Theatervoorstelling "Afterparty"

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Mellaney
Berichten: 108
Lid geworden op: 13 dec 2012, 17:32
Gender: Transgender
Locatie: Midden Nederland

Theatervoorstelling "Afterparty"

Bericht door Mellaney »

Afgelopen donderdag ben ik naar het Kennemertheater in Beverwijk geweest en heb daar de tragikomedie "Afterparty" gezien. Dit theaterstuk is gebaseerd op de documentaire "I am a woman now" van regisseur Michiel van Erp, die verhaalt over vier oudere transgenders die in de zestiger en zeventiger jaren in Casablanca de transitie tot vrouw hebben doorgemaakt (zeg maar de pioniers van de transitie ;) ).
In het theaterstuk gaan twee vriendinnen op 'vakantie' naar Casablanca waar zij onverwacht een oude vriendin van één van de twee ontmoeten. Twee van de drie vrouwen zijn eigenlijk weer terug naar de plek waar zij, in hun zoektocht naar geluk, een ingrijpende wending aan hun leven gaven. Ik vond het een aangrijpend stuk, met af en toe een luchtig/grappig moment. Wat mij enorm raakte was hoe het aanwezige publiek ademloos en geboeid luisterden toen actrice Renée Fokker op formidabele wijze vertelde waarom die ingrijpende verandering van destijds voor haar de enige en logische weg was. Wat ik wel grappig vond was dat een deel van het theaterpubliek hun huiswerk niet echt goed hadden gedaan en pas later in de voorstelling doorkregen dat het verhaal feitelijk over twee transgendervrouwen ging :lol:.
Ik kan jullie het stuk van harte aanraden. Wil je meer weten, kijk dan even op de website van Toptheater www.toptheater.nl het stuk wordt t/m 11 mei in verschillende theaters door het hele land opgevoerd.

Hieronder de trailer van het stuk


en hieronder de trailer van de documentaire "I am a woman now" waar het stuk op is gebaseerd
Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen!
Marci
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 feb 2014, 15:08
Gender: Androgyne

Re: Theatervoorstelling "Afterparty"

Bericht door Marci »

Hai Melany,

Een paar weken geleden zag ik in het programma van Cornald Maas een preview van het stuk:) Wat ik zo komisch vind is dat het stuk door "technisch-autochtone";) vrouwen wordt gespeeld. Zelf vinden zij dat deze transseksuelen veel vrouwelijker zijn dan henzelf!;) Zo zie je maar!;)

Overigens, wat mooi dat het publiek er pas later gedurende de voorstelling er achterkwam dat het transgender vrouwen betrof LOL:) Dat krijgen de meeste mensen die ad hoc een theater-abonnement met verschillende voorstellingen uitkiezen. Ze gaan er gewoon naartoe en zien wel wat ze voorgeschoteld krijgen! LOL:)
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Theatervoorstelling "Afterparty"

Bericht door Jessy »

Doe ik zelf ook (alleen met films, niet met theater). Vind het zonde om vooraf precies te weten waar het over gaat, dan ga ik wachten op bepaalde dingen om te gebeuren en kom ik vaak teleurgesteld weer buiten. Op goed geluk iets gaan zien zonder te weten waarover het gaat kan soms heel verrassend uitpakken!
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.