Medische beoordeling overlijdensrisicoverzekering nav genderdysforie?

Psychologen en procedures
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Medische beoordeling overlijdensrisicoverzekering nav genderdysforie?

Bericht door Frederieke »

Voor onze nieuwe hypotheek hebben we een ORV aangevraagd. Tot mijn grote woede en ontsteltenis willen ze nu over mijn genderdysforie allerlei gegevens opvragen bij mijn psycholoog. Lees verder en huiver:

Uw patiënt mevrouw ... (Frederieke), geboortedatum ..., heeft een overlijdensrisicoverzekering bij Dazure aangevraagd. De medisch adviseur van Sedgwick Medas is verzocht deze aanvraag te beoordelen.
Uit onze gegevens blijkt dat betrokkene bij u bekend is met genderdysforie.
Om het toekomstige risico van de bovengenoemde klachten en/of aandoening(en) zo goed mogelijk te kunnen beoordelen, ontvangen wij, als aanvulling op de gezondheidswaarborgen, graag antwoord op de volgende vragen.
Verder willen wij nog benadrukken dat wij u niet vragen een uitspraak te doen over de prognose maar slechts informatie met betrekking tot de feitelijke omstandigheden willen ontvangen.
1. Hoe luidt de anamnese?
2. Welke diagnose(s) werd(en) gesteld en wanneer?
3. Welke onderzoeken zijn verricht en wat waren de onderzoeksuitslagen?
4. Welke behandeling(en) werd(en) er ingesteld en met welk resultaat?
5. Hoe is het beloop tot heden?
6. Is/was er sprake van complicaties en/of andere gerelateerde aandoeningen?
7. Wat waren de bevindingen bij het laatste controlebezoek en wanneer vond dit plaats?


Gebeurt dit vaker en is dit bij genderdysforie wettelijk gezien eigenlijk wel toegestaan?

Zeer benieuwd naar jullie reacties, Frederieke.
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Medische beoordeling overlijdensrisicoverzekering nav genderdysforie?

Bericht door Danielle »

Oh, ik heb dit jaar ook met dit bijltje te hakken. Rentevaste periode loopt af, dus wel even een moment om dingen te herzien waar nodig. Goed om te weten wat er van mij gevraagd kan, en mag, worden.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Medische beoordeling overlijdensrisicoverzekering nav genderdysforie?

Bericht door San(ne) »

Fucking bizar vind ik dit, maar ik denk dat het mag om deze vragen te stellen.

Kwam dit topic tegen op het forum: viewtopic.php?t=6161
Eigenlijk zouden ze je nu korting moeten geven, aangezien vrouwen ene hogere levensverwachting hebben ;)
Dat zal ongetwijfeld niet hun conclusie gaan worden..
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3663
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Medische beoordeling overlijdensrisicoverzekering nav genderdysforie?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik ben geen jurist, maar het lijkt mij dat ze geen recht hebben op dergelijke gedetailleerde medische gegevens.
Irene
Gebruikersavatar
SuzanneLemm
Berichten: 164
Lid geworden op: 21 mei 2020, 12:57
Gender: Vrouw

Re: Medische beoordeling overlijdensrisicoverzekering nav genderdysforie?

Bericht door SuzanneLemm »

Bij een nieuwe overlijdens risico verzekering hoort idd een medische check. Mijn vriendin werd indertijd geweigerd omdat ze te zwaar was. Genderdysfoor heeft blijkbaar ook een belletje doen rinkelen ...? Waarschijnlijk kom je er goed doorheen, gewoon eerlijk antwoord geven.
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Medische beoordeling overlijdensrisicoverzekering nav genderdysforie?

Bericht door Frederieke »

N.a.v. mijn vraag of zij het ethisch gezien verantwoord vinden om ook in het geval van genderdysforie bij een psycholoog om extra informatie te vragen, kreeg ik het volgende antwoord:
Wij begrijpen uw vragen en redenering.

Echter zijn wij volgens de richtlijn van de verzekeraar verplicht om informatie uit te vragen bij een psycholoog als de klant daar tijdens de aanvraag nog onder controle staat, dit ongeacht de reden van deze controle. Dit is dan ook de reden dat dit in uw geval ook gedaan is.
Kennelijk geldt dus dat in alle gevallen wanneer een klant een ORV aanvraagt en die klant onder controle staat van een psycholoog, er navraag gedaan wordt bij de psycholoog in kwestie. Nou ja, ik heb niets te verbergen. Maar ik blijf het dubieus vinden.