Wachten

Psychologen en procedures
LiliFee

Re: Wachten

Bericht door LiliFee »

Naomi schreef:@eline-q

De psychologen bij de PIG werden bij de VU opgeleid en volgen hetzelfde protocol (het enige dat verzekeringen vergoeden), dat overigens niet uit de jaren tachtig stamt, maar uit 2001. Het betreft een aangepaste versie van versie zes van de WPATH standards of care. Ook verouderd, maar nu overdrijf je een beetje. Als ik het goed begrijp zit er overigens wel een beperking aan wat je via de Psycho Informa kunt bereiken, want meer dan hormonen krijg je via die route niet. Als je vervolgens ook operaties wilt hebben, kom je -correct me if I'mn wrong- alsnog bij de VU terecht, die de diagnostiek dan nog eens dunnetjes over gaan doen. Over tijdverspilling gesproken.
Niet helemaal waar, je kan via de Psycho Informa ook een operatie regelen, voor zover ik weet. Nu moet ik eerlijk toegeven: ik ben in de tussentijd naar Duitsland verhuisd dus de ins en outs daarvan ken ik ook niet precies... Het is gewoon grappig om te zien hoe ze hier in Duitsland met Nederland omgaan, Nederland was het eerste land wat überhaupt gender-polis en teams had. Maar nu lopen we hier dus enorm op Nederland voor, het zorgsystem is hier tegen de centralisering maar voor de strenge controle voor de operatie. Daarvoor moet je vaak een tweede "Gutachten" (psychiatrisch attest) halen, maar als je nr. 1 op zak hebt is dat vaak neit meer dan één sessie van 2 uur. Ging bij mij net zo. Daarna kan je gewoon zelf een chirurg opbellen, je papiertjes opsturen en een afspraak regelen.
Isabelle
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Isabelle »

Psycho informa werkt samen met onafhankelijke chirurgen, instellingen. Ook in het buitenland.
Decentraal betekent gewoonweg dat je op verschillende plekken terecht kan en zelf je zorgpakket samenstelt als het aankomt op laser notharing,logopedie,chirurgie,etc etc. Wat overigens bij het VU ook wel kan op verzoek denk ik. Je kan alsnog je operatie op verzoek buiten het VU doen bijvoorbeeld.
Dat is je recht.
Elise

Bericht door Elise »

eline-q schreef: Dank je :)

Wat veel transgenders hier vervelend vinden is dat het medische systeem zoals het nu is nogal veel wachttijden met zich meebrengt. Als alternatief wordt daar een heel open model voor aangedragen, waarbij mensen aan het begin een psychologische anamnese hebben en daarna zelf kunnen beslissen of ze verder het traject in gaan of niet.
Ik merk dat ik er een beetje tussenin zit.

Aan de ene kant denk ik dat veel mensen al vanaf de vroege jeugd met dit gevoel rondlopen. En als ze dan eindelijk de stap naar het VUmc maken ook zo snel mogelijk geholpen willen worden. En voor de aanmelding al veel zaken al zelf afgewogen hebben.
Aan de andere kant zullen er ook mensen bij zijn die (al dan niet vanwege psychische problemen) op een dag wakker worden of een transgender op tv zien, en denken. This is it, en met het VUmc gaan bellen. Ik kan me voorstellen dat het voor deze groep goed is dat er traject bestaat waar er over een periode naar een standpunt wordt toegewerkt, om te voorkomen dat mensen ovehaaste beslissingen nemen. Maar voor zo'n traject zou ik liever zien dat er dan meerdere afspraken in een korter tijdsbestek gepland worden, in plaats van een paar afspraken over een langere periode die steeds langer wordt.

Waar ik me wel aan stoor is dat het VUmc haar lange wachtlijsten als een positieve toevoeging aan hun procedure probeert te verkopen. Bij de laatste voorlichtings avond bij het VUmc werd me verteld dat de wachttijden en lange tijden tussen de afspraken ook diende als een soort bezinningsperiode. Dit vond ik eigenlijk een poging om de eigen inefficiëntie te verdoezelen en als een verworvenheid te presenteren.

Ik denk dat zodra ziekenhuizen in bijvoorbeeld Utrecht, Rotterdam of Eindhoven hun eigen genderteams zouden oprichten, en het VUmc wat concurrentie zou krijgen, de wachttijden als sneeuw voor de zon zouden verdwijnen. Het VUmc heeft bijna een soort monopolie. Dus er is totaal geen impuls om de procedure te verbeteren en de wachttijden te verkorten.
3B67-A22C

Bericht door 3B67-A22C »

eline-q schreef: Niet helemaal waar, je kan via de Psycho Informa ook een operatie regelen, voor zover ik weet.
Ok en als die operatie bij de VU gaat plaatsvinden, kan je daar weer van voren af aan beginnen. een soort diagnostische groundhog day. Zit net hun folder te lezen en daarin staat inderdaad dat ze partners hebben voor "diverse (niet alle?) operationele ingrepen".
eline-q schreef:nu lopen we hier dus enorm op Nederland voor, het zorgsystem is hier tegen de centralisering maar voor de strenge controle voor de operatie. Daarvoor moet je vaak een tweede "Gutachten" (psychiatrisch attest) halen, maar als je nr. 1 op zak hebt is dat vaak neit meer dan één sessie van 2 uur. Ging bij mij net zo. Daarna kan je gewoon zelf een chirurg opbellen, je papiertjes opsturen en een afspraak regelen.
Ja, dat klinkt perfect, misschien ook maar eens overwegen die kant op te gaan want we hebben hier wel te maken met de wet van de remmende voorsprong.
Isabelle

Bericht door Isabelle »

Elise schreef:
Ik merk dat ik er een beetje tussenin zit.

Aan de ene kant denk ik dat veel mensen al vanaf de vroege jeugd met dit gevoel rondlopen. En als ze dan eindelijk de stap naar het VUmc maken ook zo snel mogelijk geholpen willen worden. En voor de aanmelding al veel zaken al zelf afgewogen hebben.
Aan de andere kant zullen er ook mensen bij zijn die (al dan niet vanwege psychische problemen) op een dag wakker worden of een transgender op tv zien, en denken. This is it, en met het VUmc gaan bellen. Ik kan me voorstellen dat het voor deze groep goed is dat er traject bestaat waar er over een periode naar een standpunt wordt toegewerkt, om te voorkomen dat mensen ovehaaste beslissingen nemen. Maar voor zo'n traject zou ik liever zien dat er dan meerdere afspraken in een korter tijdsbestek gepland worden, in plaats van een paar afspraken over een langere periode die steeds langer wordt.

Waar ik me wel aan stoor is dat het VUmc haar lange wachtlijsten als een positieve toevoeging aan hun procedure probeert te verkopen. Bij de laatste voorlichtings avond bij het VUmc werd me verteld dat de wachttijden en lange tijden tussen de afspraken ook diende als een soort bezinningsperiode. Dit vond ik eigenlijk een poging om de eigen inefficiëntie te verdoezelen en als een verworvenheid te presenteren.

Ik denk dat zodra ziekenhuizen in bijvoorbeeld Utrecht, Rotterdam of Eindhoven hun eigen genderteams zouden oprichten, en het VUmc wat concurrentie zou krijgen, de wachttijden als sneeuw voor de zon zouden verdwijnen. Het VUmc heeft bijna een soort monopolie. Dus er is totaal geen impuls om de procedure te verbeteren en de wachttijden te verkorten.

Heel erg mee eens de monopolie moet verdwijnen dan verdwijnen wachtlijsten ook.
Daarnaast is concurrentie ook het geen wat verschillende zienswijzen van behandeling kan stimuleren.
Nu is het protocol van het VU de standaard en daarmee hun interpretatie van het aanpakken van het probleem wet.
Zoals we hier zien is het echter niet het geval dat iedereen het daar mee eens is of met elkaar eens is.
Er is geen 1 juiste manier van behandeling en hoe eerder men dat realiseert in het algemeen, hoe sneller we verder komen.

We hebben honderden jaren gedaan voor we tot een democratie kwamen.
Stel je nu eens voor dat er in de politiek zoiets was als een juiste manier. Dan leefden we nu niet in een echte democratie maar een één partij staat. Dan is het inderdaad het recht van de menigte en sterksten.
Ieders mening, ook die van de minderheid verdient respect.
3B67-A22C

Bericht door 3B67-A22C »

Ik denk dat er ook rekening mee gehouden moet worden, dat er zwaar bezuinigd wordt op zorg in Nederland. Er gaat geen geld bijkomen voor transgenders, terwijl de hoeveelheid aanmeldingen alleen al bij de VU op vijftien per dag ligt. Die toegenomen vraag kunnen ze helemaal niet bolwerken. Volgens mij kunnen wij als transen daar alleen wat aan doen, door voor meer ziekenhuizen die dit traject aanbieden te gaan lobbyen en deze problematiek zichtbaarder te maken. Dat is een politiek probleem en zou daarom eerder door onszelf dan door ziekenhuizen opgelost moeten worden.
Dieuwertje

Bericht door Dieuwertje »

Enigszins relativerend een bericht van http://www.iol.co.za van 21 mei jl.
.... However, the clinic’s resources are overwhelmed by demand - leading to a 25-year wait for gender surgery in the Western Cape. ....

Het hele artikel is te vinden op http://www.iol.co.za/news/south-africa/ ... st-2024496
Isabelle

Bericht door Isabelle »

Naomi schreef:Ik denk dat er ook rekening mee gehouden moet worden, dat er zwaar bezuinigd wordt op zorg in Nederland. Er gaat geen geld bijkomen voor transgenders, terwijl de hoeveelheid aanmeldingen alleen al bij de VU op vijftien per dag ligt. Die toegenomen vraag kunnen ze helemaal niet bolwerken. Volgens mij kunnen wij als transen daar alleen wat aan doen, door voor meer ziekenhuizen die dit traject aanbieden te gaan lobbyen en deze problematiek zichtbaarder te maken. Dat is een politiek probleem en zou daarom eerder door onszelf dan door ziekenhuizen opgelost moeten worden.
Inderdaad ook iets om rekening mee te houden.
Zonder diversiteit in behandeling, meer vertrouwen in de patient zijn eigen diagnose, is dit ook niet te bolwerken zonder ontzettend veel geld.
Alice

Bericht door Alice »

Hoeveel is genoeg geld en wat gebeurt er mee?

<Zorgverzekeraars beloofden niet alleen meer geld, maar zouden voortaan alle zorgkosten van iedere binnenkomende patiënt betalen. “Zonder plafond. >

http://www.napnieuws.nl/2015/02/11/pati ... htsmiddel/
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Saskia

Bericht door Saskia »

Saskia schreef:Op 25 mei werd mij vertelt dat ik op de wacht lijst kom van augustus. Nu is het augustus en valt het wachten mij zwaar. Ik word er soms narrig van en dan weer down. Heel het traject heb ik dat nog niet gehad. Zijn dit dan zware laatste loodjes?
Even een aanvulling: weet nu dat ik 16.09 in het Amstelland ziekenhuis wordt geopereerd. Het down zijn is weg .
Afbeelding

Afbeelding

Geboren en getogen in de mooiste stad van de EU: GRONINGEN (daar gaat niets boven)