit nu al voor grote vertragingen . Een systeem met meer tijd voor zelfreflectie voor iedereen , een uitgebreidere diagnostiek voor een ieder , om die zwakkere eruit te vissen , om 'de zwakkere te beschermen' , gaat averrechts werken.

[...]

Dus waarom iedereen opzadelen met het zelfde? Niemand in deze discussie heeft gepleit voor een systeem zonder diagnostiek maar velen gaan voor een uitsplitsing en dat is inderdaad op basis van eigen verantwoording . Ben je in staat om een beslissing te nemen , weet je wie je bent en hoe je verder wil met je leven , waarom dan nog 10 sessies? Geef die aan een ander die dat wel nodig heeft .
Spelen er nog andere problemen , los die op in de reguliere psychische gezondheidszorg . Psychische problemen oplossen is geen onderdeel van een traject en mag dat ook niet worden .
Naja, daar verschillen onze meningen dus. Een uitsplitsing kan alleen op basis van een gedegen diagnostiek gedaan worden. En daarom zal iedereen door die fase heen moeten. Wat mij betreft zijn 10 sessies OK, maar misschien kan het met iets minder. Ik ben er ook voor dat je daarna, als het groene ligt er eenmaal ligt, er een andere oplossing moet komen. Wat mij betreft mag het dan ook qua 'informed consent'. Maar een systeem wat de zwakken voor de sterkeren opoffert is ethisch onverantwoord en dus niet acceptabel.

Uitsplitsing kan nooit op basis van eigen verantwoording. Een schizofreen zal op de vraag of hij/zij ervan overtuigd is het traject in willen ook ja antwoorden. Een dissociatieve persoon zou dat ook doen, puur om het feit dat hij/zij niet weet wat er verder nog speelt. Precíes daarom heb je een gedegen diagnostiek nodig, en een goede psych aan het begin van het traject die diegenen eruit filtert die er niet thuishoren. Wat mij betreft gewoon een systeem van minstens 10 sessies voor iedereen, want zoals isabelle ook al aangaf: psychologen en psychiaters zijn geen godheden die in één sessie vast kunnen stellen wie er wel of niet klaar voor is. Daar is in de eerste plaats een serie psychologische testen voor nodig en in de tweede plaats een uitgebreide anamnese van het vroegere verloop/ontwikkeling (levensloop) en een gedegen onderzoek naar de emotionele en psychosociale draagkracht. Dat kost gewoon tijd.

En ja: wanneer iemand dan naar het oordeel van de psycholoog/psychiater niet in staat is om het traject in te gaan, dan is het oordeel ook bindend. Op dat moment zal die persoon een (al dan niet) reguliere psychotherapie aan moeten gaan. Dat kan dan natuurlijk ook afgehandeld worden door een andere instelling, maar die keuze moet iedereen zelf maken.

Verder is het absoluut noodzakelijk een gedegen psychologische begeleiding te biede om de betroffene de steun te geven die hij/zij nodig heeft om alle veranderingen tijdens de transitie te incasseren en te kunnen verwerken. Ik ben er niet voor dat de psych dan het proces tijdelijk weer een 'halt toeroept', maar je transitie is voor velen gewoon ontzettend zwaar dus je kan de begeleiding niet wegstrepen. Wel kan de behandelend psycholoog die tot een minimum beperken (eens per 3 mnd ofzo) om verder tijd en energie vrij te maken voor anderen.

Met andere woorden: ik pleit ook voor een model wat meer vrijheiden biedt dan wat het VUmc nu doet, maar ik wil gewoon wel iets wat voor iedereen een passende oplossing vindt. En daarvoor zullen we allemaal een beetje moeten inleveren.
Anon20210626

Bericht door Anon20210626 »

zoals ik al zei , Utopia .

Hoe wil je dat realiseren zonder veel extra geld ? Dat extra geld gaat er echt niet komen . Gegeven de huidige situatie qua financiën , hoeveel extra tijd gemiddeld in diagnostiek vind jij dan acceptabel?
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Anon20190122

Bericht door Anon20190122 »

Eline jou meningen lijken in mijn ogen sterk op trollen van een forum!

En zo te zien aan de reacties van de anderen ben ik niet de enige die daar behoorlijk flauw van is!