TED TALK: Uiterlijk van vrouwen

Make-up, kleding, en zo voort
Amy

Re: TED TALK: Uiterlijk van vrouwen

Bericht door Amy »

@Simão
Ik ben nogal gehecht aan mijn haar en kan me niet voorstellen om het er af te halen daarom zei ik dat, of dat ook echt zou doen is een tweede. Ik vind het persoonlijk ook geen gezicht zo'n kort haar maar dat is ook maar mijn mening.

Ze zegt ook dit: "I have embraced with time my inner self that does not have to hide behind hair." Dat vind ik zo'n rare uitspraak van haar. Wat je wel kunt verbegen met je haar is je gezicht en dat heeft zij totaal niet nodig dus het komt op mij meer zo over alsof ze dat er in probeert te wrijven.

@Daniela
Dankje. :oops: Ik heb trouwens rood haar.
Ik ben toch bang dat mijn vriend me afwijst als hij volgende week hier komt. Dat ligt ook niet aan hem maar aan mij.
Anon20180501

Bericht door Anon20180501 »

Er zat idd wel een roze gloed in dacht ik, moet aan het tegenlicht gelegen hebben... :?
of mijn bril. :)

Heb je hem al vertelt dat je er heel zenuwachtig voor bent..? En hij jou...?? Dan neemt de spanning soms een beetje weg, ben je ook niet zo bang meer om te blunderen... ;)

Maar leuk dat je hem eindelijk een keer vast zal kunnen pakken en knuffelen
ik weet hoe lang je daar al naar smacht, geniet er maar van lieverd... :hug2:
Simão

Bericht door Simão »

Amy schreef:
Ze zegt ook dit: "I have embraced with time my inner self that does not have to hide behind hair." Dat vind ik zo'n rare uitspraak van haar. Wat je wel kunt verbegen met je haar is je gezicht en dat heeft zij totaal niet nodig dus het komt op mij meer zo over alsof ze dat er in probeert te wrijven.
Vreemd dat je dat zo ziet. Ze heeft namelijk best een tijd gehad dat ze dacht te moeten verbergen achter haar, omdat ze onzeker was en dacht dat anders niet als vrouw gezien werd, maar ze heeft nu zelfvertrouwen genoeg om dat niet meer te doen. Dat is alles.

Waarom zou je je gezicht moeten verbergen? Vind je dat "lelijke" mensen hun gezicht ook maar moeten verbergen en een paardenstaart mogen dragen ofzo? Hoe zit het dan met mannen?
Je hebt toch gewoon wat je hebt?

Als ik iemand met een tumor of wijnvlek in haar gezicht zie denk ik echt niet "mens doe je haar toch voor je gezicht!" Jij wel?

Hier in Portugal is een snor bij vrouwen veel voorkomend en ook wel ander gezichtshaar. "Manlijke kaken" zie je ook bij de vleet. Niemand kijkt er naar omdat ze zichzelf er gewoon niet voor schamen. En waarom ook?

Maar goed, ik snap het gewoon écht niet waarom sommige vrouwen zo streng voorzichzelf zijn en vinden dat ze er op een bepaalde manier uit moeten zien en lijden als dat niet zo is. Je bent toch gewoon zoals je bent? De buitenwereld doet het er maar mee.

Wat heerlijk dat je een vriend hebt. Spannend dat hij komt!
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Amy

Bericht door Amy »

@Daniéla
Mijn vriend weet hoe bang ik ben en dat helpt ook wel maar blijft toch wel eng vind ik.
En nogmaals dankje. :)

@Simão
Nee ik zeg niet dat andere mensen dat moeten doen maar ik heb dat zelf gedaan en doe het nog af en toe. Vooral in het begin van mijn transitie deed ik het veel. Het is een deel van je uiterlijk verbergen met een ander deel van je uiterlijk.
Wat ik niet snap is waar zij op doelt met het verbergen van je innerlijk met je haar, hoe werkt dat? Zoiezo de link tussen innerlijk en uiterlijk die ze maakt valt me niet goed of die begrijp ik niet. Als ik lang haar heb wil dat dan zeggen dat ik een lelijk innerlijk heb of zo? Moet ik het er maar af scheren om te bewijzen dat mijn innerlijk niet lelijk is?

Dat streng zijn voor mezelf is in mijn geval alleen maar gedreven door onzekerheid, niets anders denk ik. Ik kan natuurlijk niet voor andere mensen spreken dus weet niet hoe het met hen zit. Het helpt mij denk ik ook niet erg dat ik nogal perfectionistisch ben dus het zal wel nooit goed zijn voor me.
Nate_0

Bericht door Nate_0 »

@Amy, ik heb ooit een therapie gevolgd en mijn fringe ('pony') was behoorlijk lang op dat moment. Ik moest toen verplicht mijn haar korter laten knippen omdat ik mezelf verschuilde achter mijn haar, puur en alleen omdat andere mensen mijn ogen niet konden zien. Of dat wel/niet zo was kan ik niet zo goed oordelen...

Maar ik denk niet dat Simão ook maar enigszins bedoelde dat je een lelijk innerlijk hebt. Enkel en alleen dat niemand zijn/haar gezicht hoeft te verhullen met het haar, omdat iedereen zo is zoals diegene is--imperfecties en al--en de meeste mensen nemen je voor lief zoals je bent.

(En wees niet zo fel met je "Als ik lang haar heb wil dat dan zeggen dat ik een lelijk innerlijk heb of zo? Moet ik het er maar af scheren om te bewijzen dat mijn innerlijk niet lelijk is?". Jij zegt zelf ook doodleuk dat kort haar (bij vrouwen? bij allen?) lelijk is... Als je wilt dat anderen poeslief tegen je doen, kun je zelf misschien ook wat aardiger en terughoudender doen tegen... tja... de rest van het forum doen. Het doel van dit draadje was positiviteit en acceptatie van jezelf en een ander, zeker als vrouw, niet het afzeiken van een ander omdat ze toevallig een andere stijl hebben dan waar jij van houdt. Daarnaast noemt Isis King ook nog de verzorging van haar hoofdhuid, welke behoorlijk wat meer aarde in de voeten heeft bij een zwarte vrouw dan bij blanke vrouwen vanwege de zogenoemde relaxers die ze gebruiken (voor stijl haar)... Ik ken genoeg zwarte meiden die op enig moment hun haar hebben afgeschoren om deze reden.)
meerdere zakken met zaagsel
Amy

Bericht door Amy »

@Nate
Ik denk ook niet dat Simão bedoelt dat ik een lelijk innerlijk heb daardoor. Het ging me meer om die vrouw met haar actie en bericht. Mijn reactie was niet fel bedoelt en mijn excuses als dat zo overkwam. Waar ik op doelde is dat het op mij overkomt dat er verteld wordt dat als je lang haar hebt je dat dan gebruikt om je innerlijk te verbergen omdat daar dan iets aan schort of zo?

Ik heb ook niet gezegd dat zo'n kort haar bij vrouwen lelijk "is" maar dat ik dat niet mooi vind met mijzelf in beeld of als doel en dat was een van de redenen waarom ik dat nooit bij mezelf zou doen.
Ik ben volgensmij ook niemand aan het "afzeiken" hier maar ik voel mezelf wel wat onder druk gezet omdat ik wel lang haar heb en daar geen afstand van wil doen en/of aan gehecht ben.
Nate_0

Bericht door Nate_0 »

Hoezo is wat iemand anders met haar haar doet iets waardoor jij je onder druk gezet voelt? Het gaat er om dat iedereen zich prettig hoort te voelen bij wat hij/zij heeft, of dat nou lang of kort haar heeft... en dat vrouwelijkheid weinig te doen heeft met hoe lang je haar is.
Amy

Bericht door Amy »

Ik heb het nog eens door gelezen en er zit ook nog wel meer achter waarom ik er moeite mee heb.
Ze zegt onder andere dit: "As a woman ( trans woman especially) there is so much pressure to be uber feminine, but reality is....hair does not control that feature."
Vooral dat laatste stukje dat haar daar geen controle over heeft. Nou dat is bij mij dus wel het geval. Ik weet zeker dat als ik het kaal zou scheren dat ik weer overal gemeneerd ga worden dus ja voor mij voegt het wel degelijk iets toe kwa vrouwelijkheid.
Dat zij er zelfs met zo'n kort haar wel vrouwelijk uit ziet is fijn voor haar maar dat maakt me ook weer met een negatief beeld naar mezelf kijken en jaloers en weet ik wat. Het was volgensmij juist het doel van dit topic om dat te verminderen of te verhelpen bij de vrouwen hier of heb ik dat mis?
Nate_0

Bericht door Nate_0 »

Nou ja, verhelpen is een groot woord en ik denk niet dat daar naar gestreefd kan worden zonder dat de media mee werkt ;)

Ik heb eerder zoiets van... Mooi dat zij het zonder haar haar kan. Maar ook fijn dat iemand zelf een keuze kan maken tussen kort/lang haar--er zijn ook genoeg bio vrouwen die liever lang haar hebben o.a. vanwege onzekerheden e.d. en ik weet dat er vanuit de buitenwereld ook nogal wat druk staat op het hebben van lang haar voor vrouwen (en dat kort haar dan toch al snel wordt gezien als lesbisch/queer).

Dus tuurlijk heeft het een functie, maar het is niet een per sé moeten, en zoals ik eerder al zei is bij zwarte vrouwen het verzorgen van haar omdat ze 'relaxers' gebruiken echt een groot ding (te droge hoofdhuid etc. en dan alles afscheren om 'opnieuw te beginnen' en hun haar als afro uit te laten groeien). Daarnaast heb ik het idee dat zwarte vrouwen er ook eerder mee weg komen, gewoon omdat hun features anders zijn dan die van een blanke vrouw.

Niet iedereen is hetzelfde, immers, en niet iedereen ziet er hetzelfde uit. Het stukje over Isis bewijst enkel dat sommige transgender vrouwen geen lang haar hoeven te hebben (en vice versa, dat een transman niet per se kort haar hoeft te hebben), en dat zij zich daar goed bij voelt, etc. Dat zegt niets over wie dan ook, behalve dat ze het wil delen omdat een andere transvrouw misschien ook haar haar wil afscheren. En dat moet gewoon kunnen (of diegene er dan meer/minder/hetzelfde passabel uitziet, of niet). Want ook Isis zal haar onzekerheden hebben over haar uiterlijk...

En als jij je daar jaloers over voelt is het misschien goed om na te gaan waarom, en hoe je daar aan kunt werken. Want als je je leven leidt door jaloers te zijn op andere vrouwen, of die nou bio/trans zijn, om hoe ze er uit zien of omdat zij kort haar kunnen dragen en jij niet, dan maak je het wel heel zwaar voor jezelf? Je kunt immers ook gewoon blij zijn omdat iemand anders het wel kan, ook al kun jij het niet--het is niet altijd een weegschaal. En Isis zegt nergens dat een ander het ook moet kunnen/willen/etc.--het gaat enkel en alleen om haarzelf, en om een stukje confidence dat ze wil delen met de rest van de wereld.
Anon20180501

Bericht door Anon20180501 »

Mijn vriend weet hoe bang ik ben en dat helpt ook wel maar blijft toch wel eng vind ik.
Ik kan je angst wel een beetje voorstellen hoor Amy, ik ben ook eens iemand kwijtgeraakt, wss omdat ik zo zenuwachtig was dat ik in niets meer leek op de persoon zoals ze die had leren kennen via internet. Dat was wss niet gebeurd als ik meer open was geweest over hoe ik me voelde op dat moment... :(

En ik meen het, je hoeft echt niet jaloers te zijn op wie dan ook. Dat je je een beetje verstopt is trouwens niet ongewoon, ik deed het ook in het begin en denk zeker te weten dat we daarin niet de enige zijn/waren... maar naarmate je zelfvertrouwen groeit, wat zeker zal gebeuren, durf je steeds meer van jezelf te laten zien... ;)