Nieuwe chat! Zie dit topic.

Velsen belt geplande VGZ klanten af

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Velsen belt geplande VGZ klanten af

Bericht door Anon20230219 »

Sander schreef: 18 jun 2021, 14:13 Zilveren Kruis is van mening dat Stepwork, T-Cendent ed geen genderteams zijn zoals de richtlijnen voorschrijven. Is flauwekul natuurlijk.
Het heeft mij ook enige moeite gekost om ze alles te laten vergoeden. Het zal alleen maar lastiger worden.

Zit je bij het VU dan is er niets aan de hand
Ja klopt als een bus, dat is ook de reden dat ik weer bij het VU moest binnen wandelen.
Zelfs dreigen met extra kosten omdat ik een basis verzekering bij ZK heb en al die tijd al bij Stepwork loop.
Aan die dreigementen kwamen na wederom een klacht mijnerzijds een einde en betreffende medewerkster welke die dreigementen uitte tijdje op non actief gezet.
Zo blij dat ik alle gesprekken opneem..
Maar dat Velsen VGZ patiënten gaat afbellen komt op mij zeer vreemd over.
denice_d_r
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 sep 2021, 12:10
Gender: Vrouw

Re: Velsen belt geplande VGZ klanten af

Bericht door denice_d_r »

Julia1964 schreef: 16 jun 2021, 17:45 Mijn dochter was ingepland voor de SRS bij dr. Kanhai op 5 juli. Ze heeft een restitutiepolis want Velsen is niet gecontracteerd.
Vorige week belde de administratie echter op om de afspraak tot nader order te annuleren omdat VGZ de machtiging afwijst. Het schijnt dat dit heel recent is want vorige maand werden VGZ klanten in Velsen gewoon geopereerd.

Wat blijkt: volgens de administratie van Velsen is het een verschil in tarief en betaalt VGZ ca. 7.000 euro te weinig. Als ik ga zoeken op de DBC codes bij VU, UMCG en Velsen hebben ze soortgelijke tarieven op DBC code 990004023 en 990004044 dus ik snap niet waar dit in zit. VGZ schrijft op haar website dat ze 100% betalen tenzij excessief verschil, dan nemen ze het normbedrag, wat ze baseren op passantentarief van soortgelijke ziekenhuizen (VU en Groningen dus).

Zijn er meer afmeldingen bekend? Ik ga VGZ aanschrijven en anders naar de NZA om een klacht in te dienen. Ik moet nog een navragen welke code Velsen declareert om een goede vergelijking te maken.

Grrrrrr :twisted:
mag ik vragen naar de status? ik heb ook een offerte gekregen van een prijs verschil van 8500,-
denice_d_r
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 sep 2021, 12:10
Gender: Vrouw

Re: Velsen belt geplande VGZ klanten af

Bericht door denice_d_r »

Julia1964 schreef: 16 jun 2021, 17:45 Mijn dochter was ingepland voor de SRS bij dr. Kanhai op 5 juli. Ze heeft een restitutiepolis want Velsen is niet gecontracteerd.
Vorige week belde de administratie echter op om de afspraak tot nader order te annuleren omdat VGZ de machtiging afwijst. Het schijnt dat dit heel recent is want vorige maand werden VGZ klanten in Velsen gewoon geopereerd.

Wat blijkt: volgens de administratie van Velsen is het een verschil in tarief en betaalt VGZ ca. 7.000 euro te weinig. Als ik ga zoeken op de DBC codes bij VU, UMCG en Velsen hebben ze soortgelijke tarieven op DBC code 990004023 en 990004044 dus ik snap niet waar dit in zit. VGZ schrijft op haar website dat ze 100% betalen tenzij excessief verschil, dan nemen ze het normbedrag, wat ze baseren op passantentarief van soortgelijke ziekenhuizen (VU en Groningen dus).

Zijn er meer afmeldingen bekend? Ik ga VGZ aanschrijven en anders naar de NZA om een klacht in te dienen. Ik moet nog een navragen welke code Velsen declareert om een goede vergelijking te maken.

Grrrrrr :twisted:
ik kreeg namelijk dit:

Omschrijving
Voor de vaginaplastiek worden twee DBC-trajecten geregistreerd.

DBC - traject met diagnose 251 – declaratiecode 15D197
DBC - traject met diagnose 252 – declaratiecode 15D177
Behandelend arts R.C.J. Kanhai agb-code 03004263

Stichting genderzorg agb-code 22221041
-Kosten declaratiecode 15D177 € 8.063,51
-Vergoeding Promovendum Basis Keuze € 4.703,85 *
-Eigen bijdrage 15D177 € 3.359,66

-Kosten declaratiecode 15D197 € 9.105,59
-Vergoeding Promovendum Basis Keuze € 4.024,95 *
-Eigen bijdrage 15D197 € 5.080,64

* Maximale vergoeding niet-gecontracteerde zorg Promovendum 2021

Indien u kiest voor de operatie dient u het totale bedrag van de eigen bijdrage €
8.440,30 te voldoen voor de operatiedatum. Indien de betaling niet voldaan is, wordt
de operatie niet uitgevoerd.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Velsen belt geplande VGZ klanten af

Bericht door Emma »

Promovendum is een VGZ label, dus...

Wat ze doen is het gemiddelde tarief van een DBC code nemen, alsof dat het standaardtarief is. Met een buitenlandvergoeding komt de verzekeraar daar mee weg. Maar zo'n code wordt gebruikt voor van alles, het is niet SRS specifiek. Dus de ene operatie op die code kost €2000, een andere €25000. En dan heb je ook nog het verschil tussen gemiddeld gecontracteerd tarief en passantentarief.

Wat je hier ziet is dat VGZ zelf probeert te bepalen wat marktconform is. En dat mag niet, zie bijvoorbeeld https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2019:5148.

Ik zou hier toch eens een telefoontje naar een advocaat aan wagen. En anders eind dit jaar VGZ/Promovendum vaarwel zeggen. Zie https://www.zorgwijzer.nl/faq/welke-zor ... rs-zijn-er om te kijken waar je nog meer niet moet zijn.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Frederieke
Berichten: 828
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Velsen belt geplande VGZ klanten af

Bericht door Frederieke »

Zoals ik het lees gaat ook deze uitspraak over een restitutieverzekering. Maar volgens mij is de zorgverzekering bij Promovendum dat niet. https://www.promovendum.nl/zorgverzeker ... ntract-mee

En daar staat duidelijk dat bij niet gecontracteerde zorgverleners *maximaal* 70% wordt vergoed. Dus mogelijk ook minder...
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Velsen belt geplande VGZ klanten af

Bericht door Emma »

Ja, sowieso: als het om transzorg gaat, nooit een basis- of naturapolis nemen, altijd een restitutiepolis.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: Velsen belt geplande VGZ klanten af

Bericht door Brownie »

Ik had dit geschreven in het andere topic waar je hetzelfde had gepost, maar hier is het meer op zijn plek:
Dat je nu moet bijbetalen komt doordat je nu een natura polis hebt, en de Stichting Genderzorg blijkbaar geen contract heeft met je verzekeraar. Je kan dus zoeken naar een verzekeraar die wel een contract heeft met Stichting Genderzorg, of kiezen voor een restitutiepolis zoals Frederieke schrijft. In dat laatste geval krijg je het 'markttarief' vergoed, wat idd waarschijnijk 100% is.

Wat advocaat S. Donkelaar hierover schrijft op basis van recente rechtspraak: "een restitutieverzekerde [heeft] als uitgangspunt aanspraak op volledige vergoeding van de ingediende nota, tenzij er buitensporige tarieven in rekening worden gebracht. Van dat laatste draagt de zorgverzekeraar de bewijslast. Ik constateer dat dit voor zorgverzekeraars al een behoorlijke opgave zal zijn in de vrije sector, maar in de gereguleerde sector (waarin maximumtarieven gelden), zullen zorgverzekeraars al helemaal niet snel aan die bewijslast kunnen voldoen. De door de NZa vastgestelde maximumtarieven (ook wel Wmg- of NZa-tarieven) zijn namelijk gebaseerd op kostprijsonderzoek en daarom, althans zo schat ik in, per definitie passend in de Nederlandse marktomstandigheden."' Bron: https://www.dirkzwager.nl/kennis/artike ... utiepolis/
Gebruikersavatar
AnneCeleste
Berichten: 336
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Velsen belt geplande VGZ klanten af

Bericht door AnneCeleste »

Ter informatie: Kanhai vertelde mij afgelopen vrijdag dat ze een contract hebben met ZK. Nou zullen de meesten toch wel een restitutiepolis hebben, maar misschien goed om te weten.
Julia1964
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 jun 2021, 11:51
Gender: Vrouw

Re: Velsen belt geplande VGZ klanten af

Bericht door Julia1964 »

Update:
Goed nieuws: VGZ heeft alsnog ingestemd met volledige vergoeding en mijn dochter is ingepland bij Kanhai voor 14 december.

Ik zou wel goed nakijken of de restitutiepolis in 2022 verandert, nu vergoeden ze dus 100% van het marktconform tarief, oftewel de passantenprijs. Die is in velsen gelijk aan het VU.
Frederieke
Berichten: 828
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Velsen belt geplande VGZ klanten af

Bericht door Frederieke »

Goed nieuws! Gefeliciteerd.

Over de verzekering hoef je je wat dat geen zorgen te maken. Dat is een wettelijke verplichting, bij een restitutiepolis moeten ze 100% betalen van het marktconform bedrag. En bovendien heb je hun akkoord al.