TED TALK: Uiterlijk van vrouwen

Make-up, kleding, en zo voort
Simão

Re: TED TALK: Uiterlijk van vrouwen

Bericht door Simão »

Amy, adem in, adem uit, adem in, adem uit.;) Even de emoties aan de kant.
We proberen dingen gewoon rustig te beargumenteren en jij voelt je aangevallen, en vecht terug, maar dat hoeft niet. Echt niet.
Niemand heeft een oordeel over jou als persoon, immers je zit hier anoniem, maar als je vanuit je emotie reageert komt het vaak nogal negatief over.
Ik lees daar verder wel doorheen en probeer het op het onderwerp te houden en ik raad je aan dat ook te proberen en niet in de discussie te staan alsof het over jou gaat. Want dat is niet zo. Al sta je natuurlijk wel voor "een vrouw" en bent daarom wat dat betreft een waardevolle bijdrage. Maar niet als je gaat uithalen naar andere gebruikers of jezelf neer gaat halen...
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
LunaWeisse

Bericht door LunaWeisse »

Ok stop. Laten we nou geen zou in open wonden strooien, dat is nergens voor nodig.
Lieve Amy, Je bent geen kutwijf, alleen maar een van de liefste, gezelligste en humoristische mensen die ik ooit heb ontmoet, en ik weet zeker dat iedereen die langen dan 10 seconden echt met je hebt gepraat dat met me eens is.
Horizons that host no scenery
Starless, unending skies
Then wakes the beastly void
...Starless unending skies
The dance of stardust stills
Drapes the mountains...

Winter Thrice!
Anon20180501

Bericht door Anon20180501 »

Je kan mij bv nog zo lang proberen iets wijs te maken wat ik al lang weet en ook erken, namelijk dat het uiterlijk niets zegt over de persoon die je bent, als je je er maar gelukkig en prettig bij voelt, maar dan vat men de kern van mijn issues dus niet, want ik streef exact hetzelfde na, en daar hoort een persoonlijk schoonheidsideaal bij... dat kan men dan wel gaan bagatelliseren of wegzetten als secundair, mij boeit het niet wat anderen ervan vinden, ik zelf moet me er prettig bij voelen...

Tot zover zijn we het wel eens denk ik
Nu weer wat positieve geluiden aub...
Citizen Erased

Bericht door Citizen Erased »

Misschien moet iedereen gewoon lekker doen waar zij / hij zin in heeft qua uiterlijk en als dat een stereotype-beeld oplevert hoeft dat niet gelijk aan "druk" van de grote, boze maatschappij te liggen. Sommigen lopen er tot in de puntjes verzorgd bij en letten op hun gewicht omdat ze zich daar daadwerkelijk prettig(er) bij voelen.. door daar gelijk een link te leggen met 'dat komt doordat mannen het graag zo zien' reduceer je vrouwen mi ernstig.

Het doet me denken aan de hele boerkini-kwestie. Opgelegde 'vrijheid' is nog altijd geen vrijheid.
82c65d4a

Bericht door 82c65d4a »

Amy schreef:... Waar ik op doelde is dat het op mij overkomt dat er verteld wordt dat als je lang haar hebt je dat dan gebruikt om je innerlijk te verbergen omdat daar dan iets aan schort of zo?
Nah, wat Isis zegt gaat alleen over haarzelf, en niet in het algemeen. Zij heeft een tijd lang iets met haar haar gehad, of dat nu was om haar innerlijk van de buitenwereld af te schermen, of van zichzelf. Ze wil daarmee niet zeggen dat iedereen lang haar gebruikt om zich te verstoppen.
Simão schreef: Als je een "manlijk" hoofd hebt, maar een boezem, zal echt niemand meneer tegen je zeggen. Als je lang haar hebt maar een bobbel in je broek, zegt men heus niet mevrouw.
En ja, men kijkt daar oa naar bij twijfel.
Nope. Althans niet voor iedereen. Ik ben in mijn lange-haar-perioden regelmatig met mevrouw aangesproken. Niet dat ik dat erg vond. Enne, we kijken niet in elkaars kruis, dat is ongepast en dat doe je gewoon niet (behalve als niemand het kan zien).

Waar hebben de media vooral commentaar op bij vrouwelijke politici? Juist, hun uiterlijk, hoe ze zich kleden en of ze die jurk al eens gedragen hebben. Probeer nu nog maar eens te beweren dat uiterlijk er niet toe doet.
Nate_0

Bericht door Nate_0 »

Daniéla--een eigen schoonheidsideaal is natuurlijk dikke prima. Zolang je het maar bij jezelf houdt en niet anderen gaat opleggen datzelfde te doen. Maar tegelijkertijd is het wel goed om je ervaring uit te spreken op het moment dat jouw persoonlijke keuze niet binnen het maatschappelijk geaccepteerde hokje past (in dit geval een transvrouw met afgeschoren haar) omdat er anderen zullen zijn die wel hun haar willen afscheren maar niet durven, omdat ze bang zijn dat ze dan niet meer als vrouw worden gezien (of ze nou wel/niet passabel zijn). Ik zie veel mensen op dit forum die het liefst zo low-key mogelijk leven, maar zonder boegbeelden kom je nergens. En Isis King is een goed boegbeeld, als transgender model die gewoon als vrouw gezien wordt. Daarnaast zijn er ook genoeg cisvrouwen die hun haar lang dragen, en soms is dat omdat het hun eigen schoonheidsideaal is, en soms is dat omdat zij ook denken dat het van ze verwacht wordt.

Fenke, het topic (toen het ooit, lang geleden, voor de negativiteit) begon ging om de opgelegde druk vanuit de maatschappij maar ook vanuit de vrouwen zelf om aan het schoonheidsideaal te voldoen, en hoeveel stress dat oplevert in het dagelijks leven, maar ook bij het vinden van een baan e.d. Simão woont in Portugal waar het wellicht anders is, maar hier in Nederland probeert het grootste deel van de vrouwen dat ik ken zich daar in te persen--ook al voelen ze zich er niet altijd even goed bij.

En uiterlijk doet er natuurlijk toe bij politici in het huidige klimaat, helemaal in Amerika (Hillary Clinton gaat zo ver bepaald eten niet te bestellen als ze in een restaurant zit, omdat het lastig eten is... Dingen als een tompouce, bijvoorbeeld. En ze wordt er op afgerekend terwijl een mannelijke candidaat daar niet op zou worden afgerekend, m.a.w. male privilege)... maar om te beweren dat uiterlijk er niet toe doet is hier nooit gezegd. Enkel dat het JAMMER is dat het er zo toe doet, omdat er belangrijker zaken zijn (competentie, opleiding, je goed voelen, etc.). En daar past het stukje van Isis King precies tussen.
Enne, we kijken niet in elkaars kruis, dat is ongepast en dat doe je gewoon niet (behalve als niemand het kan zien).
Mensen zijn onbeschofte dieren, ik denk/vrees dat dit regelmatig wel gebeurt...
meerdere zakken met zaagsel
Anon20180501

Bericht door Anon20180501 »

Isis King verdient een eigen topic Nate, respect voor wat zij allemaal doet... ;)
Kan ik haar ook meteen beter leren kennen :)

Voor de rest kan ik het alleen maar met je eens zijn, je merkte zelf al eerder op (tenminste, ik dacht dat jij het was... :) ) dat je het onderwerp vanuit verschillende invalshoeken kon bekijken, en dat is ook precies wat er gebeurde en de reden waarom we langs elkaar heen leken te praten. 'Leken' omdat we elkaar wel hoorde maar dat bijna niet nauwelijks of te laat lieten merken... en wij vrouwen zijn koppig, en we huilen om onze zin te krijgen... :P

Edit; en ik eet ook echt geen tompoes in het openbaar hoor... :)
Simão

Bericht door Simão »

Even voor de goede orde, ik beweer ook nergens dat uiterlijk er niet toe doet, maar simpelweg dat het er voor jezelf niet toe zou moeten doen.
En dus, als jij zeker in je vel zit, zou het je worst wezen wat een ander er van denkt...
Het grote euvel is onzekerheid, niet het feit dat mensen elkaar nu eenmaal beoordelen. En ik vind het echt erg voor mensen die daar mee worstelen.
En een ander euvel, is, het is genoemd, dat vrouwen harder aangerekend worden voor dezelfde dingen dan mannen, maar ook door andere vrouwen... Wellicht voelen onzekere mensen zich beter als ze een ander neer kunnen halen? Ik weet niet goed hoe dat werkt. Ik weet niet wat aanzet tot hard oordelen op uiterlijkheden. Jullie?
Ik weet ook niet hoe we dat kunnen veranderen. Het enige waar je wél echt invloed op hebt is hoe je zelf bent en doet.

Wat betreft het kijken naar iemands kruis of borsten, er zijn proeven genomen met brillen die de oogbewegingen registreren en zelfs bij mensen die zeggen dat nooit te doen, bleek gewoon dat ze het onbewust best doen. Er staan ook diverse sociale expirimenten op dat gebied op Youtube, als je me niet geloven wilt. Je spot immers ook gewoon een "cameltoe" of een penis in een broekspijp, ook al let je er niet eens echt op.

En mensen kunnen zich inderdaad nog steeds vergissen of gewoon niet zeker weten. De een gokt dan, de ander vraagt. En je kunt gewoon verbeteren.

Wat dat betreft wil ook ook wel even aanhalen wat een vriendin van me met een transdochter gisteren vertelde:
Haar dochter zat bij de bushalte te wachten en er kwam een oud vrouwtje naast haar zitten. Die vroeg op een gegeven moment of ze nu een jongen of meisje was, waarop ze antwoordde dat ze een meisje was en het vrouwtje zei: "Je ziet het tegenwoordig niet meer".
Dat was een goede boost voor haar zelfvertrouwen.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Simão

Bericht door Simão »

Nate_0 schreef: Fenke, het topic (toen het ooit, lang geleden, voor de negativiteit) begon ging om de opgelegde druk vanuit de maatschappij maar ook vanuit de vrouwen zelf om aan het schoonheidsideaal te voldoen, en hoeveel stress dat oplevert in het dagelijks leven, maar ook bij het vinden van een baan e.d. Simão woont in Portugal waar het wellicht anders is, maar hier in Nederland probeert het grootste deel van de vrouwen dat ik ken zich daar in te persen--ook al voelen ze zich er niet altijd even goed bij.
Dat is hier inderdaad anders al komt door de invloed van internet en social media hier ook wat meer druk, met name in het stadse leven, maar er zijn feitelijk maar een paar steden die er toe doen. Het schoonheidsideaal ligt hier ook anders en is makkelijker haalbaar. Als je geen unibrow hebt ben je al een mooie vrouw, en zelfs mét kun je dat zijn....
Ik kan een boek schrijven over de cultuurshock die ik ondervond wat dat betreft. Zeer behaarde vrouwen in bikini, ondenkbaar in Nederland, hier normaal, GODDANK. En waarom was het eigenlijk zo´n cultuurshock? Omdat men in Nederland, blijkbaar al vóór de social media uit, in 1999 druk voelden om vooral glad en mooi te zijn.
Ik weet nog hoe er grapjes rondgingen over het uiterlijk van Turkse vrouwen...
Nate_0

Bericht door Nate_0 »

1999 was natuurlijk niet de media vooruit en het jaren 90 schoonheidsideaal was natuurlijk heroin chique met Kate Moss als boegbeeld...

En Frida Kahlo, met unibrow, is natuurlijk een voorbeeld op zich!
meerdere zakken met zaagsel