Zijn mijn estradiol waarden goed?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Anon20190209
Berichten: 298
Lid geworden op: 30 apr 2014, 22:10
Gender: Vrouw

Re: Zijn mijn estradiol waarden goed?

Bericht door Anon20190209 »

Je weet echt niet waar je over praat....Elissa

Maar laat je hier verder links liggen op het forum... zonde van mijn tijd en energie...

En je onderschrift zegt al genoeg over jouw denkwijze... :shock:

En hoe je gister reageerde op de chat zegt voor mij genoeg... voor mij is het prima zo :wship:
Vertrokken01
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 okt 2016, 17:23
Gender: Onzeker
Locatie: ////

Re: Zijn mijn estradiol waarden goed?

Bericht door Vertrokken01 »

Cher schreef:Je weet echt niet waar je over praat....Elissa

Maar laat je hier verder links liggen op het forum... zonde van mijn tijd en energie...

En je onderschrift zegt al genoeg over jouw denkwijze... :shock:

En hoe je gister reageerde op de chat zegt voor mij genoeg... voor mij is het prima zo :wship:

Eindelijk!
Dacht dat je me nooit met rust ging laten.
Hallelujah , vreugdedansje.
Fijn leven nog verder xD
////
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Zijn mijn estradiol waarden goed?

Bericht door Veronica »

Nate_0 schreef:
ElissaMtF schreef:Mijn huisarts zei dat het goed was maar ik vind het maar rare waarden.
Ik ga er toch echt van uit dat je huisarts weet waar hij/zij het over heeft, en anders kun je dus het beste naar een endocrinoloog voor zover je die nog niet heeft.
Theoretisch gezien, mijn huisarts vond mijn oestrogeen waardes veel en veel te laag MITST je die zou vergelijken met die van een cis vrouw, echter voor een transgender wist hij de juiste waardes niet.

(echter zelfs voor een transgender zijn mijn waardes laag, maar dat laat ik even in het midden moet nog in een felle discussie met het VU want die vinden het prima terwijl dat niet zo is en ik zelfs sinds de daling verschillende klachten heb)

Niet dat elke arts zo is, maar wel iets om rekening mee te houden dat niet iedere (huis)arts weet wat hij of zij doet, daarnaast heb je ook artsen die denken het te weten maar dat in werkelijkheid niet weten of weigeren van hun foutieve (ik kijk naar jouw VUMC) standpunten af te wijken.
Laatst gewijzigd door Veronica op 26 okt 2016, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Vertrokken01
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 okt 2016, 17:23
Gender: Onzeker
Locatie: ////

Re: Zijn mijn estradiol waarden goed?

Bericht door Vertrokken01 »

Veronica schreef:
Nate_0 schreef:
ElissaMtF schreef:Mijn huisarts zei dat het goed was maar ik vind het maar rare waarden.
Ik ga er toch echt van uit dat je huisarts weet waar hij/zij het over heeft, en anders kun je dus het beste naar een endocrinoloog voor zover je die nog niet heeft.
Theoretisch gezien, mijn huisarts vond mijn oestrogeen waardes veel en veel te laag MITST je die zou vergelijken met die van een cis vrouw, echter voor een transgender wist hij de juiste waardes niet.

(echter zelfs voor een transgender zijn mijn waardes laag, maar dat laat ik even in het midden moet nog in een felle discussie met het VU want die vinden het prima terwijl dat niet zo is en ik zelfs sinds de daling verschillende klachten heb)

Niet dat elke arts zo is, maar wel iets om rekening mee te houden dat niet iedere (huis)arts weet wat hij zij doet.

Omgerekend zit ik op 262 nmol/L estradiol.
De totale testosterone was 4 ng/dl.
Mijn testosteron is laag zegt mijn gezond boerinnenverstand me. Daar was de arts het volledig mee eens. De oestrogeen vond ze mooi tot hoog. Als ondergrens voor haar cispatienten stelt ze 52 pg/ml . Ik zit op 69 pg/ml.

Geef ik je gelijk in dat het niet altijd stand houdt ons met cisvrouwen te vergelijken. Die willen hun waardes goed hebben voor hun gezondheid enkel, wij voor vervrouwelijking.
Ik heb geen overgangsklachten of dergelijke. Enkel een droge huid maar voor de rest voel ik me echt goed.
////
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Zijn mijn estradiol waarden goed?

Bericht door Veronica »

ElissaMtF schreef:

Omgerekend zit ik op 262 nmol/L estradiol.
De totale testosterone was 4 ng/dl.
Mijn testosteron is laag zegt mijn gezond boerinnenverstand me. Daar was de arts het volledig mee eens. De oestrogeen vond ze mooi tot hoog. Als ondergrens voor haar cispatienten stelt ze 52 pg/ml . Ik zit op 69 pg/ml.

Geef ik je gelijk in dat het niet altijd stand houdt ons met cisvrouwen te vergelijken. Die willen hun waardes goed hebben voor hun gezondheid enkel, wij voor vervrouwelijking.
Ik heb geen overgangsklachten of dergelijke. Enkel een droge huid maar voor de rest voel ik me echt goed.
Met jouw waardes is niks mis mee, hogere waardes betekenen niet meteen dat je meer vervrouwelijkt aangezien met mijn oude waardes van ongeveer 165 pmol alles goed ging (daarnaast speelt leeftijd eerder een rol met de werking van de hormonen)

Maar sinds dit jaar zit ik rond de 100 pmol en zelfs paar keer daaronder, sinds die daling heb ik verschillende klachten gekregen en om niet al te diep op mijn behandelaar in te gaan, die zeggen bij wijze van dat ik mijn klachten uit mijn duim zuig en het allemaal prima is.

Niet dus.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Vertrokken01
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 okt 2016, 17:23
Gender: Onzeker
Locatie: ////

Re: Zijn mijn estradiol waarden goed?

Bericht door Vertrokken01 »

Veronica schreef:
ElissaMtF schreef:

Omgerekend zit ik op 262 nmol/L estradiol.
De totale testosterone was 4 ng/dl.
Mijn testosteron is laag zegt mijn gezond boerinnenverstand me. Daar was de arts het volledig mee eens. De oestrogeen vond ze mooi tot hoog. Als ondergrens voor haar cispatienten stelt ze 52 pg/ml . Ik zit op 69 pg/ml.

Geef ik je gelijk in dat het niet altijd stand houdt ons met cisvrouwen te vergelijken. Die willen hun waardes goed hebben voor hun gezondheid enkel, wij voor vervrouwelijking.
Ik heb geen overgangsklachten of dergelijke. Enkel een droge huid maar voor de rest voel ik me echt goed.
Met jouw waardes is niks mis mee, hogere waardes betekenen niet meteen dat je meer vervrouwelijkt aangezien met mijn oude waardes van ongeveer 165 pmol alles goed ging (daarnaast speelt leeftijd eerder een rol met de werking van de hormonen)

Maar sinds dit jaar zit ik rond de 100 pmol en zelfs paar keer daaronder, sinds die daling heb ik verschillende klachten gekregen en om niet al te diep op mijn behandelaar in te gaan, die zeggen bij wijze van dat ik mijn klachten uit mijn duim zuig en het allemaal prima is.

Niet dus.

Zijn je klachten nu weer opgelost dan?
////
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Zijn mijn estradiol waarden goed?

Bericht door Veronica »

ElissaMtF schreef:

Zijn je klachten nu weer opgelost dan?
Nee, mijn behandelaar vind ze nog steeds prima.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Zijn mijn estradiol waarden goed?

Bericht door Anon20180311 »

ElissaMtF schreef:
Sigy schreef:Wat is de reden dat de waarden zo vaak gecheckt worden? 'Standaard' gebeurt dat toch slechts om de drie maanden? Hormonen en de bloedwaarden daarvan zijn toch bij uitstek dingen waarvan de evolutie op middellange termijn moet beschouwd worden?

With all due respect, maar dit komt op mij over als een lichte vorm van hysterie.

Enneuh, rekening houden met het weerbericht kan ervoor zorgen dat je niet van de regen in de drop komt.

Bloedklonters in de naaste familie. Lijkt me dus serieus genoeg * sigh *
Hoi Elissa,

Ik kende jammer genoeg persoonlijk zelf een, diepe zware veneuze trombose in mijn rechterbeen.
Gelukkig, zag mijn Dr. zeer snel wat er aan de hand was en kende ik binnen de 24h de nodige behandeling der nodige injectie ( niet zonder gevolgen, maar gelukkig beperkt).

Ik ben geen Dr. maar is het mss niet beter als het risico der trombose zo groot is, preventief iets te nemen i.p.v. wekelijks zinloos bloed te laten prikken der eventueel mogelijk risico, die binnen de 24h liefst en best een behandeling kent ?

Persoonlijk neem ik sindsdien iets ( bloedverdunner) der onderhoud/preventief en ken om de 6 maanden een bloed controle. Wel moet ik, steeds bij iedere operatieve ingreep/ zware verwonding, vermelden " kende diepe veneuze trombose, in het rechterbeen, en neem,..........preventief/der onderhoud " i.v.m. de nodige injecties en opvolging.

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Zijn mijn estradiol waarden goed?

Bericht door Anon20190122 »

Veronica schreef:
ElissaMtF schreef:

Omgerekend zit ik op 262 nmol/L estradiol.
De totale testosterone was 4 ng/dl.
Mijn testosteron is laag zegt mijn gezond boerinnenverstand me. Daar was de arts het volledig mee eens. De oestrogeen vond ze mooi tot hoog. Als ondergrens voor haar cispatienten stelt ze 52 pg/ml . Ik zit op 69 pg/ml.

Geef ik je gelijk in dat het niet altijd stand houdt ons met cisvrouwen te vergelijken. Die willen hun waardes goed hebben voor hun gezondheid enkel, wij voor vervrouwelijking.
Ik heb geen overgangsklachten of dergelijke. Enkel een droge huid maar voor de rest voel ik me echt goed.
Met jouw waardes is niks mis mee, hogere waardes betekenen niet meteen dat je meer vervrouwelijkt aangezien met mijn oude waardes van ongeveer 165 pmol alles goed ging (daarnaast speelt leeftijd eerder een rol met de werking van de hormonen)

Maar sinds dit jaar zit ik rond de 100 pmol en zelfs paar keer daaronder, sinds die daling heb ik verschillende klachten gekregen en om niet al te diep op mijn behandelaar in te gaan, die zeggen bij wijze van dat ik mijn klachten uit mijn duim zuig en het allemaal prima is.

Niet dus.
Vindt ik niet heel erg gek dat je klachten ondervind je hebt oestrogeen waarden van een vrouw in de overgang!
Ik weet niet in hoeverre je nog aan het vu vast zit anders zou je met je huisarts kunnen overleggen dat je oestrogeen verhoogd wordt in principe kan hij/zij de dosiringen van overgangsklachten gebruiken.
NaomiClareNL
Berichten: 657
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:49
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: Zijn mijn estradiol waarden goed?

Bericht door NaomiClareNL »

Zat van de weel op twitter en komt er een linkje naar een artikel voorbij. Ik klikken, ging over een Kardashian ( .... don't judge me ...) die een procedure liet doen om overtollig vet te verwijderen via bevriezing in situ van vetcellen. Enig klikwerk later zat ik op de Engelstailige wikipedia bij micromastia en klikte door op hormonal breast enhancement. Volgende citaten maakten mij weer een beetje wijzer.

Hormonal breast enhancement or augmentation is a highly experimental potential medical treatment for the breasts in which hormones or hormonal agents such as estrogen, progesterone, growth hormone (GH), and insulin-like growth factor 1 (IGF-1) are utilized or manipulated to produce breast enlargement in women.

en

At puberty, estrogen, but not progesterone at this time, and GH/IGF-1 are critical in mediating the development of the breasts, and are synergistic in doing so. In accordance, hormonal contraception and hormone replacement therapy (HRT) with estrogen (and/or progestogens) have been associated with increased breast growth and breast size. Moreover, a trial of hormonal breast enhancement in 45 young women with very high doses (80 mg/injection) of intramuscular, bioidentical estrogen (in the form of estradiol polyphosphate, a slow-releasing estradiol prodrug) for six months found that only the women in whom an increase in IGF-1 levels occurred after four weeks (46.7% of subjects) experienced a significant increase in breast size (824.3 mm to 898.5 mm). This is in accordance with the established fact that both estrogen and IGF-1 appear to be essential for breast development, and when present together, are synergistic in mediating it.

Trans women who are treated with estrogen experience normal pubertal breast development similarly to the case of girls with Turner syndrome. However, they generally show a smaller final breast size in comparison to their immediate relatives (one cup size less on average). This is perhaps due to the fact that most trans women do not commence HRT until adulthood, which is of relevance because GH/IGF-1 levels significantly and progressively decrease after normal adolescent puberty (from late adolescence/early adulthood and thereafter). As such, synergy of estrogen with GH/IGF-1, and by extension, maximal breast development potential, may be reduced.

Groeihormoon en IGF-1 dus.

Voor zover ik weet doet men er hier niets mee. Misschien eens mee laten nemen in de bloedtest? Laat de waarden die daar uit komen dan eens vergelijken met een cisgender man van jouw leeftijd, een cisgender vrouw van jouw leeftijd EN een cisgender meisje dat in de puberteit zit.
Maar eens zien waar jij zit (en bijvoorbeeld ik) en of er wat aan gedaan kan worden en of dat dan resultaat oplevert.

Overigens lijken je T en E waarden goed. E zit eerder tegen de bovenkant van het bereik van 100-300. In Engeland gaan de meeste klinieken overigens uit van een bereik van 400-600. Dat wist professor den Heyer niet....
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF