Facebook groepen ivm mastectomie

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Red
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 mar 2022, 10:28
Gender: Man
Voornaamwoorden: Hij/hem

Facebook groepen ivm mastectomie

Bericht door Red »

Hoii,

Ik heb over 2 weken mijn mastecomie bij dr. Smit van Gender Clinic. Ik heb (waarschijnlijk) de donut techniek en ik heb nog geen foto's gezien van mensen die die techniek ook hebben gehad bij dr. Smit. Hij zei in de intake dat hij geen foto's van patiënten laat zien, maar dat er wel facebookgroepen zijn. Nu kan ik natuurlijk die facebookgroepen niet vinden want ik gebruik nooit Facebook. Heeft iemand een link ofzo?

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 408
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Facebook groepen ivm mastectomie

Bericht door Josh »

Ik heb geen links want ik ben geen lid van de groepen, maar weet wel dat ze bestaan. Maar..

Buiten het gebruikelijke feit dat de groepen privé zijn en je om deze reden dus een duidelijk facebook profiel nodig hebt met goeie motivatie om binnen te kunnen komen, is de kans dat je in dergelijke groepen de bewuste foto's gaat vinden die je zoekt van Dr. Smit erg klein.

Deze kans is alleen maar kleiner geworden doordat er onlangs in de New York Times een artikel is geplaatst met links naar Transbucket en naar die dergelijke facebook groepen om operaties van trans personen in een slecht daglicht te stellen. Er werd dan ook direct misbruik gemaakt van de informatie door verschillende TERFs/transfoben.

Hierdoor is Transbucket tijdelijk offline gehaald en zijn de facebook groepen volgens mij ook nog verder dichtgetimmerd/foto's aan het verwijderen.

Dr. Smit kan/mag overigens volgens mij geen foto's laten zien van andere patiënten vanwege de privacy wet.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
JustSamGuy
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 mar 2022, 01:50
Gender: Onzeker

Re: Facebook groepen ivm mastectomie

Bericht door JustSamGuy »

Ik stuur je even een pm!
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Facebook groepen ivm mastectomie

Bericht door San(ne) »

Josh schreef: 19 mei 2022, 20:13 Dr. Smit kan/mag overigens volgens mij geen foto's laten zien van andere patiënten vanwege de privacy wet.
Dit zou wel mogen als ze toestemming vragen aan mensen die geopereerd zijn. Bovendien kan dan ook nog eens je hoofd er af geknipt worden.

Zou wel nuttig zijn om als chirurg je eigen werk te kunnen laten zien aan mensen die nog geholpen moeten worden. Ik denk ook dat heel veel mensen die een mastectomie hebben gehad daar zo blij mee zijn, dat ze zeker toestemming zouden geven.

Jammer inderdaad van Transbucket. Ik kon er sowieso niet meer in komen de laatste tijd, voordat ie offline ging door dat domme mediabericht. Had al jaren een account, maar na vergeten wachtwoord kreeg ik geen mail meer om deze opnieuw in te stellen.

Op Reddit staan een aantal resultaten van Smit (met dank aan Josh). Heeft hij in dit topic gedeeld laatst (p2): viewtopic.php?t=8780
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 408
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Facebook groepen ivm mastectomie

Bericht door Josh »

San(ne) schreef: 20 mei 2022, 09:58
Josh schreef: 19 mei 2022, 20:13 Dr. Smit kan/mag overigens volgens mij geen foto's laten zien van andere patiënten vanwege de privacy wet.
Dit zou wel mogen als ze toestemming vragen aan mensen die geopereerd zijn. Bovendien kan dan ook nog eens je hoofd er af geknipt worden.

Zou wel nuttig zijn om als chirurg je eigen werk te kunnen laten zien aan mensen die nog geholpen moeten worden. Ik denk ook dat heel veel mensen die een mastectomie hebben gehad daar zo blij mee zijn, dat ze zeker toestemming zouden geven.

Jammer inderdaad van Transbucket. Ik kon er sowieso niet meer in komen de laatste tijd, voordat ie offline ging door dat domme mediabericht. Had al jaren een account, maar na vergeten wachtwoord kreeg ik geen mail meer om deze opnieuw in te stellen.

Op Reddit staan een aantal resultaten van Smit (met dank aan Josh). Heeft hij in dit topic gedeeld laatst (p2): viewtopic.php?t=8780
Foto's en andere patiëntgegevens vallen onder het medisch beroepsgeheim.

Het heeft veel meer haken en ogen dan een simpele toestemming vragen aan de patiënt zelf om de foto's te delen met andere patiënten, omdat je met persoonsgegevens te maken hebt. Ook al staat het gezicht er niet op, kunnen er uiterlijke kenmerken zijn op het rest van het lichaam waaraan een persoon herkenbaar zou zijn. Daarnaast omdat het als persoonsgegevens gezien wordt, zitten er veel meer eisen aan verbonden voor het verwerken, opslaan en tevens ook weer het automatisch verwijderen van de gegevens na een bepaalde periode.

Dat is een hele aparte administratie en database, want als het in jouw medische dossier zou staan dan zouden ze dit al helemaal niet mogen delen met andere patiënten.

Het is dus veel te omslachtig en lastig, sowieso administratief gezien, voor een arts om zulke foto's te delen met anderen. Een arts binnen Nederland die dat wel doet, zou ik vraagtekens bij hebben eerlijk gezegd.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Red
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 mar 2022, 10:28
Gender: Man
Voornaamwoorden: Hij/hem

Re: Facebook groepen ivm mastectomie

Bericht door Red »

Ze hebben toestemmingsformulier waarin staat
ja nee
☐ ☐ voorlichtingsmateriaal Gender Clinic en Gender Surgery Amsterdam;
☐ ☐ de social media van Gender Clinic en Gender Surgery Amsterdam;
☐ ☐ de nieuwsbrief van Gender Clinic en Gender Surgery Amsterdam;
☐ ☐ patiënten folders van Gender Clinic en Gender Surgery Amsterdam;
☐ ☐ digi-scherm in de wachtruimte van Gender Clinic en Gender Surgery Amsterdam;
☐ ☐ evt. commerciële uitingen (bijv. advertorials of artikelen in krant of tijdschrift).

Dus ik ga er eigenlijk vanuit dat als ik "Ja" zeg dat mijn foto's gebruikt mogen worden.