Haaruitval bij hormoonwisseling

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Gebruikersavatar
ThornTundra
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 mei 2023, 22:08
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hun
Locatie: Gelderland

Haaruitval bij hormoonwisseling

Bericht door ThornTundra »

Ik ben al gerustgesteld, maar toch leek me dit informatief en leuk om even te delen.

Ik heb nu 4 maanden een lage dosis testosteron. Sinds een week of twee heb ik vrij plotseling last van haaruitval. Hoewel ik dat nooit eerder hoefte te doen, moet ik na elke douche ineens het putje schoonmaken zeg maar. Ik schrok er ontzettend van, en hield strak mijn haarlijn en kruin in de gaten. Niemand in mijn familie, behalve 1 opa, is kaal. Die opa werd ook echt op zijn twintigste al kaal, maar al mijn andere mannelijke familie leden hebben nog een volle kop, ook op oudere leeftijd. Ik was bang dat ik misschien toch dat ene gen had gekregen.

Afgelopen woensdag had ik een afspraak met onder andere mijn endicrinoloog. Ik heb haar meteen verteld over mijn zorgen. Toen vertelde ze mij dat haaruitval een algemene bijwerking is als je lichaam zich aanpast aan een nieuw huishouden aan hormonen. Zo verliezen veel vrouwen na hun zwangerschap ook ineens veel haar. Dus is de kans dat ik nu al kalend ben vrij klein. Dat stelde mij dus best wel gerust.

Dus, moraal van het verhaal: haaruitval bij gebruik van testosteron? Betekent niet meteen dat je kalend bent, gelukkig :pray:

(PS: het kan zijn dat mijn haar over het algemeen veranderd. Het lijkt zwaarder dan eerst, mijn wax houdt het minder lang in stand. Wie weet wordt er gewoon flink wat vervangen)
Intake: 06/04/2022
Top surgery: 07/12/2022
T-date: 15/02/2023

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 mar 2019, 17:47
Gender: Genderqueer
Locatie: Gelderland

Re: Haaruitval bij hormoonwisseling

Bericht door Hielke »

Dank voor het delen, @ThornTundra! 🙂 Dat zal voor velen een geruststelling zijn, vermoed ik zo. In ieder geval voor mij.
Sep 2019 Start Testosteron
Juni 2020 Mastectomie
Juni 2022 Colpectomie, Hysterectomie, Ovariectomie
Gebruikersavatar
Nathan13
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 apr 2023, 22:40
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem/zijn

Re: Haaruitval bij hormoonwisseling

Bericht door Nathan13 »

Haaruitval bij het gebruik van testosteron is niet alleen gerelateerd aan kaalheid, maar ook aan algemene veranderingen in je hairline. Vermannelijking van je hairline en/of kaalheid kunnen al in de derde maand beginnen of zo. Je haar kan ook daadwerkelijk dunner of dikker worden door het gebruik van testosteron.

Ik vind het toch een beetje vreemd dat ze erover niet gesproken heeft, want dit komt vrij vaak voor en kan ook vrij snel beginnen... misschien hangt het ook af van waar en hoe je haar verloren is gegaan (ik gebruik nu ook al 4 maanden testosteron met een "normale" dosis en mijn hairline is duidelijk mannelijker geworden. In mijn familie is bijna niemand kaal, behalve mijn broer, dus ik heb niet zoveel hoop voor mijn haar... (de enige andere kale man was mijn opa van moederskant en waarschijnlijk komt het vaker door die kant om genetische redenen).
DVA
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 feb 2022, 18:57
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Hij/hem

Re: Haaruitval bij hormoonwisseling

Bericht door DVA »

Ik zit nu 11 maanden aan de testavon gel en ik heb vanaf het begin finasteride genomen omdat mijn vader kaal is en uit voorzorg tegen te gaan en ik heb tot nu toe geen verlies van haar.

Ik weet niet of als je injecties neemt er meer kans is op kaalheid . Er zijn sowieso weinig onderzoeken over de verschillen van gel en injecties.