Levens verhaal

Psychologen en procedures
Isabelle
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Levens verhaal

Bericht door Isabelle »

Hallo allemaal,

Heb morgen weer een afspraak bij de psycholoog(PIG)
Nu moest ik een levensverhaal schrijven en dit inleveren bij haar.
Hoefde niet persé morgen maar zou toch leuk zijn.

Hoewel het levensverhaal niet zo moeilijk te schrijven was voor mijn gevoel, ben ik toch in twijfel wat ze nu eigenlijk van me verwachten ermee.
Jaar voor jaar mijn leven beschrijven voelt heel onzinnig. Moet ik elke vakantie beschrijven die ik ooit had of elk schooljaar en de vrienden die ik leerde kennen ? :? Kan me ook niet elk jaar los herinneren.
Zoals ik al eerder heb gezegd ik zit er niet met het idee dat ik hulp nodig heb maar omdat het nou eenmaal moet ,maar wil graag ze een verhaal geven. Zware emotionele gebeurtenissen die me achtervolgen in mijn leven heb ik niet, dus ja.
Ik kan ze veel gedachtes geven en hoe ik door de tijd heen naar mezelf en mensen om me heen ben gaan kijken, maar een levensverhaal schrijven klinkt een beetje vaag.
Heb nu 5 pagina's totaal en heb echt me best gedaan maar ben een beetje afgeschrikt door het feit dat ze aangaf dat het maximaal 30 pagina's mocht zijn :lol:
Geeft een beetje het idee alsof 5 heel weinig is ofzo en mensen normaal super veel inleveren en tegen gehouden moeten worden.

Ik snap dat dit is omdat ze geen roman willen ontvangen van iedere persoon waarmee ze spreken, maar vroeg me toch af hoe anderen dit hebben aangepakt, wat er veelal in stond en hoe groot het was.

groetjes,
Isabelle
LunaWeisse

Re: Levens verhaal

Bericht door LunaWeisse »

Hoi Isabelle,

Zelf heb ik wel veel moeite gehad met het schrijven van levensverhaal, bij mij juist wel door verschillende traumas en nare herinneringen. Uiteindelijk is het me gelukt op 6 pagina's neer te zetten en dat vonden ze goed (wel bij het VU).

De formatting die ik heb aangehouden is mijn leven in chunks te verdelen, bijvoorbeeld 0-4 jaar, 5-7, 8-11 and so on.
Bij elke chunk heb ik opgeschreven wat me die tijd bezig hield, wat mijn interesses en hobbies waren, met wie ik wel en niet omging en natuurlijk met ervaring met gender dysforie. Ik moet eerlijk zeggen dat ik vooral de erge traumas er niet in heb verwerkt van die staan los van het VU en kunnen mogelijk tot extra vertraging leiden.
Dus ja, bekend voor jezelf wat je bezig hield in een bepaalde periode in je leven, hoe je als kind was, wat je leuk vond om te doen, hoe je op school was en je contact t.o.v. anderen :)

Hoop dat dit een beetje helpt.
Horizons that host no scenery
Starless, unending skies
Then wakes the beastly void
...Starless unending skies
The dance of stardust stills
Drapes the mountains...

Winter Thrice!
Tanja
Voornaamwoorden: Zij

Bericht door Tanja »

Vertel of schrijf in dit geval gewoon wat je te zeggen hebt. Ik heb ook geen traumatische ervaringen uit het verleden hoor. Sterker....ik heb een geweldige jeugd gehad. Dat de dysforie al vroeg een rol daarin speelde is waar maar vormde toen nog niet echt een beletsel (wist ook niet wat het was). Voor mij werd het pas echt duidelijk toen ik destijds een artikel las over dr Biber (internet was er nog niet) en toen werd het me duidelijk en achtervolgde het me tot op de dag van vandaag. Ik heb namelijk een vreselijk groot talent voor verdringen van zaken :cry:
Eindelijk alle schroom van me af gegooid, vele gesprekken etc maar nu.....23 juli 2025 begonnen aan DE reis. HRT vandaag gestart en zo vreselijk gelukkig :hbeat:
3B67-A22C

Bericht door 3B67-A22C »

Ik zette mijn levensverhaal chronologisch op en richtte me vooral op onderdelen van mijn leven, die betrekking hebben op mijn genderdysforie. Ze vonden het in ieder geval een goed en duidelijk verhaal. Overigens schreef ik wel over mijn trauma's (veel in elkaar geslagen als kind omdat ze me een "flikkertje" vonden etc) en dat was geen beletsel voor het "groene licht". Ik gaf er wel telkens bij aan, hoe ik dingen een plek heb gegeven.
Isabelle

Bericht door Isabelle »

Hey allen,

Heb haar net gesproken en nog even gevraagd wat ze verwachte.
Ze wilde in grote lijnen weten hoe mijn leven is gelopen en hoe de relatie was met mensen om me heen door de tijd heen.
Grootste deel 1.a 2 pagina's moest over mijn trans zijn gaan.
Het is dus gewoon voldoende wat ik heb. Erg bedankt voor de tips ;)
Voor de rest is het een super goed gesprek geweest. Echt een lieve en open minded vrouw , mevrouw Tilma.
We klikken heel goed en zien heel veel dingen op de zelfde manier, naar mijn idee.
Lekker nuchtere vrouw.
De intake vragen gaven me eerder een beetje fout beeld van haar. Realiseerde me later dat die vragen natuurlijk ook expres zo stereo typerend gesteld werden zodat ze reactie uitlokken.
Iedergeval bedankt voor jullie hulp en inbreng :)

Groetjes
Isabelle
Mirthe_s

Bericht door Mirthe_s »

Grappig hoe elke psycholoog daar een andere ervaring meebrengt. Eva bij mij komt vrij streng over en veel volgens het boekje. meteen 6 afspraken op de agenda. Het levensverhaal moest max 5 pag. zijn, waaronder niet teveel over de dysforie maar meer over wat mij heeft gevormd.
Isabelle

Bericht door Isabelle »

Haha ja elke psycholoog is anders he.
Ook leuk trouwens we.kunnen samen ook goed praten over psychologie in het algemeen.
Ook het VU kwam vaak ter sprake :lol:
Denk dat het ook door mijn interesse in sociale wetenschappen komt.