Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
3B67-A22C

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door 3B67-A22C »

Hakuna schreef:Dit was mij ook al opgevallen, maar heb wel gemerkt dat ik met infaseren van dit middel wel minder last heb gehad van de vermoeidheid, zodat mijn lichaam kan wennen aan dit middel.
Wat ik bedoelde te schrijven, is dat je medicijn inname op die manier over een dag spreiden geen effect heeft op al dan niet vermoeid zijn, kijkend naar de manier waarop het lichaam die stof opneemt en omzet.
JacquelineM

Bericht door JacquelineM »

Amy schreef: "lijkt me dat je dosis spiro veel te laag is".
Eva schreef: "bovendien is het (spiro) minder sterk werkzaam voor ons doel ...."

Klopt allemaal. Ik kan helaas mijn spiro niet opvoeren van 50 naar 100 mg, de gebruikelijke dosis volgens Kate Kira en Anne Lawrence. I.c.m. de betablokker die ik gebruik vanwege mijn migraine gaat mijn bloeddruk dan teveel onderuit. Zal bij mijn bezoek aan de endo op 16 augustus vragen een andere testosteronblokker te mogen proberen. Waarschijnlijk bieden ze dan Androcur aan. Mijn zus heeft echter heel snel na de start van haar HRT een aantal jaren geleden met Androcur dermate ernstige bijwerkingen ondervonden zodat ze na enkele weken al in het ziekenhuis opgenomen werd. Vandaar dat ik wat huiverig voor Androcur ben geworden maar mogelijk gaat het bij mij wel goed en kan ik de minimaal nog werkende dosis vinden zonder allerlei 'ongein'. Ik ben daarom heel blij met dit 'lijntje'; dank je Hakuna.

Groetjes, JacquelineM.
Lydia

Bericht door Lydia »

Ik snap niet echt waarom je Anne Lawrence aanhaalt in je bericht. Dat figuur wordt normaliter bekeken als een typiste die de A niet kan vinden.
Sapere Aude
Amy

Bericht door Amy »

JacquelineM schreef:Amy schreef: "lijkt me dat je dosis spiro veel te laag is".
Eva schreef: "bovendien is het (spiro) minder sterk werkzaam voor ons doel ...."

Klopt allemaal. Ik kan helaas mijn spiro niet opvoeren van 50 naar 100 mg, de gebruikelijke dosis volgens Kate Kira en Anne Lawrence. I.c.m. de betablokker die ik gebruik vanwege mijn migraine gaat mijn bloeddruk dan teveel onderuit. Zal bij mijn bezoek aan de endo op 16 augustus vragen een andere testosteronblokker te mogen proberen. Waarschijnlijk bieden ze dan Androcur aan. Mijn zus heeft echter heel snel na de start van haar HRT een aantal jaren geleden met Androcur dermate ernstige bijwerkingen ondervonden zodat ze na enkele weken al in het ziekenhuis opgenomen werd. Vandaar dat ik wat huiverig voor Androcur ben geworden maar mogelijk gaat het bij mij wel goed en kan ik de minimaal nog werkende dosis vinden zonder allerlei 'ongein'. Ik ben daarom heel blij met dit 'lijntje'; dank je Hakuna.

Groetjes, JacquelineM.
Wacht even, medicijnen tegen migraine? Zijn die er?

Ander verhaal over migraine wat misschien ook wel interessant is en ja sorry voor de off topic...
Ik heb al vanaf jonge leeftijd erg intense migraines. Ik heb de frequentie daar van de laatste jaren erg terug kunnen dringen door te zorgen dat mijn slaapkamer altijd donker is als ik slaap (of toch, ik denk dat het daardoor is).
Sinds ik met HRT begonnen ben is er niets aan de frequentie van die migraines veranderd (in de bijsluiters van die medicijnen staat dat er kans is op verhoging) maar de intensiteit van de pijn is enorm verminderd.
Voorheen als ik een migraine had ging ik zo snel mogelijk nadat ik de aura had opgemerkt proberen te slapen in de hoop dat ik in slaap was voor dat de pijn begon. Dan werd ik meestal een uur of twee later wakker met die enorm intense pijn en kon ik vaak niet makkelijk meer in slaap vallen daar door (pijnstillers maakte hier geen verschil in). Nu doe ik nog hetzelfde als ik de aura opmerk maar wordt ik meestal pas een uur of 5 later een beetje verdwaasd wakker zonder directe pijn. Pas als ik wat ga bewegen dan voel ik wat pijn waar het gezeten heeft maar dat is verder niet zo'n probleem.

Wat ik probeer te vertellen is dat de HRT tegen mijn verwachtingen in de pijn bij mijn migraines veel minder erg heeft gemaakt. Normaal bij zoiets dan denk ik van ja ik ben gewoon raar of zo maar een vriendin van me ervaart precies hetzelfde.
JacquelineM

@Lydia: ik heb Anne Lawrence kort doorgenomen, maar volledigheidshalve genoemd omdat Kate Kira hiernaar verwijst m.b.t. de situatie in Amerika, waar Androcur (Cyproteronacetaat) blijkbaar niet verkrijgbaar is en Spironolactone het gebruikelijke anti-androgeen is.
@Amy: Waarschijnlijk weet je als migrainepatiënt dit wel maar voor het geval dat niet zo is het volgende. Pijnstillers als paracetamol, ibuprofen, naproxen hielpen bij mij nauwelijks meer tegen hoofdpijn en migraine. Vanaf 2007 gebruik ik Sumatriptan (Imigran) als ik een aanval voel opkomen. Meestal wordt ik er wakker van. Het is een vaatvernauwend middel waardoor de gladde spiercellen rondom de vaatwanden zich minder in hoeven te spannen. Dat middel gebruik ik de laatste jaren gelukkig nog maar incidenteel. Om daarnaast de frequentie van de aanvallen te verminderen gebruik ik dagelijks Metoprolol, een betablocker. Per tijdseenheid daalt het aantal systoles ('hartkamersamentrekkingen') waardoor de periodes daartussen (diastoles) langer worden. Gevolg hiervan is dat de gemiddelde bloeddruk daalt.
Bij gebruik van Spironolacton (een diureticum, plasmiddel) daalt de bloeddruk ook, vandaar dat ik beide pillen nu halveer. Eigenlijk wil ik liever van de Spiro af, maar of fysieke transitie lukt zonder t-blocker? Ik hoop 16 augustus bij Maartje Klaver in het VUmc wijzer te worden.
Sinds ik in HRT ben is het aantal (starts van) migraine-aanvallen nog verder verminderd en heb ik maanden geen hoofdpijn :D . Omdat Estradiol niet bekend staat als een antimigrainemiddel vermoed ik een meer psychische oorzaak, met name stressreductie. Ik ben ongelooflijk blij dat ik eindelijk de knoop doorgehakt heb en in transitie ben gegaan.
Sorry moderatoren en Hakuna, ook dit was even off-topic.
Grroetjes, JacquelineM.
JacquelineM

Even nog een korte update. Half augustus ben ik in overleg met Maartje Klaver (endo bij het VUmc) overgestapt van Spironolacton naar Cyproteron50. Volgens haar is een T-blocker onmisbaar om het testosteron omlaag te krijgen zolang er geen SRS heeft plaatsgevonden. Alleen estradiol is niet voldoende en spiro heeft volgens haar een veel zwakkere binding aan de androgeenreceptor. Wanneer er ongewenste bijwerkingen zouden optreden mocht ik wel terug naar Spiro.
Na 3 weken heb ik een bloedonderzoek gehad in het Apeldoornse Gelreziekenhuis. Hieruit bleek dat mijn estradiolwaarde ongeveer gelijk gebleven is (ca. 25 nmol/l), maar het testosteron is dramatisch gezakt. Zat ik voorheen steeds op waardes rond de 35 nmol/l (een biologische man heeft iets zo tussen 5,8 en 28), het is terug naar 0,8 nmol/l. Cypro werkt dus super. Van bijwerkingen heb ik gelukkig geen last gehad.
Groetjes, Jacqueline M.
Hakuna

Bericht door Hakuna »

JacquelineM schreef:Zat ik voorheen steeds op waardes rond de 35 nmol/l (een biologische man heeft iets zo tussen 5,8 en 28), het is terug naar 0,8 nmol/l. Cypro werkt dus super. Van bijwerkingen heb ik gelukkig geen last gehad.
Groetjes, Jacqueline M.
Deze T waarde had ik bij de nulmeting ook, maar is dit het resultaat van 50 mg Cypro per dag na 3 maanden? Ik heb geen enkele spontane erectie meer, maar energie en kracht nog des te meer. Alleen de eerste twee weken ervaarde ik vermoeidheid. Nu totaal helemaal niks meer. Kan nu gerust urenlang wandelen, sporten en fietsen voordat ik weer moe ben. Dus volgens jou moet 50 mg per dag genoeg zijn om binnen 3 maanden je T waarde van 33 nmol/l teruggebracht te hebben tot onder de 1.

Ben daarom benieuwd wat mijn T waarde zal zijn op 20 oktober als ik de tweede bloedmeting moet laten doen, tevens heb ik dan mijn botscan. Of het dan van 33nmol/l teruggebracht is geworden naar onder de 1 nmol/l.
JacquelineM

Hoi Hakuna,
de daling van het testoniveau heeft bij mij zelfs nog binnen 1 maand plaatsgevonden, nadat ik Cyproteron 50 ben gaan gebruiken. Om precies te zijn: vanaf 19 augustus heb ik dagelijks Cyproteron 25 genomen, op 26 augustus werd het Cyproteron 37,5 en op 29 augustus Cyproteron 50 (infaseren dus en letten op mogelijke bijwerkingen). Op 2 september is bloed geprikt, met de eerder vermelde hormoonwaardes als resultaat.

Als bijwerking noemde je bij jou ook het uitblijven van spontane erecties, maar die heb ik al jaren niet meer. Zou ik wat willen (is overigens helemaal niet aan de orde) dat moet dat dingetje eerst gereanimeerd worden en dat is best wel hard werken :shock: Maar gelukkig zijn depressieve gevoelens en vermoeidheid bij mij althans uitgebleven. Doe nu 4 keer per week in de fysiopraktijk TRX suspension training (Pffff .....). Als nieuwe vrouw wil je er toch wel een beetje strak uitzien, toch?

Daarvoor had ik als T-blocker Spironolacton. Eigenlijk moest ik 100 mg daarvan hebben, maar i.c.m. een beta-blocker ging mijn bloeddruk dan teveel onderuit. Dus gebruikte ik 50 mg, wat te weinig is. Spiro is eigenlijk ook niet zo handig, tenzij je net als ik een grote blaas hebt.

Overigens zag ik in mijn vorige bericht een typefoutje: het estradiolniveau was de laatste keer 0,25 nmol/l i.p.v. 25.

Groetjes van Jacqueline M. (V.I.O. = Vrouw-In-Opleiding).
Hakuna

Bericht door Hakuna »

Kort samengevat betekend dit dat je met 50 mg Cypro per dag in minder dan 1 maand al een T waarde had van 35 nmol/l tot onder de 1 nmol/l

De reden waarom ik nu denk dat 50 mg voor mij te weinig zou kunnen zijn, terwijl aan het begin van mijn HRT nog dacht dat 50 mg te veel zou zijn is dat ik de laatste weken energie in overvloed heb, eetbuien (maar niet aankomen) en totaal geen moeheid of andere vermoeidheidsklachten heb, zoals ik in de eerste twee weken wel had. dat was ook de reden waarom ik dit topic gestart had.
Heb afgelopen week als vrijwilliger meegeholpen een wandelpad in het bos vrij te maken van boomstronken en andere zware takken, en dat ging tot mijn eigen verbazing en ook van de andere aanwezigen heel goed. Ze vroegen zich af waar ik als vrouw in wording en mijn tenger figuur de kracht vandaan haalde om dit nog te doen met mijn bijna 51 jaar en vol aan de Cyproteracetaat. Schijnbaar heb ik toch met het beetje testosteron wat ik nog heb genoeg kracht om dit soort werk te doen. Maar was na afloop toch wel moe. Maar dat mag na zo'n inspanning ook wel.
Anon20190501

Bericht door Anon20190501 »

@Hakuna: Het is niet abnormaal dat je nog geen krachtverlies merkt. In de WPATH SOC tabel (hoofdstuk MTF HRT) staat duidelijk dat 'decrease of muscle mass & strength' slechts begint op te treden na 3 á 6 maanden en zijn Maximale effect bereikt na 1 á 2 jaar én dat bovendien de mate waarin dit optreedt sterk afhankelijk is van de hoeveelheid fysieke training die je onderhoudt.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)