Mastectomie Genderclinic

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
ivanus
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 dec 2022, 10:46
Gender: Man
Voornaamwoorden: Hij/hem

Mastectomie Genderclinic

Bericht door ivanus »

Ik zal binnenkort waarschijnlijk groen licht krijgen voor mastectomie. GenderClinic heeft mijn voorkeur vanwege de relatief kortere wachttijden, maar er zijn heel weinig resultaten online te vinden van hun chirurgen. Daarom ben ik op zoek naar ervaringen en resultaten met dubbele incisie om een keuze te maken naar wie ik wil worden doorverwezen. Wat zijn jullie ervaringen en bij welke chirurg?
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Mastectomie Genderclinic

Bericht door San(ne) »

Kijk ook eens in dit draadje: viewtopic.php?t=8780

Hier heeft Josh een paar linkjes gepost naar resultaten op Reddit (evt account aanmaken als je die nog niet hebt).
ivanus
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 dec 2022, 10:46
Gender: Man
Voornaamwoorden: Hij/hem

Re: Mastectomie Genderclinic

Bericht door ivanus »

Dankje voor de tip! Ik heb deze post van Josh al eens gezien, maar die resultaten staan daar in wat negatiever licht. Ik zie graag ook wat positieve resultaten want ik weet zeker dat die er ook zijn :)
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Mastectomie Genderclinic

Bericht door San(ne) »

Dit zijn in elk geval vrijwel alle vindbare resultaten op Reddit. Josh geeft hier zijn mening over en vindt de resultaten niet mooi. De posts zelf (behalve eentje) zijn van mensen die er wel blij mee zijn. Als jij het niets vindt lijkt het me wijs om de keuze voor gender clinic eventueel te herzien.

Op transbucket is helaas ook niets te vinden van de chirurgen van gender clinic. Er zijn enkele mensen op dit forum die er geopereerd zijn, volgens mij allemaal naar tevredenheid. Misschien willen zij iets delen?
ivanus
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 dec 2022, 10:46
Gender: Man
Voornaamwoorden: Hij/hem

Re: Mastectomie Genderclinic

Bericht door ivanus »

Sorry als mijn woordkeuze in mijn reactie misschien wat ongelukkig was. Ik vind het persoonlijk lastig om over andermans resultaten te "oordelen" en vind dit ook niet netjes omdat het van een heleboel factoren afhankelijk is. Het ging mij er om dat andere mensen negatief praten over de resultaten, en ik graag ook andere en persoonlijke ervaringen hoor.

En bedankt voor de suggestie, ik zal op zoek gaan naar mensen die misschien iets willen delen.
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 408
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Mastectomie Genderclinic

Bericht door Josh »

Het zijn geen oordelen, het zijn persoonlijke wensen. Het gaat erom waar je zelf tevreden over kunt zijn want uiteindelijk zal je er de rest van je leven mee moeten leven dus vind ik het zelf erg belangrijk dat de plaatsing van de littekens op een plek zitten waar ik mee kan leven.

Ik wil mijn littekens niet zo hoog geplaatst hebben zoals ik in meerdere foto's van anderen zie die bij Dr. Smit geweest zijn, dit lijkt naar mijn mening zijn techniek of standaard te zijn gebaseerd op de foto's die ik kan vinden. Ik wil mijn littekens juist onder de borstspier hebben en de contour volgen, niet een rechte lijn erbovenop. De mensen die wel bij Dr. Smit geweest zijn en verder helemaal tevreden zijn met de plaatsing van de littekens is toch helemaal prima. Ik heb daar geen oordeel over.

Dr. Bouman heb ik reviews over gelezen dat hij nogal nors en eigengereid over kan komen, en ik kan persoonlijk slecht omgaan met mensen die zo zijn en het risico bestaat dat hij dan over mij heen loopt en ik mij niet op mijn gemak zal voelen en dat ik niet de operatie krijg zoals ik die zou willen. Dat is niet een ervaring die ik wil hebben voor mijn eerste operatie in mijn hele leven.

Ik noemde het verder ook 'wisselende resultaten' omdat er uit de foto's die te vinden zijn blijkt dat de gebruikte techniek of litteken plaatsing en/of resultaat niet consistent is bij Dr. Smit of Dr. Bouman. Dit wisselt heel erg per foto, terwijl ik persoonlijk vind dat Dr. van Loenen wel zeer consistent is in haar techniek gebaseerd op de foto's en bovendien de plaatsing van de littekens consistent doet zoals ik die zou willen.

Dit kan uiteraard gewoon komen omdat er meer foto's te vinden zijn van Dr. van Loenen dan van de anderen, maar we moeten het doen met wat er aan informatie beschikbaar is. Gebaseerd daarop heb ik zelf meer vertrouwen in Dr. van Loenen. Ik heb persoonlijk meer aan foto's dan aan iemand die enkel met woorden aangeeft (on)tevreden te zijn, want dat is voor iedereen erg persoonlijk qua ervaring wat ook nog eens beïnvloed kan worden door emoties en dus eigenlijk weinig te maken heeft met waar het voor mij om draait: plaatsing van littekens, complicaties/herstel, consistente goede resultaten over het geheel.

Betekent dit dat Dr. van Loenen alleen maar goede resultaten heeft? Nee. Zeker niet. Ook over haar zijn er 2 ervaringen te lezen op het forum van mensen die niet geheel tevreden zijn.

Hier zijn een aantal ervaringen te lezen op het forum van de verschillende chirurgen:
viewtopic.php?p=132258&hilit=loenen#p132258

viewtopic.php?p=184231#p184231

viewtopic.php?p=132463#p132463

viewtopic.php?p=170281#p170281

viewtopic.php?p=131750#p131750

viewtopic.php?p=170293#p170293

viewtopic.php?p=171387#p171387

viewtopic.php?p=171259#p171259

viewtopic.php?p=171792#p171792

viewtopic.php?p=149447#p149447

viewtopic.php?p=165537#p165537
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Celias13
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jun 2020, 17:10
Gender: Trans FtM

Re: Mastectomie Genderclinic

Bericht door Celias13 »

Hey hallo,

Ik denk dat het sowieso moeilijk is om een bepaald resultaat af te lezen aan foto’s. Ik ben namelijk bij DR smit geweest en mijn littekens zijn niet hoog geplaatst en krijg regelmatig complimenten (ook bij artsen zelf) dat mijn mastectomie erg mooi gelukt is. Dus hoe iets eruit komt te zien is afhankelijk van verschillende factoren. Het blijft je eigen keus natuurlijk en je moet doen waar je je goed bij voelt :) ik heb Gender clinic als fijn ervaren. Echt een huiskamer idee en een mooie omgeving. Verpleging was ook helemaal prima. Afgelopen oktober daar ook geweest voor mijn hysto. Ook toen prima geholpen.

Success met je mastectomie. Hopelijk kun je iets vinden waar je je goed bij voelt.
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 408
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Mastectomie Genderclinic

Bericht door Josh »

Zoals ik al zei is de ervaring voor iedereen persoonlijk.

Maar zeggen dat het moeilijk af te lezen is van foto's vind ik niet waar.
Er zit wel degelijk een duidelijk verschil in qua techniek die af te lezen is aan de foto's als je ze vergelijkt tussen de verschillende chirurgen.

Plaatsing van littekens maakt een groot verschil voor het uiteindelijke resultaat als ze helemaal genezen zijn, hoe het eruit komt te zien en ook voor wat je wilt bereiken.
Hier is een duidelijk artikel over geschreven inclusief illustraties door Dr. Laurel Chandler die een vooraanstaand chirurg is op het gebied van mastectomie in de VS.

https://www.transhealthcare.org/news/la ... ar-shapes/

Extra uitleg over contoured / muscle-border:
https://www.genderconfirmation.com/musc ... -incision/

Dr. Smit lijkt, voor zover ik dus kan aflezen aan de foto's die beschikbaar zijn, enkel de rechte littekens te hanteren en niet / niet goed te zijn in de contour techniek. Dit kan dus een gevolg zijn van het feit dat er gewoon erg weinig foto's te vinden zijn of dat hij inderdaad gewoon deze techniek nog niet onder de knie heeft.

Bij Dr. van Loenen zijn er wel foto's beschikbaar die de contour techniek laten zien.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Celias13
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jun 2020, 17:10
Gender: Trans FtM

Re: Mastectomie Genderclinic

Bericht door Celias13 »

In mijn mening zijn de foto’s van dr Smit die online staan (heb ze opgezocht) niet hoe het er bij mij uitziet. Ik ben die dag samen met nog 3 anderen geopereerd en niemand had gek geplaatste hoge littekens. Heb ook nog contact gehad met die drie andere jongens een aantal maanden later. De resultaat waren goed en littekens goed genezen. Misschien zijn de foto’s online verouderd ofzo. Want ik kan mijn resultaten (en die van die 3 andere transmannen) echt niet rijmen met hoe het er bij ons uiteindelijk is uit komen te zien. Foto’s kunnen zeker een richtlijn zijn alleen biedt het geen garantie dat het een exacte kopie daarvan wordt
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 408
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Mastectomie Genderclinic

Bericht door Josh »

Dat zou kunnen, maar er zijn verder geen andere foto's te vinden dan die paar, dus alleen op jouw woord afgaan is voor mij persoonlijk niet voldoende. Als je foto's zou willen delen zou dat erg behulpzaam zijn, maar uiteraard niet nodig. Alleen als je dat zelf wilt.

Daarnaast geef je niks aan over welke techniek hij wel heeft gebruikt bij jou: Recht, contour, gebogen etc.? dus het is dan ook niet met jou van tevoren besproken krijg ik het idee. Het wekt geen vertrouwen bij mij in ieder geval dat hij de contour techniek nu wel onder de knie heeft.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)