Daniéla--een eigen schoonheidsideaal is natuurlijk dikke prima. Zolang je het maar bij jezelf houdt en niet anderen gaat opleggen datzelfde te doen. Maar tegelijkertijd is het wel goed om je ervaring uit te spreken op het moment dat jouw persoonlijke keuze niet binnen het maatschappelijk geaccepteerde hokje past (in dit geval een transvrouw met afgeschoren haar) omdat er anderen zullen zijn die
wel hun haar willen afscheren maar niet durven, omdat ze bang zijn dat ze dan niet meer als vrouw worden gezien (of ze nou wel/niet passabel zijn). Ik zie veel mensen op dit forum die het liefst zo low-key mogelijk leven, maar zonder boegbeelden kom je nergens. En Isis King is een goed boegbeeld, als transgender model die gewoon als vrouw gezien wordt. Daarnaast zijn er ook genoeg cisvrouwen die hun haar lang dragen, en soms is dat omdat het hun eigen schoonheidsideaal is, en soms is dat omdat zij ook denken dat het van ze verwacht wordt.
Fenke, het topic (toen het ooit, lang geleden, voor de negativiteit) begon ging om de opgelegde druk vanuit de maatschappij maar ook vanuit de vrouwen zelf om aan het schoonheidsideaal te voldoen, en hoeveel stress dat oplevert in het dagelijks leven, maar ook bij het vinden van een baan e.d. Simão woont in Portugal waar het wellicht anders is, maar hier in Nederland probeert het grootste deel van de vrouwen dat ik ken zich daar in te persen--ook al voelen ze zich er niet altijd even goed bij.
En uiterlijk doet er natuurlijk toe bij politici in het huidige klimaat, helemaal in Amerika (Hillary Clinton gaat zo ver bepaald eten niet te bestellen als ze in een restaurant zit, omdat het lastig eten is... Dingen als een tompouce, bijvoorbeeld. En ze wordt er op afgerekend terwijl een mannelijke candidaat daar niet op zou worden afgerekend, m.a.w. male privilege)... maar om te beweren dat uiterlijk er niet toe doet is hier nooit gezegd. Enkel dat het JAMMER is dat het er zo toe doet, omdat er belangrijker zaken zijn (competentie, opleiding, je goed voelen, etc.). En daar past het stukje van Isis King precies tussen.
Enne, we kijken niet in elkaars kruis, dat is ongepast en dat doe je gewoon niet (behalve als niemand het kan zien).
Mensen zijn onbeschofte dieren, ik denk/vrees dat dit regelmatig
wel gebeurt...