Nou ja, verhelpen is een groot woord en ik denk niet dat daar naar gestreefd kan worden zonder dat de media mee werkt
Ik heb eerder zoiets van... Mooi dat zij het zonder haar haar kan. Maar ook fijn dat iemand zelf een keuze kan maken tussen kort/lang haar--er zijn ook genoeg bio vrouwen die liever lang haar hebben o.a. vanwege onzekerheden e.d. en ik weet dat er vanuit de buitenwereld ook nogal wat druk staat op het hebben van lang haar voor vrouwen (en dat kort haar dan toch al snel wordt gezien als lesbisch/queer).
Dus tuurlijk heeft het een functie, maar het is niet een per sé moeten, en zoals ik eerder al zei is bij zwarte vrouwen het verzorgen van haar omdat ze 'relaxers' gebruiken echt een groot ding (te droge hoofdhuid etc. en dan alles afscheren om 'opnieuw te beginnen' en hun haar als afro uit te laten groeien). Daarnaast heb ik het idee dat zwarte vrouwen er ook eerder mee weg komen, gewoon omdat hun features anders zijn dan die van een blanke vrouw.
Niet iedereen is hetzelfde, immers, en niet iedereen ziet er hetzelfde uit. Het stukje over Isis bewijst enkel dat sommige transgender vrouwen geen lang haar hoeven te hebben (en vice versa, dat een transman niet per se kort haar hoeft te hebben), en dat zij zich daar goed bij voelt, etc. Dat zegt niets over wie dan ook, behalve dat ze het wil delen omdat een andere transvrouw misschien ook haar haar wil afscheren. En dat moet gewoon kunnen (of diegene er dan meer/minder/hetzelfde passabel uitziet, of niet). Want ook Isis zal haar onzekerheden hebben over haar uiterlijk...
En als jij je daar jaloers over voelt is het misschien goed om na te gaan waarom, en hoe je daar aan kunt werken. Want als je je leven leidt door jaloers te zijn op andere vrouwen, of die nou bio/trans zijn, om hoe ze er uit zien of omdat zij kort haar kunnen dragen en jij niet, dan maak je het wel heel zwaar voor jezelf? Je kunt immers ook gewoon blij zijn omdat iemand anders het wel kan, ook al kun jij het niet--het is niet altijd een weegschaal. En Isis zegt nergens dat een ander het ook moet kunnen/willen/etc.--het gaat enkel en alleen om haarzelf, en om een stukje confidence dat ze wil delen met de rest van de wereld.