houding

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
mariannevanh
Berichten: 44
Lid geworden op: 06 dec 2020, 19:46
Gender: Vrouw

houding

Bericht door mariannevanh »

Onlangs betrapte ik me op een zithouding, waarvan ik ineens het gevoel kreeg (ook al deed ik toen ik alleen was in mijn eigen huis) dat dit niet vrouwelijk is, sterker nog: dat dit een typisch mannelijke houding is: benen lang vooruit en voeten over elkaar (niet te verwarren met benen over elkaar).
Wat vinden jullie?
Image
Gebruikersavatar
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen

Re: houding

Bericht door MichelleB »

Meid. Maak je niet druk.

Zo nauw leest het "mannelijk vs vrouwelijk" niet. Probeer eens om vrouwelijk een wasmand naar beneden te brengen. Vrouwelijk te barbecueën. Vrouwelijk een poepje te leggen.

"Vrouw zijn" zit van binnen. Je weet zelf wie je bent, en hoe je zit verandert daar niets aan
-Life is a work in progress-
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3663
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: houding

Bericht door Irene_de_Vreede »

Even los van wat Michelle terecht opmerkt lijkt me met gekruiste enkels zitten niet bepaald een mannelijke houding.
Irene
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: houding

Bericht door Anon20210626 »

ach gewoon aanpassen aan de kleding ....
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: houding

Bericht door DelicateFlower »

O, joh. Mijn vriendinnen en vrouwelijke familieleden zitten nooit met hun benen over elkaar. Wat gekruiste enkels betreft: dat vind ik noch mannelijk, noch vrouwelijk. Om die houding zou ik me dus vooral niet druk maken. :D

Maar ik snap je wel, hoor. Een houding brengt associaties met zich mee. Voor jezelf en voor anderen. Toen ik superslank was liep ik kaarsrecht, zat ik altijd met mijn benen over elkaar en werd ik op straat vaak nageroepen, nu ik vele kilo's zwaarder ben loop ik als een bouwvakker en word ik uitgemaakt voor 'stoere vent'. Toen ik kaarsrecht liep voelde ik me veel zekerder (ondanks de reacties die het uitlokte), met mijn huidige houding voel ik me vreselijk (want totaal niet wie ik wil zijn).

Als ik straks aan mijn vrouwelijke loop en houding etc. ga werken, ga ik weer veel dansen (zoals vroeger). Ik deed aan ballet en was me daardoor ontzettend bewust van mijn houding. Ik zal filmpjes gaan kijken van vrouwen die ik mooi vind, ik zal kijken hoe ze bewegen, praten, zitten. Daarnaast heb ik onlangs een meditatiekussen gekocht om mijn rechte houding van vroeger terug te krijgen.

Misschien ga jij je ook vrouwelijker en dus zekerder voelen als je dit soort dingen toepast. Gewoon afkijken hoe anderen het doen. ;)
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 475
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: houding

Bericht door Annabel »

Haha, toen ik de foto zag, dacht ik inderdaad ook aan die typische houding. Weet je wel die houding die de meeste mannen rondom de vergadertafel hebben, liefst nog met handen over elkaar! :)
Maar inderdaad, zeker in je eigen omgeving, lekker zitten zoals het comfortabel voelt.
Daarentegen, is er natuurlijk wel de etiquette, over het zitten met een rok/jurk en inderdaad de rechte houding is een must! ;)
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2957
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Hun/Henne
Locatie: 1 juni Noresund Norge

Re: houding

Bericht door Marica »

Voor de vrouwelijke houding in het dagelijks leven heb ik mijn ogen flink de kost gegeven vanaf terrasjes.

Stukje songtekst van Brood en Vrienten : vanachter mijn zonnebril, kijk ik naar wie, wat en hoe ik wil...

Met mijn eigen vrouw die mij ging beoordelen als ik het geleerde in de praktijk bracht.
Image Gender: Kvinne (Vrouw)
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: houding

Bericht door DelicateFlower »

Marica schreef: 12 dec 2020, 06:50 Voor de vrouwelijke houding in het dagelijks leven heb ik mijn ogen flink de kost gegeven vanaf terrasjes.
Slim! Goed afkijken inderdaad :D
Merlijn
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 okt 2020, 08:17
Gender: Non-binair

Re: houding

Bericht door Merlijn »

Ik herken de zorgen over je houding. Zelf heb ik soms de neiging om over te gaan compenseren, dus in mijn geval dan extra mannelijk te gaan zitten. Na een tijdje bedacht ik me echter dat het helemaal niet lekker zat. Nu zit ik weer zoals ik dat fijn vind. Hopelijk lukt het je om je er, vooral in je eigen omgeving, niet al te druk over te maken en lekker te zitten zoals voor jou comfortabel voelt.
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: houding

Bericht door DelicateFlower »

Merlijn schreef: 15 dec 2020, 08:59 Ik herken de zorgen over je houding. Zelf heb ik soms de neiging om over te gaan compenseren, dus in mijn geval dan extra mannelijk te gaan zitten. Na een tijdje bedacht ik me echter dat het helemaal niet lekker zat. Nu zit ik weer zoals ik dat fijn vind. Hopelijk lukt het je om je er, vooral in je eigen omgeving, niet al te druk over te maken en lekker te zitten zoals voor jou comfortabel voelt.
Dat overcompenseren zorgt ervoor dat je eigenlijk nog meer opvalt dan je zou willen. Het is overigens wel een logische reactie, want je dénkt ook iets te moeten compenseren. Terwijl hoeveel cis-vrouwen en -mannen zijn zoals je probeert te zijn? Hoe vaak men over transvrouwen wel niet zeggen dat ze te mannelijk lopen. Alsof alle cis-vrouwen lopen alsof ze op de catwalk lopen, haha. In mijn familie in ieder geval verre van! :P