Ik denk dat Mr.X eerder doelt op de fabeltjes als 'Alles wat je na 9 uur s'avonds eet word niet meer verbrand, dus daar word je dik van!' ..wat onzin is, want ook na 9 uur s'avonds werkt je lijf nog gewoon verder om jou in leven te houden.
Dat dus.
Wat ik jammer vind is dat veel trainers geen medische training hebben. Ze weten vaak globaal wel hoe het lichaam werkt, en walke macro nutrienten nodig zijn ed. maar hoe het precies werkt weten ze niet. En ze gaan vaak uit van wat er zo'n beetje mond tot mond wordt overgebracht, zonder zelf op onderzoek uit te gaan. En dan bedoel ik niet even googelen.....
En hij kwam laatst met kaneel, met een onderzoek er bij, dat dat je helpt vet omzetten in spieren en bloedsuiker verlagend is. Als ik hem weer spreek vraag ik hem er nog wel weer even naar.
Dit is een classiek voorbeeld. Als ik 'cinnamon weight loss' google, dan heb ik zo'n beetje 9.4 million hits, en de eerste paar schreeuwen dat je wel (extra) gewicht kan verliezen als je dieet en cinnamon eet. Als ik als trainer dit zou googlen, dan zou ik ook denken, fuck yeah. Aanbevelen! Maar scholar.google (de wetenschappelijke site van google) laat een heel ander plaatje zien. Cinnamon is wel onderzocht, maar niet veel. Wat ik kan vinden is studie in ratten, en een paar in mensen (met een hele lage onderzoeksgroep, dus tjah, weinig zeggend). Over gewicht verlies is helemaal weinig te vinden. Wat ik zie is dat cinnamon misschien insulin resitance kan verlagen, maar that's it. Ik zou dat onderzoek van hem wel willen zien. Misschien heb ik het gemist omdat ik maar even gezocht heb.
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 694.x/full
Let op, maar 7 mannen werden onderzocht, dus again, take it with a grain of salt!
Het beste is gewoon zelf op onderzoek uit gaan. Neem niet alles zomaar aan. Google kan helpen, maar dat staat al helemaal vol met fabels en crackpot theories. Zoek in de wetenschap literatuur, dan weet je meer. En zelfs dat moet je kritisch bekijken qua aantal cases etc.